Hur lång uppsägningstid har man hos IF Försäkringar?
HJÄLP!! Behöver svar snabbt!!
HJÄLP!! Behöver svar snabbt!!
tror det beror på vilken typ av försäkring det gäller. fordons försäkrng kan man bara säga upp/ändra o byta vid årsförfallodagen, och jag tror detsamma gäller husförsäkringen också... annars är det nog ingen uppsägning TROR jag... men gå in på if:s hemsida å kolla....
Om det är tex en hemförsäkring och du ska flytta så finns det ingen uppsägningstid. Det är ju hemmet som är försäkrat på den adressen du nu bor. Skulle det istället "bara" vara så att du vill byta försäkringsbolag så kan det vara att du måste vänta till huvudförfallodagen. Om du har anmält en skada och tycker du fått dålig behandling och inte är nöjd med regleringen eller hanteringen av ditt ärende ska du få byta försäkringsbolag på en gång. Alla deras regler ska stå i deras vilkorshäfte som finns på deras hemsida. Annars är det bara att ringa kundservice - de brukar kunna svara på dessa frågor men däremot så är de duktiga på att övertala en att stanna kvar oxå så det är kanske bäst att ta reda på på egen hand hur du kan göra
Hej & tack för svar.
Har kollat lite på deras hemsida utan att hitta något och kundtjänst hade stängt när jag ringde förut... det var några timmar sen nu
Det är nämligen så att den 5:e okt börjar nya försäkringen gälla hos ett annat bolag (byter till billigare med samma villkor, jag är alltså inte missnöjd annars) men häromdan så fick jag pappar från IF att nya försäkringen gäller från 5:e okt -09 till 5:e okt -10. Den blir alltså förlängd.
Kan minnas helt fel men tror jag sa upp den förut, men kan minnas fel nu.
Det jag undrar över är om det är försent att försäkringen från IF sägs upp 5:e okt då nya börjar gälla så man inte står med 2 försäkringar på samma sak
Nu blev det kanske lite rörigt när jag försökte förklara....
Självklart kommer jag ringa o fråga i morgon, blev mest nervös fick för mig om det är uppsägningstid på en månad eller så och det är den 5:e idag...........
Det är förmodligen den nya perioden som försäkringen kommer gälla om du betalar räkningen som kommer med avtalet. Om du inte betalar räkningen så går den i annullation - men det kan vara lämpligt att höra av sig till IF och tala om för dem att du säger upp försäkringen, annars kommer det fler brev o påminnelser hem till dig i onödan.