Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (läckan)

Rör-problem, vad göra?

Vi bor i ett hus som vi hyr av en nära släkting till min sambo. Här har vi bott i ca 1½ år nu.
    Och nu har vi märkt att ibland när vi spolar vatten i diskhon så börjar det läcka ut vatten på golvet inne på toan som ligger vägg i vägg.
    Just nu har vi inte råd att ringa hit någon rörmokare då vi har lite kämpigt med pengar för tillfället, så vi nöjer oss med att moppa upp vattnet som hamnar på golvet de gånger det händer.

Kan det vara nåt stopp i avloppet som gör att det blir så?
    Kan jag prova med propplösning för att se om det slutar läcka, eller kan det förvärra situationen?

Vad brukar det kosta att ta hem en rörmokare?

• Svar på tråden Rör-problem, vad göra?
  • CK82

För det första: Om man hyr så är det ju hyresvärden som ska betala sånt!
    Det andra: En rörmokare kostar nog ca 400kr/tim + material och bensinkostnad

• Anonym (läckan)
    CK82 skrev 2009-09-04 20:50:44 följande:
    För det första: Om man hyr så är det ju hyresvärden som ska betala sånt!Det andra: En rörmokare kostar nog ca 400kr/tim + material och bensinkostnad
    Nja, jag tror det beror på vad det står i kontraktet, och vi har inte något sånt skrivet så jag tror vi får stå för såna utgifter själva
    Det enda jag vet att vi har skrivit är väl att om det blir oväntade utgifter som när kyl eller spis går sönder, så ska vi dra av det på hyran.

Oj, vad dyrt det var med rörmokare!! Kan man göra rörmokararbete själv eller krävs det att en utbildad person fixar med sånt?
  • Anonym

Nej det låter ju helt galet att ni skall betala själva för att ni inte har nåt kontrakt.
    Ni kan ju skita i att fixa det och så blir det mögel och sen flyttar ni... Ägaren vill nog hellre ha de fixat om han/hon någonsin skall sälja huset.

• Anonym (läckan)
    Anonym skrev 2009-09-04 21:21:10 följande:
    Nej det låter ju helt galet att ni skall betala själva för att ni inte har nåt kontrakt. Ni kan ju skita i att fixa det och så blir det mögel och sen flyttar ni... Ägaren vill nog hellre ha de fixat om han/hon någonsin skall sälja huset.
    Ja det har du ju rätt i förstås, vi får prata med honom och se vad han säger (har inte vågat göra det än då vi skäms för att vi har förstört hans hus).
  • Anonym (läckan)
    MickeN1973 skrev 2009-09-04 22:54:05 följande:
    Tror du att det blir billigare av att ni väntar med att ringa rörmokaren?
    Nej det blir det nog inte, men som jag skrev så har vi knappt några pengar just nu så det är därför vi väntar.
  • Waldo

Tror snarast att fastighetsägaren får friskriva sig från sådna kostnader när det är frågan om ett hyreskontrakt isåfall.

Prio 1 - Ring ägaren ich påtala problemet
    Prio 2. Ring rörmokare
    Prio 3 Skriv hyreskontrakt

Svar på tråden Rör-problem, vad göra?