• Hormonermedhumör

Tagit antiinflammatorisk värkmedicin (t.ex. Ibumetin, Naproxen, Voltaren) under graviditeten - hur har det sen gått med barnet ?

Tagit antiinflammatorisk värkmedicin (t.ex. Ibumetin, Naproxen, Voltaren) under graviditeten - hur har det sen gått med barnet ?

Vill endast ha svar från de som faktiskt tagit antiinflammatorisk värkmedicin under sin graviditet !

Berätta gärna vilken tabl Ni tog, hur länge och under vilken del av graviditeten !

• Svar på tråden Tagit antiinflammatorisk värkmedicin (t.ex. Ibumetin, Naproxen, Voltaren) under graviditeten - hur har det sen gått med barnet ?
  • Snärtan

Hej!

Under min första graviditet tog jag voltaren upp till 6:e månaden ( 150 mg dvs 3 tabletter). Har dock alltid kompletterat med alvedon och inte ibumetin.

Min dåvarande reumatikerläkare sa att detta var OK. Nu under min andra graviditet rådde min nuvarande läkare mig att sluta med voltaren INNAN graviditet (detta mest för att vi hade problem att bli gravida).

I allafall så är mitt första barn född utan några som helst men.

• Elfva

Fass.se kan du läsa mer om antinflammatoriska läkemedel och graviditet...

• Hormonermedhumör
    Snärtan skrev 2009-09-05 07:00:04 följande:
    Hej!Under min första graviditet tog jag voltaren upp till 6:e månaden ( 150 mg dvs 3 tabletter). Har dock alltid kompletterat med alvedon och inte ibumetin. Min dåvarande reumatikerläkare sa att detta var OK. Nu under min andra graviditet rådde min nuvarande läkare mig att sluta med voltaren INNAN graviditet (detta mest för att vi hade problem att bli gravida).I allafall så är mitt första barn född utan några som helst men.
    Du menar att du tog Voltaren regelbundet och hur ofta per dag ? Har du nånsin hört om nån antiinfl är bättre eller mindre farlig än andra ?
  • Snärtan

Hej Hormonermedhumör,

Jag tog Voltaren dagligen 150mg i 6 månader av min graviditet. Just nu under min andra graviditet så äter jag prednisolon (antiinflamatorisk kortison) tillsammans med Alvedon och Citodon. Detta har hjälpt mig jättebra fram till nu v 38, jag går på Spec. Mödravård och får göra ultraljud en gång i månaden för att kolla att bäbisen mår bra.

/L

• Camillis75

Jag fick rådet att ta Ipren mot min huvudvärk eftersom Alvedon inte hjälper, är i vecka 18. Jag hoppas verkligen att detta inte påverkar barnet! Men samtidigt måste jag ju lita på den läkare som jag fick träffa i veckan för att diskutera detta.

• Hormonermedhumör
    Camillis75 skrev 2009-09-05 10:04:30 följande:
    Jag fick rådet att ta Ipren mot min huvudvärk eftersom Alvedon inte hjälper, är i vecka 18. Jag hoppas verkligen att detta inte påverkar barnet! Men samtidigt måste jag ju lita på den läkare som jag fick träffa i veckan för att diskutera detta.
    Vilken sorts läkare var det ? Allmänläkare på VC eller ?
  • Pysselgalningen

Jag hade råkat tagit Pronaxen (Naproxen) tidigt i graviditeten, berättade det vid inskrivningen vilket resulterade i akut VUL för att kolla levnadsstatus.
    Så jag betvivlar på att man bör äta sånna tabletter.

• Camillis75
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-05 10:17:02 följande:
    Vilken sorts läkare var det ? Allmänläkare på VC eller ?
    Japp. Hon kollade någon gravidguide via läkemedelsverket och enligt den skulle det vara ok. Men man ska inte ta det de sista tre månaderna pga blödningsrisken.
  • Skogsflickan

Jag rekommenderades treo för min migrän...Frågade gyn pga alla skriverier och fick till svar att det var riskfritt men jag skulle inte ta det de tre sista månaderna. Men nu funkade det inte på mig med treo då jag drack det men det kom upp lika fort..

• UnderYtan

Jag puffar lite för din tråd och hoppas du får fler svar :)

Har själv reumatism och problematik med daglig huvudvärk och migrän 3-4 ggr/vecka innan graviditeten och är van vid att äta många olika sorters nsaid-preparat.

Har klarat mig på alvedon hitills för gravhormonerna gör att jag mår bra men vill gärna läsa era andras svar eftersom jag är orolig att jag närsomhelst kan börja må dåligt.

• Camillis75

Jag frågade om Diklofenak för det är vad jag tar i vanliga fall, men de är tydligen att jämföra med Voltaren och för dem står det i FASS att missfallsrisken ökar så de rekommenderas inte.

• 1up

Jag håller mig förvisso till Alvedon, men jag framför gärna;

Under min utbildning till sjuksköterska fick vi lära oss att ABSOLUT INTE (vår föreläsare slog, vid uttalandet av "absolut inte" pekpinnen i katedern..) rekommendera eller ge NSAID- eller acetylsalisylsyrepreparat till gravida kvinnor under den tredje trimestern. Vad jag minns sa hon också att det inte var att rekommendera under den första trimestern, på grund av risken för skador på de organ som anläggs tidigt i graviditeten.

Anledningen till att vi förbjöds göra detta är risken för en prematur stängning av ductus arteriosus, vilket utöver risken för t ex hjärtkammarförstoring kan innebära fostrets död.

• Lapplandspärlan

Min BM berättade idag att dom fick in en kvinna (får några år sen) som tagit Voltaren och hon miste bebisen

Svar på tråden Tagit antiinflammatorisk värkmedicin (t.ex. Ibumetin, Naproxen, Voltaren) under graviditeten - hur har det sen gått med barnet ?