• Margarit

Att bo i Oslo

Min man har precis fått reda på att han fick jobbet han sökte. Jobbet är på Rikshospitalet i Oslo. Vi ska flytta i november. (Bor nu i Helsingfors)

När jag var yngre och singel reste jag mycket och har bott i både Israel, Canada och England. Därför blev jag rätt förvånad över hur nervös jag känner mig inför flytten!

Jag funderar över hur jag ska kunna stödja min son (1år 2mån.) på bästa sätt i hans språkutveckling (vi pratar finska hemma), hur det ska funka med kompisar, var vi ska bo mm.

Finns det nån här som bor i Oslo eller känner stan väl?

Kan ni ge nåt tips om var det skulle vara bra att bo som barnfamilj? Vi känner inte till de olika stadsdelarna alls. Vi vill ha en trea i ett lugnt område, gärna nära naturen men inte för långt från Rikshospitalet. Vi har ingen bil, så vi kommer att röra oss med lokaltrafiken så buss-eller tågstation får gärna vara nära. Så vore det ju trevligt med lekparker och mycket barnfamiljer i närheten. Vi vill hyra lägenheten - inte köpa.

• Svar på tråden Att bo i Oslo
  • Fröken Lilo

För det första bör du kolla in www.finn.no för lägenheter. "Alla" lägger ut lägenheter som de vill sälja/hyra ut där, och det är inte speciellt svårt att få tag på en lägenhet om man vill hyra. Det finns bra sökfunktioner också, så det är lätt att hitta det du letar efter.

Vad gäller områden att bo i, så är det ju väldigt individuellt vad man gillar att bo i för områden. Om du vill ha naturen nära så har du tur, för i Oslo är det aldrig speciellt långt till naturen. Har själv inga barn, så har dessvärre inga tips om barnvänliga områden. Mitt tips är att slå upp Rikshospitalet på en karta, exempelvis www.gulesider.no och titta på de stadsdelar som ligger i närheten. Inga är "dåliga" då de västra delarna av Oslo är de "finare". Oslo har OK offentliga kommunikationer, om du vill få en feeling hur enkelt det är att ta sig mellan olika ställen rekommenderar jag www.trafikanten.no, en reseplanerarfunktion. Fråga gärna om du har fler frågor!

Svar på tråden Att bo i Oslo