• Helen 1984

Bröstvårtorna svider..

Efter 3 månader av pumpning och matning med flaska tog min dotter igår äntligen bröstet. Jag har ammat henne vid 5 tillfällen och bröstvårtorna svider som tusan och är illröda.
    Är detta normalt och något som lägger sig? Beror det på att hon suger fel? Har sett att bröstvårtan nästan är platt när hon tar ut den ut munnen.
    När jag började pumpa gjorde det svinont men la sig efter ett par veckor, men det är inte alls samma smärta.

• Svar på tråden Bröstvårtorna svider..
  • Syra

Är det brännsvid? Har din lilla torsk? om ni inte har torsk så kan det bero på att barnet har ett mindre bra sugtag? amninsmottagningen, har ni någon sån?

• anju79

Låter som hon suger fel, prova att dra lite i bröstvårtan innan du lägger till henne o se till att hon får bra grepp om vårtan. Annars kan du prova med amningsnapp (apoteket) ett tag. Smörj dina bröstvårtor med mjölken o låt dom lufttorka. Löser sig säkert .....har varit i precis samma sits....

• Helen 1984

Ja, skulle tro att hon har fel tag, hon tar tag i bröstet och suger ett par sug sen skriker hon och får tag igen, och så håller det på. Ska testa att dra lite i vårtorna innan.

Torsk? Hur vet jag om hon har det?

• pp08

Eftersom du är van att pumpa skulle du kunna pumpa lite mjölk innan amningen, då blir bröstvårtan lite format och mjölken rinner bättre.
    Amningsnapp skulle också kunna hjälpa eftersom din tjej redan är van vid flaskan och har ingenting emot att ha gummi i munnen

Försök annars att hålla ut lite, du har nu fått samma problem som de flesta har de första dagarna när barnet börja suga vid bröstet. Min tjej sög så mycket (och fel) första dagarna att jag fick sår, började använda amningsnappen några dagar och sedan gick det bättre.

• pp08

Helen: det kan ju också vara så att hon får i sig för mycket mjölk på en gång, och därför skriker och släpper tag. Att mjölka ut lite innan och minska spänningen kan också bidra till ett mildare flöde.

• Ragnar

Min son tog fel tag första dagarna. Det som hjälpte var att kittla honom på hakan och då öppnade han munnen mer och fick in mer av bröstet i munnen.

• Helen 1984
    pp08 skrev 2009-09-05 22:47:03 följande:
    Eftersom du är van att pumpa skulle du kunna pumpa lite mjölk innan amningen, då blir bröstvårtan lite format och mjölken rinner bättre.Amningsnapp skulle också kunna hjälpa eftersom din tjej redan är van vid flaskan och har ingenting emot att ha gummi i munnen Försök annars att hålla ut lite, du har nu fått samma problem som de flesta har de första dagarna när barnet börja suga vid bröstet. Min tjej sög så mycket (och fel) första dagarna att jag fick sår, började använda amningsnappen några dagar och sedan gick det bättre.
    Vad fick dig att sluta med amningsnappen, gjorde det mindre ont?
    Jag testade nu med amningsnapp, och visst det gjorde inte lika ont.
    Hur lång tid tog det innan du kunde amma smärtfritt?
  • pp08

Helen 1984 skrev 2009-09-06 14:33:49 följande:

Vad fick dig att sluta med amningsnappen, gjorde det mindre ont? Jag testade nu med amningsnapp, och visst det gjorde inte lika ont. Hur lång tid tog det innan du kunde amma smärtfritt?
    Min dotter ville efter ett antal dagar (kanske max 1 vecka) själv ta bort nappen! Hon försökte ta den med handen och då spildes det bara mjölk. Så jag tog bort den, och vid det läget fungerade det bra. Jag var tvungen att ha nappen när vi kom hem från BB eftersom hon hade sugit sår, som blödde. Inte så kul att se att lilltjejen sedan kräktes pga mitt blod. Ibland behövdes nappen bara de första minuterna av amningen tills bröstvårtan var mjukare och mjölken rann till.
    Nu har hon varit lite arg och ledsen sista dagarna igen när mjölken kommer för snabbt och då tar hon "fel" tag igen och gör det ont i bröstvårtorna. Får tvinga henne att släppa taget och ta ett nytt bättre tag.
Svar på tråden Bröstvårtorna svider..