• Smultronkyzzar

Äckliga spindlar!!

Vi har sjukt mycket spindlar nere i tvättstugan, dom springer runt på tvätten i tvättunnorna, i taket, på väggarna - överallt alltså! Det är alla möjliga sorter, allt från långbenta äckel till små minispindlar.

Man får typ ta tvätten med fingertopparna när man ska stoppa in den i maskinen för att inte råka få nåt sånt där äckel på sig.
    Och när man kommer upp därifrån (tvättstugan ligger i källaren) så känns det som det kryper över hela kroppen.
    Hur gör man för att få bort dem? Jag står snart inte ut längre!!

• Svar på tråden Äckliga spindlar!!
  • MiniLou
    Smultronkyzzar skrev 2009-09-04 20:51:50 följande:
    Vi har sjukt mycket spindlar nere i tvättstugan, dom springer runt på tvätten i tvättunnorna, i taket, på väggarna - överallt alltså! Det är alla möjliga sorter, allt från långbenta äckel till små minispindlar.Man får typ ta tvätten med fingertopparna när man ska stoppa in den i maskinen för att inte råka få nåt sånt där äckel på sig. Och när man kommer upp därifrån (tvättstugan ligger i källaren) så känns det som det kryper över hela kroppen.Hur gör man för att få bort dem? Jag står snart inte ut längre!!
    Bor ni i hus eller hyresrätt?
    Kanske ska ringa anticimex eller bovärden?
  • Vickan I

Vi hade samma problem på landet. HUA äckliga saker. Vi sprutade Radar i källaren där och efter det har det blivit SÅÅÅÅÅÅ kt bättre. Typ sett 1 spindel sedan dess

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smultronkyzzar
    MiniLou skrev 2009-09-04 20:53:25 följande:
    Bor ni i hus eller hyresrätt?Kanske ska ringa anticimex eller bovärden?
    Vi bor i en villa som vi hyr av min sambos bror.
  • Smultronkyzzar

Vickan I skrev 2009-09-04 20:54:58 följande:

Vi hade samma problem på landet. HUA äckliga saker. Vi sprutade Radar i källaren där och efter det har det blivit SÅÅÅÅÅÅ kt bättre. Typ sett 1 spindel sedan dess
    Ok, det ska jag testa Hoppas det funkar lika bra för oss också för jag bävar för att gå ner och tvätta som det är nu!
  • LJ2
    Vickan I skrev 2009-09-04 20:54:58 följande:
    vad e radrar?
    o hur funkar det? spruta på dom, eller där de brukar hålla till bara?
    vi har med mycket spindlar periodvis..
    börjar bli mer nu igen.. o stora as!!
    skämtar inte.. kroppen är som en enkrona!!! o bruna håriga ben, o ser ut som huggtänder fram (några slags spröt antar jag?) men tror eg de är till för att hugga mig..
    har kort på äckelt...
    * 3 underbara busfrön *
  • Vickan I
    Smultronkyzzar skrev 2009-09-04 20:59:00 följande:
    Vickan I skrev 2009-09-04 20:54:58 följande: Ok, det ska jag testa Hoppas det funkar lika bra för oss också för jag bävar för att gå ner och tvätta som det är nu!
    Ja hoppas det. Det var sanslöst innan. Sambon tog alltid på sig en sådan där, ja vad kallas det, en hatt med nät som biodlare brukar ha när han skulle ner dit , så då förstår du hur mkt spindlar det var. Jag VÄGRADE gå ner öht.
  • LJ2
    LJ2 skrev 2009-09-04 21:02:22 följande:
    vad e radrar? o hur funkar det? spruta på dom, eller där de brukar hålla till bara? vi har med mycket spindlar periodvis.. börjar bli mer nu igen.. o stora as!! skämtar inte.. kroppen är som en enkrona!!! o bruna håriga ben, o ser ut som huggtänder fram (några slags spröt antar jag?) men tror eg de är till för att hugga mig.. har kort på äckelt...
    inte radrar, radar.. sorry..
    * 3 underbara busfrön *
  • Vickan I
    vad e radrar? o hur funkar det? spruta på dom, eller där de brukar hålla till bara?vi har med mycket spindlar periodvis.. börjar bli mer nu igen.. o stora as!! skämtar inte.. kroppen är som en enkrona!!! o bruna håriga ben, o ser ut som huggtänder fram (några slags spröt antar jag?) men tror eg de är till för att hugga mig.. har kort på äckelt...
    En sprayburk som man sprutar in i rummet/utrymmet bara. Sedan väntar man en tid innan man går in. Står på burken hur man ska göra. Vet inte vart man köper det, sambon inte hemma, men finns säkert där de säljer myrr och sådant också.
  • MammaSandraHarSnartTvåÄlsklingar
    vad e radrar? o hur funkar det? spruta på dom, eller där de brukar hålla till bara? vi har med mycket spindlar periodvis.. börjar bli mer nu igen.. o stora as!! skämtar inte.. kroppen är som en enkrona!!! o bruna håriga ben, o ser ut som huggtänder fram (några slags spröt antar jag?) men tror eg de är till för att hugga mig.. har kort på äckelt...
    Radar är ju insektsspray, har fattat att det är typ som Myrr fast för alla sorters insekter?
  • LJ2
    Vickan I skrev 2009-09-04 21:06:19 följande:
    En sprayburk som man sprutar in i rummet/utrymmet bara. Sedan väntar man en tid innan man går in. Står på burken hur man ska göra. Vet inte vart man köper det, sambon inte hemma, men finns säkert där de säljer myrr och sådant också.
    oki.. ska kolla!!!
    * 3 underbara busfrön *
  • MiniLou

Ring anticimex annars... Dom lär nog veta vad ni kan använda eller om dom kommer o besprutar.

• jlhm

Är källaren fuktig ?

Spindlar och andra småkryp tycker om fuktiga och mörka platser.
    Om det är fuktigt så kan en luftfuktavskiljare hjälpa för att få ner luftfuktigheten under 50%, borde gå att köpa i närmaste byggmarknad eller liknande.

Se också till att hålla rent i hela rummet dvs. se till att det inte finns skräp bakom eller under tvättmaskiner och liknande eftersom de tycker om att bo i sådant.

• Smultronkyzzar
    jlhm skrev 2009-09-04 22:03:46 följande:
    Är källaren fuktig ?Spindlar och andra småkryp tycker om fuktiga och mörka platser.Om det är fuktigt så kan en luftfuktavskiljare hjälpa för att få ner luftfuktigheten under 50%, borde gå att köpa i närmaste byggmarknad eller liknande.Se också till att hålla rent i hela rummet dvs. se till att det inte finns skräp bakom eller under tvättmaskiner och liknande eftersom de tycker om att bo i sådant.
    Tack för tipset Det ska fixas! Nu jäklar ska dom bort dom jäklarna!
  • jlhm
    Smultronkyzzar skrev 2009-09-04 22:08:24 följande:
    Tack för tipset Det ska fixas! Nu jäklar ska dom bort dom jäklarna!
    Det bästa är om ni se till att luftfuktigheten går ner, den permanenta lösningen, och att ni sprutar rummet med insektsspray. Om ni gör dessa både åtgärder samtidigt så ska det ganska mycket till för att de ska komma tillbaka men kom ihåg att om ni endast använder insektsspray som t.ex. radar så ger det endast ett temporärt skydd i upp till 6 månader.
Svar på tråden Äckliga spindlar!!