Semper magdroppar
Hur länge bör man ge Sempers magdroppar? Vi började med det när min son var några veckor. Nu är han snart 8 månader. Vågar man sluta med dem?
Hur länge bör man ge Sempers magdroppar? Vi började med det när min son var några veckor. Nu är han snart 8 månader. Vågar man sluta med dem?
Vanligast är väl att magknip och liknande brukar gå över runt 3-4 månader ålder. Detta gäller oftast iaf om man ger Minifom, tror väl det är liknande med Sempers magdropper (även om de hjälper mot lite andra saker än Minifom).
ja gud ja..det tycker jag definitivt..vi sluta efter 2 flaskor och då va han 3 månader..va lite nervös men inbland undra jag om dropparna gav honom ont..det gick dock jättebra
jag slutade med mina när sonen va ca 7månader. testa så får ni se. ni kan ju ha lite kvar i en flaska innan ni slutar fall ni märker att ert barn far illa av att sluta så är det ju bara att ge honom sen köpa en ny flaska och fortsätta ett tag till.
Min bvc sa att de va från barn till barn och att de va jätte svårt att svara på när man kunde sluta.
Lycka till!
min dotter är 6 månader nu och jag vågar inte sluta..bvc sa att det bara är att köra på, det är ju inget negativt. Men testa och se, jag provade när min dotter va 4 mån för att alla sa " men nu kan du väl sluta med dom där dropparna ".. började igen efter 3 dagar och lär väl fortsätta nu i ett par månader till.
Semper magdroppar vet jag att de ger på sjukhusen till patienter som har ont i magen i alla åldrar... Ofta pensionärer. Så tror inte att det finns någon speciell tid att sluta... Funkar barnets mage bra så kan ni väl alltid testa att sluta?
Jag var på BVC igår med sonen på snart 5 månader, sköterskan tyckte jag skulle prova lägga av med dropparna så han kan bilda sin eget försvar....
Idag är första dagen utan så jag vet inte hur det går men so far so good....
Helena och Theo skrev 2009-09-05 10:09:20 följande:
De är ju så himla dyra! Jag ger min 6-månaders en halv Lactiplus i vällingflaskan istället (inte för att han har ont i magen men de är ju bra för alla). Samma mjölksyrebaskilusker - mycket billigare.
De nyttiga bakterierna är ju jättenyttiga så varför sluta? Man behöver ju inte ge maniskt VARJE dag utan kanske 2 ggr/veckan om de inte har några bekymmer. Jag tar själv nyttiga bakterier, oftast Lactiplus, några dagar i veckan. Klart man kan öppna en Lactiplus och hälla i vällingen, om de dricker välling. Istället för att ge ½ varje dag så hade jag tagit en hel varannan dag. Tror inte bakterierna håller så bra när väl kapslen är öppnad. Lactiplus o Sempers magdroppar innehåller inte samma bakterier. Lactiplus innehåller en blandning av olika stammar, tror det är 5 olika stammar (ej reuteribakterien) medans Magdropparna endast innehåller en bakterie: Laktobacillus Reuteri
Jag ger min tös på 3 månader magdropparna, ca 7-10 droppar 2-3 dagar i veckan. Just för de är nyttiga och hjälper immunförsvaret och kan hjälpa till att förebygga allergier. Har oxå gjorts studier på just Reuteri-bakterien och det visade sig att den hade en förebyggande effekt på allergier.
Mamma1988- Ta inte Magdroppar du..inget farligt såklart..bara nyttigt. men du får ju ta så många droppar så flaskan lär gå åt på några dagar. Gå in i en Hälsobutik istället..finns jättemånga bra sorter i kapselform. (även tuggtabletter) Billigare för dig!