• MillionStars

Komma bort från IKEA-träsket

Vart jag än ser mig omkring i huset så ser jag Ikea och jag är så j*vla trött på det...jag vill skapa min egna unika stil med möbler/grejer som jag gillar och kan vara stolt över, vilket jag inte är nu! Men hur gör man då när det är plånboken som bestämmer och man ändå behöver ett skrivbord t.ex?! Det senaste året har jag faktiskt dragit mig bort från ikea men det mesta vi har är ju ändå därifrån...

Jag är väldigt intresserad av design och form också och det känns inte som att det rimmar så bra när jag ändå väljer att gå till Ikea liksom..*suck*

Tips?

• Svar på tråden Komma bort från IKEA-träsket
  • padowitch

Kolla på blocket efter saker

• Marre79

Håller oxå på att försöka få bort alla ikea-möbler! Har börjat kolla på loppisar, där kan man ju hitta fina saker, som man kan göra personliga genom att t.ex måla om dem!

• Ari Gold

Jag var mer fast i IKEA-träsket när alla ungarna var små, då orkade man sig likssom inte ut någonstans.

För pengaar är ju absolut inte något att sskylla på. Det är mest energi som går åt när man jagar unikaa möbler tycker jag.

Scanna Blocket två gånger o0m daggen och åk på auktion med minibuss eller släp. Rota hos släktingar och sväng in vid alla "loppis" skyltar nästa gång du är ute och far.  

Fundera på vad du är ute efter och skriv en lista.

• anitra2012

Hej,

Vi har satt ben på våra Expedithyllor (litelite lyxigare) köpte de ben som är till IKEA-köket.

Vissa saker går kanske måla om, så det bli mer personligt.

Vi är mycket på second-hand, loppis, auktioner och går runt och komplettera, så det bli mer våran stil.. Gardiner/tyger köper vi andra affärer och så vidare.

Lycka till.. :)

• anitra2012

Hej,

Vi har satt ben på våra Expedithyllor (litelite lyxigare) köpte de ben som är till IKEA-köket.

Vissa saker går kanske måla om, så det bli mer personligt.

Vi är mycket på second-hand, loppis, auktioner och går runt och komplettera, så det bli mer våran stil.. Gardiner/tyger köper vi andra affärer och så vidare.

Lycka till.. :)

• Mamsis

Auktioner Köpte bord och fyra stolar i somras för 50 kr + 10 kr i avgift Bara att måla om sen om jag orkar. Har dock lite för mycket grejor nu så jag måste sälja av lite = )
    Kolla blocket efter gamla möbler, på loppisar osv. Kollar man skicket noga kan man fynda. Är man sen lite händig syr man nytt överdrag själv eller kollar vad det kostar att klä om. Om det behövs alltså.

Ikea mäbler är också tacksamma att göra om, kostar inte så mycket i inköp så man behöver inte gråta om det inte blir så bra som man har tänkt sig.

Billy bokhyllor tex, där kan man tapetsera bakstycket med en snygg tapet eller måla, man kan måla hela hyllan också om man vill. Bara man har rätt grejor.

• Choklad och Nötter

Jag har fyndat massa antika fina möbler på typ Myrorna för inte många hundralappar. Dessutom var dom i perfekt skick. Så mitt tips är att kolla second hand butiker, loppisar, auktioner som någon skrev och blocket. Man kan verkligen göra fynd.

• KalleKn

Är man inte allt för ohändig så kan man göra sitt eget skrivbord tex med en läcker bänkskiva och lite ben till som ju bör vara det enklaste man kan göra i möbelväg. Då kan man oxå måttanpassa på ett helt annat vis.

• FrökenLarsson

Som många andra säger. Blocket. Jag fyndar massor där och målar allt i vitt.

Köper jag nytt blir det Jysk eller Rusta. Inte världskvalité, men det fungerar för mig.

• Snuttjulla

jag kan tipsa om att tapetsera vissa ikea-möbler, för att göra dem lite mer "oikea" Annars är mitt bästa tips också loppisar och second hand. Myran brukar ha lite roliga möbler. Man kan altid måla om, och förnya. Och har du bara tre saker som inte kommer från ikea, kanske hela ditt hem känns annorlunda... (åtminstone det rummet... ) Kolla hos dina föräldrar, mor-farföräldrar också, och kanske övrig släkt, nån som kanske vill sälja/byta/bli av med nåt, som kan bli ett riktigt kap? Du får helt enkelt hålla utkik. Hos oss har vi förresten bytesboden på återvinningscentralen, där man kan ställa in fullt funktionsdugliga saker, som man bara tröttnat på, så får nån annann hämta det, ochs tälla in nåt av sina saker... jättesmart!

• pysselmajjo

Vi har också haft ett IKEA hem, men med lite vit färg på dotterns möbler och pynt (ljus, ommålade ramar, vaser, m.m) från andra ställen än IKEA så börjar det faktiskt arta sig. Loppis är jättebra, fynda 2 kanonfina stolar för 50kr för ett par veckor sen.

• MillionStars

Tack för alla tips, de behövdes verkligen! Har funderat jättemycket att åka på loppis/auktion o.s.v men än har det inte blivit av...vet inte riktigt varför men nu ska jag verkligen hålla utkik!

Det är ju just det här med tid...att jag kanske inte riktigt har den tiden att springa runt att leta så på det sättet är det ju perfekt med ikea, som har allt under samma tak, men nu är jag aptrött på det!

• Callina
    anitra2012 skrev 2009-09-06 15:13:59 följande:
    Hej,Vi har satt ben på våra Expedithyllor (litelite lyxigare) köpte de ben som är till IKEA-köket. Vissa saker går kanske måla om, så det bli mer personligt.Vi är mycket på second-hand, loppis, auktioner och går runt och komplettera, så det bli mer våran stil.. Gardiner/tyger köper vi andra affärer och så vidare.Lycka till.. :)
    Håller med nötis, man kan behålla ikea till stor del och göra om dom lite. Sedan, om man har lite möbler som inte är ikea så stör inte ikeamöblerna i sig tycker jag. Det finns en hel del fint på ikea också och om man blandar så tänker man inte IKEA längre
  • ebij

jag hade försökt leta efter detaljer som fångar ens uppmärksamhet och som inte är så dyra... gå på Loppis som myrorna eller bikupan eller vad ni har i er stad... Man tror inte att det är något att ha innan man varit där men jag handlade på mig massor och kom inte ens upp i 100 kr!

blocket och auktioner är också ett alternativ!
    Om du är händig och vill måla om eller liknande så blir det nog ganska enkelt att hitta något där! annars finns det ju Mio och Em möbler och liknande men jag tycker inte att det är mycket skillnad mellan deras möbler och Ikeas... lika tråkiga särskilt när det gäller skrivbord!

Man kan ju såga ut en snygg bordsskiva själv och måla...och sätta ben... så får du ditt alldeles egna!

• ebij

tillägg : Kolla på olika inredningssajter som styleroom och även olika bloggar för att inspireras och hitta på något eget

• Themis

Blocket och auktioner funkar.

Jag har kuppat t ex arkitektritat handtillverkat matsalsbord och ett unikt skrivbord där.

Svar på tråden Komma bort från IKEA-träsket