• Tomeiro

KulTurKrabaten någon?

Är det någon mer på detta forum som har sitt barn på något av KulTurKrabaten AB:s dagis i Årsta, Stockholm? Alltså de dagis som det skrivits mycket om i media senaste dagarna när ägaren och tillika VD:n plockade ut tre mille i utdelning.

www.dn.se/sthlm/privatiserad-forskola-ger-miljonvinster-1.944123

Vi började skola in lill-tjejen på Backstugans dagis , ett av fyra dagis inom KulTurKrabaten AB, i måndags och i torsdags framkom det att ägaren plockat ut tre miljoner i utdelning till sig själv. Samma eftermiddag var TV där och filmade och intervjuade personal och föräldrar.

Förskolan är i.o.f.s. bra, fin gård och suverän personal, men för 3 mljoner kr kan man förbättra mycket för barnen. Just nu funderar jag på om vi ska byta till ett vanligt kommunalt dagis eller inte. Vad händer om ägaren (Lena Ström) plundrar bolaget och drar?

• Svar på tråden KulTurKrabaten någon?
  • overandout

Har barn på en av Kulturkrabatens förskolor. Har nu i helgen anmält mitt barn till kommunal förskola ( bor i en annan stadsdel ) och det vet jag även andra föräldrar som gjort. Har dock bara hunnit tala med en förälder med barn på Kulturkrabaten om saken men den föräldern var skitförbannad.

Hoppas fler gör samma sak så Lena Ström inte kan plocka ut något mer utan går i komkurs. Dessutom har Lena Ström inte på något sätt bemött det som skrivits i media . Jaha vaddå så det är ok att föräldrar ska ställa upp idellt i en förskola på kvällar där ägaren kan plocka ut 1/2 miljon i lön , ge styrelsen 800.000 kr i arvode och sedan en utdelning om 3.200 000 kr per år till sig själv . Barntätheten är högre än medel i Sthlm stad och det är färre med högskoleutbildning anställda.

Har fått höra att personalen inte visste något och av mitt barn har jag fattat att det nog pratats en hel del om det inträffade. Vet att en del föräldrar är ganska medvetna så jag ska höra vidare när tillfälle ges. Själv byter jag förskola så fort jag får plats på en av dem jag anmält mig till.

• overandout

Plundar bolaget.....dvs det har hon väl redan gjort på sätt och vis....
    Blir svårt att börja sälja inventarier från en förskola.

• Henk

Hej.

Jag har haft två barn på Backstugan sedan ett par år. Jag tycker att verksamheten har blivit bättre sedan den blev privat. Barnen åker och sjunger och dansar på Kulturskolan, de går på teater, har Mulle och Knytte osv. Kort sagt många aktiviteter som verkar kul och uppskattas av barnen.

Jag har över huvud taget inte hört föräldrar klaga över verksamheten. Sen tycker jag att chefen för förskolorna är korkad som utmanar och riskerar hela sin trovärdighet genom att ta ut hela överskottet i vinst redan år ett. Jag vet att Lena Ström ansågs vara en mycket bra förskolechef när kommunen drev förskolan, och jag har ingen anledning att tro att hon är sämre nu.

Det man kan misstänka är att förskolarna gjorde samma överskott när de var kommunala. Men att det aldrig syntes, eftersom det aldrig behövde göras offentliga bokslut. Jag tror nog att du kommer att bli nöjd med förskolan om barnet får gå kvar.

• Linastrumpan

Jag har arbetat på den förskolan du nämner under flera år med vererbörande som chef fast under kommunens regi. Hon var inte en populär chef.....
    En kommunal förskola ska gå +-0 med beräknad budget, går man med överskott när året är slut räknas de pengarna bort från nästkommande år vilket gör att man helst gör sig av med överskottet i slutet av året. När jag arbetade där åkte vi alltid i nov-dec och handlade nya leksaker och material till barnen för pengarna som blivit över.
    Att privatisera kommunal och langstingsverksamheter gör att överskotten i de allra flesta fall hamnar i ägarens ficka istället för att verksamheten år ta del av det. Tyvärr. I det läget har nog denna chef gjort som många andra, sett en chans att tjäna stora pengar och tagit den. Frågan bör istället ställas om det är vettigt att sälja ut denna typ av verkasmhet för struntsummor????
    Jag tror att de dagis hon äger är bra och hon kommer nog fortsätta mjölka ut de pengar hon kan som vilken bolagsägare som helst framöver så jag tror inte det är någon fara att hon sätter bolaget i KK. Förhoppningsvis får även personal och barn ta del av lite av pengarna!

• Fellis

Hej hej!
    Är det någon som har en uppdatering på detta? Hur ser det ut idag? har det blivit någon förändring. Vi står i kö med våran dotter till backstugan och de känns ju sådär attt sätta henne där om detta fortlöper...

Tacksam för svar!

MVH
    Felicia

• Mita1973

Varför ha på privat dagis om  man inte kan ta att det  då är vinst drivande företag bordde man ju förstå som förälder när man sätter dem privat

• Fellis

Är det någon som vet hur läget är i dag?

Tacksam för svar.

MVH Felicia

• Marcusso

...Ja, kanske för att det inte vimlar av lediga förskoleplatser.

Vinst i sig är väl inget fel om man sköter verksamheten bra.

• Andruz

Välj en annan förskola!
    Bilda dig en egen uppfattning av enkäten på Stockholms kommun och deras "fina" hemsida.
    Ryktena är tyvärr sanna. 

• Apolline

Det har stått en hel del negativt om dessa förskolor i lokaltidningen, och förutom en oetisk ägare ska det vara stora barngrupper, hög personalomsättning och en hel del anmälningar. Skulle aldrig låta mina barn gå på Kulturkrabaten som det ser ut idag!

• Årstapappa

Jag har mitt barn på sköntorpsgården och alla rykten stämmer tyvärr, vi ska flytta på vårt barn så fort som möjligt och rekommenderar alla föräldrar att inte låta sina barn gå på kulturkrabatens förskolor.

• esi

chefin har tagit 12 miljoner vinst , skolgården ser ut hemst , HON har såld vidare till nån annan , på papper hon stor inte som ägare , men i verkligeheten hon som stor bakom förataget  hon kommer mjölka mera pengar , självklart hon såld bara på papper , men hon fortfarande aktiv ägare

• esi

Ägaren LENA STRÖM hon äger bolaget fortfarande tyvärr , på papper stor nån annan ägare enligt överenko.  men den som 100 %  ägare  är LENA STRÖM hon bara stor bakom företagat som en ghost och mjölkar pengar mera , tack vara  MODERAT  dom sålda då 3 skolor för 260000  kroner till henne ...

• Linastrumpan

Jag har mina barn på en privat förskola och den ägaren/chefen ser säkert till att ta ut en lön så hon klarar sig. MEN det har aldrig gått ut över kvalitén på förskolan. Barnens behov sätts i första rummet och personalgruppen är stabil och barngrupperna små. Det Lena Ström däremot gjort är att ta ut pengar på bekostnad av barnen. Föräldrar har själva fått ta med ex papper för att barnen ska kunnat rita för att personalen sagt att det inte finns pengar, samtidigt som chefen plockat ut miljontals kronor. Den ekvationen går inte ihop för mig. Självklart är ett bolag ett bolag och intresset är alltid att gå med vinst. Men det finns bra företagsledare/chefer som faktiskt ser till att vinsten går tillbaka till verksamheten i möjligaste nån och inte enbart i egen ficka.

• kangos

Hej! Skickar en fråga hit. Jag är en förskollärare från Norrbotten. Ska flytta ner till min flickvän i sthlm vid årsskiftet. Såg en annons om att kulturkrabaten söker förskollärare. Men det jag läser i olika trådar och artiklar gör mig mörkrädd. Är det så här fortfarande?

Svar på tråden KulTurKrabaten någon?