• SanOsc

Redigering av bröllopsfoto

Hej,

Har fått mina bröllopsbilder från fotografen (första gången hon fotade ett bröllop), och skulle nu behöva ha lite hjälp med att redigera dessa. T ex ta bort skuggor, göra svart vita med små färg-detaljer, kanske ta bort något från en bakgrund för att framhäva bilden osv. Samt göra klarare foto med bättre ljus osv.

Detta kan jag dock inte själv, och vet inte vart jag kan vända mig. Vet ni någonstans där man kan lämna in sina bilder för att få dem redigerade?
    Jag har svårt för att själv komma på idéer om hur man kan göra varje bild bättre, så därför behöver jag hjälp!

Så alla ni därute som har massa bra tips och idéer, var kan jag lämna in fotona?

• Svar på tråden Redigering av bröllopsfoto
  • skorpionen80

Alltså, att ta bort skuggor och få bättre ljus går väl, men det är väldigt svårt att få det realistiskt. Nu vet jag iofs inte vad det är för skuggor du menar, men jag gissar på typ hårda skuggor under näsan, skuggor av er etc? Varför tänkte ni inte på det när ni tog korten istället? Likaså ljuset... Ljuset gör nästan hela bilden och det kanman inte ändra i efterhand. Det man kan ändra är vitbalans, kontrast och mörka/ljusa upp lite.

Vanligtvis brukar fotografen redigera bilder. Har ni hört med er fotograf? Har ni tillstånd att redigera bilderna? I så fall kan ni skicka dem till Crimson, de har en "redigeringstjänst". Ta kontakt med dem, är mitt tips så förklarar de säkert vad de kan göra.

• SanOsc
    skorpionen80 skrev 2009-09-06 11:02:45 följande:
    Alltså, att ta bort skuggor och få bättre ljus går väl, men det är väldigt svårt att få det realistiskt. Nu vet jag iofs inte vad det är för skuggor du menar, men jag gissar på typ hårda skuggor under näsan, skuggor av er etc? Varför tänkte ni inte på det när ni tog korten istället? Likaså ljuset... Ljuset gör nästan hela bilden och det kanman inte ändra i efterhand. Det man kan ändra är vitbalans, kontrast och mörka/ljusa upp lite. Vanligtvis brukar fotografen redigera bilder. Har ni hört med er fotograf? Har ni tillstånd att redigera bilderna? I så fall kan ni skicka dem till Crimson, de har en "redigeringstjänst". Ta kontakt med dem, är mitt tips så förklarar de säkert vad de kan göra.
    Inte skuggor av oss, utan mer att ljuset faller på ett sätt så det blir lite mörkare i delar av ansiktet. Antagligen tänkte inte fotografen på detta eftersom resultatet blev som det blev, jag hoppas iaf att jag kan få dem bättre. Enligt fotografen har vi full rätt att göra vad vi vill med bilderna - att vi äger rättigheteterna vill säga.
    Tack för tipset. Ska kolla deras hemsida.
Svar på tråden Redigering av bröllopsfoto