• Umbrageous

Vad betyder SIC! Seller sic på mina mediciner?

Det står på mina pilleraskar, okej jag vet att jag är sjuk men hallå! Vad menar dom egentligen??? {#lang_emotions_surprised}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 18:08
    Nu vart jag otydlig, det står alltså på min personliga lapp som klistras på alla burkar, efter ordinationen.

• Svar på tråden Vad betyder SIC! Seller sic på mina mediciner?
  • Umbrageous
    Themis skrev 2009-09-05 18:05:14 följande:
    "Sjuk" stavas ju "sick" och det har inget med det att göra.Företag klassas globalt med SIC-koder, det handlar troligen om vad tillverkaren hör till för bransch. Kolla t ex här:www.library.pitt.edu/guides/business/sic.html
    Nja, förlåt att jag dissar ditt svar men så är nog inte fallet när det handlar om min medicin Det står alltså på min lapp som alltid klistras på, där var jag otydlig.

Typ
    2 tabletter klockan 08
    1 tablett klockan 14 dagligen pga DIAGNOS (SIC!)
  • Themis

Aha. Det var en annan femma-men det beror ju på att du inte förklarade din fråga bättre. Som man frågar får man svar.

"Sic" är även latin och betyder så. Som det numera används kan man säga att det betyder "ja, så står det faktiskt!" och läkaren menar förmodligen att det han skrivit inte är så vanligt att skriva på en medicinburk, men ska det vara kl 14 så ska det, ungefär.

(som en vink till apotekspersonalen att han skrivit rätt fast det kanske verkar underligt)

• Umbrageous
    Themis skrev 2009-09-05 18:12:51 följande:
    Aha. Det var en annan femma-men det beror ju på att du inte förklarade din fråga bättre. Som man frågar får man svar."Sic" är även latin och betyder så. Som det numera används kan man säga att det betyder "ja, så står det faktiskt!" och läkaren menar förmodligen att det han skrivit inte är så vanligt att skriva på en medicinburk, men ska det vara kl 14 så ska det, ungefär. (som en vink till apotekspersonalen att han skrivit rätt fast det kanske verkar underligt)
    Jepp, som jag erkände med
  • Dimitra
    "Sic" är även latin och betyder så. Som det numera används kan man säga att det betyder "ja, så står det faktiskt!" och läkaren menar förmodligen att det han skrivit inte är så vanligt att skriva på en medicinburk, men ska det vara kl 14 så ska det, ungefär.

(som en vink till apotekspersonalen att han skrivit rätt fast det kanske verkar underligt)
    Precis. Glömmer utskrivaren det där attans sic:et så ringer apotekspersonalen upp läkaren och kollar så att doseringen eller vad det må vara stämmer {#lang_emotions_yell} Been there...
    The Dimitra universe.
  • Umbrageous
    Aha. Det var en annan femma-men det beror ju på att du inte förklarade din fråga bättre. Som man frågar får man svar."Sic" är även latin och betyder så. Som det numera används kan man säga att det betyder "ja, så står det faktiskt!" och läkaren menar förmodligen att det han skrivit inte är så vanligt att skriva på en medicinburk, men ska det vara kl 14 så ska det, ungefär. (som en vink till apotekspersonalen att han skrivit rätt fast det kanske verkar underligt)
    Aha!
    Jag har en väldigt hög dos och en väldit ovanlig diagnos, sic ko till efter den extrema doshöjningen aaaaah! Tack!
  • jakebana

Ja, det innebär att trots att

Aha. Det var en annan femma-men det beror ju på att du inte förklarade din fråga bättre. Som man frågar får man svar. "Sic" är även latin och betyder så. Som det numera används kan man säga att det betyder "ja, så står det faktiskt!" och läkaren menar förmodligen att det han skrivit inte är så vanligt att skriva på en medicinburk, men ska det vara kl 14 så ska det, ungefär. (som en vink till apotekspersonalen att han skrivit rätt fast det kanske verkar underligt)
    Korrekt. Innebär att det man vet om att det man skrivit kanske låter tvivelaktigt, men ska följas. Kan exempelvis vara en ovanligt hög dosering.
Svar på tråden Vad betyder SIC! Seller sic på mina mediciner?