• Umbrageous

Innehåller T-sprit Metanol?

Ja, vad tror ni, eller vet ni egentligen?

Etanol är sprit
    Metanol med, fast metanol är fruktansvärt giftgt.

Hur många har läst innehållsdeklarationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 17:41
    T-sprit för privatkonsumenter, inte industri.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Innehåller T-sprit Metanol?
  • Umbrageous
    Mornie Alantie skrev 2009-09-05 17:29:57 följande:
    Menar du T-Röd? Eller menar du samlingsnamnet T-sprit?
    T-röd är ett varumärke, T-sprit är benämningen på hur mkt etanol den innehåller
    (eller, T:et)
  • microsoft

Gissar att det innehåller metanol.

• Umbrageous
    microsoft skrev 2009-09-05 17:36:41 följande:
    Gissar att det innehåller metanol.
    Tackolov inte däremot är den denaturaliserad med illasmakande ämnen, just för att förhindra att folk ska dricka den, den innehåller trots allt 95% etanol, resten är denaturaliserare.
  • Mornie Alantie
    Umbrageous skrev 2009-09-05 17:34:09 följande:
    T-röd är ett varumärke, T-sprit är benämningen på hur mkt etanol den innehåller (eller, T:et)
    T-sprit står för teknisk sprit. Det är främst etanol, men det finns olika varianter, vissa innehåller även metanol. T-röd är ett varumärke, det är teknisk sprit och innehåller inte metanol.

Det går ju inte att svara på frågan generellt. T-sprit kan innehålla metanol, men den måste inte.
  • microsoft
    Umbrageous skrev 2009-09-05 17:37:46 följande:
    Tackolov inte däremot är den denaturaliserad med illasmakande ämnen, just för att förhindra att folk ska dricka den, den innehåller trots allt 95% etanol, resten är denaturaliserare.
    "På marknaden förekommer även blandningar av metanol och etanol som har vissa fördelar (såsom att metanolinblandning minskar sotningen vid förbränning) och nackdelar (risken att någon som dricker blandningen tar skada av metanolen är stor) gentemot rent etanolbaserade varianter."

sv.wikipedia.org/wiki/Teknisk_sprit

Halvt rätt? =P
  • Spicy Women

Spicy Women skrev 2009-09-05 17:38:14 följande:

Ja det gör den.
    Då hade jag ett halv rätt. För att t-sprit kan ha både med och utan.
  • Umbrageous
    microsoft skrev 2009-09-05 17:38:47 följande:
    "På marknaden förekommer även blandningar av metanol och etanol som har vissa fördelar (såsom att metanolinblandning minskar sotningen vid förbränning) och nackdelar (risken att någon som dricker blandningen tar skada av metanolen är stor) gentemot rent etanolbaserade varianter."sv.wikipedia.org/wiki/Teknisk_spritHalvt rätt? =P
    på marknaden, innebär tackolov inte till privatkosnumentmarknaden, såvitt jag sett de senaste 10 åren så förekommer inte metanol i någon av de märken som säljs till konsumenter.
    Däremot så råkade ju biltema få en laddning med metanol i av misstag, flera dog. De återkallade ALLA flaskor oavsett om de kom från den laddningen.

Sen hade det vart ohållbart med metanol i produkterna idag, många av de plaster som t-spriten används till tål inte metanol.
  • Dilong

Spicy Women skrev 2009-09-05 17:40:51 följande:

Spicy Women skrev 2009-09-05 17:38:14 följande: Då hade jag ett halv rätt. För att t-sprit kan ha både med och utan.
    Blandningar med etanol och metanol heter _inte_ T-sprit (teknisk sprit).

Lite olika i olika länder vad man kallar dessa blandningar, i Sverige finns tex varumärket Tenol.

Så, du har inte ens halv rätt
  • Dilong

Men, för några år sedan fick Biltema dra in sedan deras tekniska sprit innehöll metanol, men det var en miss i tillverkningen eller vid inköpet och märkningen.

• M C

Eftersom jag antar att du menar Tdojja så är det metanol - sila i brödlimpan så går den att dricka lissom.

Menar du inte tdojja så är det inte metanol.

• M C

M C skrev 2009-09-05 17:52:07 följande:

Eftersom jag antar att du menar Tdojja så är det metanol - sila i brödlimpan så går den att dricka lissom. Menar du inte tdojja så är det inte metanol.
    Meeen då är mina kunskaper i frågan sådär 20 år gamla.
    Hängde med suspekta individer då, ja.
  • Umbrageous
    Dilong skrev 2009-09-05 17:49:22 följande:
    Men, för några år sedan fick Biltema dra in sedan deras tekniska sprit innehöll metanol, men det var en miss i tillverkningen eller vid inköpet och märkningen.
    smurf {#lang_emotions_smile}
  • Dilong

M C skrev 2009-09-05 17:53:19 följande:

M C skrev 2009-09-05 17:52:07 följande: Meeen då är mina kunskaper i frågan sådär 20 år gamla. Hängde med suspekta individer då, ja.
    De kan inte varit individer så länge, då metanol är träsprit och dödligt även i små mängder. Men jag tror nog du visste det, och bara skämtar lite.
  • Umbrageous
    M C skrev 2009-09-05 17:52:07 följande:
    Eftersom jag antar att du menar Tdojja så är det metanol - sila i brödlimpan så går den att dricka lissom. Menar du inte tdojja så är det inte metanol.
    VI skyller på att du är nyvaken och skojjar helt enkelt. Så går vi vidare
    Dilong skrev 2009-09-05 18:01:14 följande:
    M C skrev 2009-09-05 17:53:19 följande: De kan inte varit individer så länge, då metanol är träsprit och dödligt även i små mängder. Men jag tror nog du visste det, och bara skämtar lite.
  • Spicy Women
    Dilong skrev 2009-09-05 17:48:06 följande:
    Spicy Women skrev 2009-09-05 17:40:51 följande:Blandningar med etanol och metanol heter _inte_ T-sprit (teknisk sprit). Lite olika i olika länder vad man kallar dessa blandningar, i Sverige finns tex varumärket Tenol. Så, du har inte ens halv rätt
    aha
Svar på tråden Innehåller T-sprit Metanol?