• Anonym

Min 4-åring i kiss-och-bajsåldern förolämpar förskolepersonal?

Min 4-åring verkar ha kommit in i kiss-och bajsåldern. Han tycker att det är så kul att säga kiss och bajs. Jag tar inte det så allvarligt. Jag till och med hakar på det hela ibland. :)

Nu har han börjat säga "Hej då bajs!" till sina fröknar på förskolan. Och dessvärre verkar det som att de tar illa upp. Eller så missuppfattar jag det, men de tillrättarvisar honom i alla fall och säger "Så säger man väl inte".

Men är det egentligen så allvarligt? Utbildad personal på förskolan vet väl att det är en fas barn går igenom?

• Svar på tråden Min 4-åring i kiss-och-bajsåldern förolämpar förskolepersonal?
  • Lithe

Jag måste bara säga att jag skrattade lite got år ditt inlägg för det låter som min pojke. Han kallade mig för mammabajsbebis idag.

De måste väl säga så på förskolan för att vara pedagogiskt korrekta antar jag. Jag säger till min pojke när det är för mycket av det eller om man är bland mycket folk. Annars kan jag också haka på ibland.
    Haha.

• Anonym
    Lithe skrev 2009-09-04 21:29:05 följande:
    Jag måste bara säga att jag skrattade lite got år ditt inlägg för det låter som min pojke. Han kallade mig för mammabajsbebis idag. De måste väl säga så på förskolan för att vara pedagogiskt korrekta antar jag. Jag säger till min pojke när det är för mycket av det eller om man är bland mycket folk. Annars kan jag också haka på ibland.Haha.
    Mammabajsbebis! Fint smeknamn!

Ja, eftersom personalen säger åt honom gör jag ju det med. Men egentligen känner jag att det är rätt onödigt. Okej om det hade varit till en främmande person, men fröknarna känner han ju så väl.
  • Näckrosen

Jag tycker fröknarna gör rätt. Tycker inte man tilltalar någon med kiss-och bajs ord. En sak om de säger de orden i största allmänhet, men istället för någons namn.
    Nej, det skulle jag inte tollerera hos mina barn.

• En Dum En

När min 3-åring blir arg på mig/över nåt skriker han BAJS så högt han kan sen springer han in på sitt rum och smäller igen dörren.
    Han hade en period när han skrek högt, gärna i folksamlingar PAPPA LUKTAR BAJS!!!! Det tyckte sambon var halvroligt medans jag skrattade så tårarna rann.

• Lyllo

Om man tar illa upp av barn i kissochbajsåldern som förskolepersonal så tycker jag man valt fel yrke.

• Anonym (fsk lärare)

Men, skulle ngn kalla mig för bajsxxxx så säger jag att så heter jag inte och så säger man inte.
    På FSK så är vi noggranna med att inte retas kring namn och personer, och får de kalla fröken bajsfröken, vad säger att de inte får kalla varndra för diverse fulheter.

Irritationen du läste av var kanske riktad till dig som förälder för att du inte sade åt ditt barn att man kallar inte varandra för sådana saker.

• Anonym

Här hemma acccepterar vi inget kiss/bajsspråk vid matbordet.. så idag när sonen säger "jag bajsa" en gång för mycket efter flera tillsägelser så får han gå in och sätta sig på toaletten..

På dagis tolererar dem inget bajs eller kisspråk vilket jag tycker är bra!

• Anonym (fsk lärare)

Precis, vi säger också att måste man prata om bajs, kiss och pruttar o diverse så får man göra det. På toletten. Inte vid matbordet eller vid andra situationer då de andra barnen kanske inte uppskattar det...
    Trots att det allt som oftast är superroligt med kiss o bajsprat;-D

• WhiskeyRiver

Men självklart tillrättavisar man väl ett barn när det gör fel, även om det är typiskt för barnets ålder så att säga? Är det inte just det som är uppfostran?

Skulle själv bli döless om jag var förskolepersonal och föräldrarna inte tillrättavisade barnen vid tillfällen som TS beskriver.

• redneck girl

tar de illa upp för det.har de skaffat sig fel jobb.det där går snart över...

• Anonym (fsk lärare)

Handlar väl inte om att ta illa upp, det handlar väl om förhållningsregler man har?

På mitt jobb har vi tillsammans bestämt hur vi ska bete oss mot varandra för att alla ska må bra, och då kallar man inte varandra för dumma smeknamn.
    Om då barnen ändå gör så är det väl en del av arbetet att försöka få barnen att sluta med det.

Dte är klarta tt fasen är övergående, det är väl nästan allting. Det innebär dock inte att man ska slå dövörat till, eller?

• Näckrosen

Håller med (fsk lärare)!

Självklart är det en period med kiss och bajs. Men att kalla någon med det.
    Och att som förälder tycka det är roligt! Jag blir faktiskt arg när jag läser det.

• Lithe

Jag tar det för lite av vilken situation det är. Är vi bara hemma och sonen håller på att säga bajs här och där utan att säga det till någon så får han väl göra det. Herregud, det går ju över. Han kommer inte att vara 25 år och sitta och säga bajs hela tiden.

Svar på tråden Min 4-åring i kiss-och-bajsåldern förolämpar förskolepersonal?