• Lilla söta

Tips till en nyexad förskollärare

Hej! Jag blev färdig förskollärare nu i juni och började arbeta på en förskola för ca en månad sedan. Jag arbetar på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år. Jag är ensam förskollärare på min avdelning och har huvudansvaret. Det innebär bl.a. att det är jag som kommer hålla i alla utvecklingssamtal, skriva om alla inskolningar, portfoliepärmarna och sådant. Jag känner mig ganska stressad. Det är ju såklart en stor omställning att gå från att studera till att komma ut i verkligheten och se hur det fungerar där. Ibland känns det som om jag inte kan någonting och det känns svårt att vara "drivande" och "duktig" när jag känner mig så osäker på hur jag ska vara och vad jag kan göra. Jag har en mentor som jag pratat endel med, och det har hjälpt till en viss del, men jag blir nästan mer stressad av att höra vad det är som jag måste kunna.

Jag är lite nyfiken på att höra hur ni förskollärare kände när nu började arbeta, kände ni också er så här osäkra? Och jag skulle bli så tacksam om jag kanske kunde få lite tips hur jag kan tänka eller göra. Det finns så mycket som jag vill hinna med, men tiden räcker ju inte till. Och av allt som jag vill göra, vet jag inte riktigt vart jag ska börja, det bara snurrar i huvudet

Tack för att nu vill läsa, det hjälper alltid att höra att jag inte är ensam med mina tankar.

Hoppas att ni har en trevlig kväll.

• Svar på tråden Tips till en nyexad förskollärare
  • Blue eyes dragon

Det är så klart en jätte omställning! Du har fått med dig massor av nyttig kunskap i din utbildning men färdig det blir man aldrig! Man fyller på sin ryggsäck med kunskap hela tiden. Det är svårt o kämpigt i början men se varje dag som ny och lärorik. Alla gör vi fel ibland och det är det vi lär oss av. Har själv arbetat i 14 år och lär mig ofta nya saker och gör misstag.

Var glad att du har en mentor att vända dig till och använd dig av denna möjlighet att få ventilera.

Det viktigaste av allt är att strukturera upp sitt arbete. Prioritera och fokusera på det som är allra viktigast av allt, nämligen barnen! Även om det är du som har huvudansvaret kan du säkert delegera en del av arbetsuppgifterna till dina kollegor annars måste du få ordentligt med tid till att utföra dem.

Lycka till och välkommen till ett underbart yrke!
    Du kan!

• Lilla söta

Tack fina du för dina tips, dom ska jag verkligen tänka på. Det känns så skönt att höra att mina tankar och känslor är helt normala. Just nu försöker jag slappna av och bara ta en dag i taget. Inte tänka för mycket framåt och oroa mig för sådant som jag måste kunna sedan. Jag har verkligen valt ett fantastiskt yrke, barnen ger mig en sådan enorm glädje Tack ännu en gång för dina peppande ord, dom värmde verkligen.

• Marie2000

Jag tog min examen för två år sedan. Hann jobba i ett år innan jag blev mammaledig. Men nu har jag börjat igen, på en ny förskola där jag är ensam förskollärare på min avdelning. Jag känner igen mig i det du skriver. Det är ju helt orimligt att man ska ha ansvar för precis allt, jag har goa arbetskamrater som gör det de alltid har gjort - nämligen har ansvarsbarn, genomför samtal mm. Jag kan ju inte hinna göra allt.

Ibland känner jag också att jag inte kan nånting, mina arbetskamrater (barnskötare) är väldigt proffsiga så ibland känner man sig i underläge. Men det är bara att bita ihop och göra sitt bästa.Mer kan man inte göra.

Lycka till!

Svar på tråden Tips till en nyexad förskollärare