Tips till en nyexad förskollärare
Hej! Jag blev färdig förskollärare nu i juni och började arbeta på en förskola för ca en månad sedan. Jag arbetar på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år. Jag är ensam förskollärare på min avdelning och har huvudansvaret. Det innebär bl.a. att det är jag som kommer hålla i alla utvecklingssamtal, skriva om alla inskolningar, portfoliepärmarna och sådant. Jag känner mig ganska stressad. Det är ju såklart en stor omställning att gå från att studera till att komma ut i verkligheten och se hur det fungerar där. Ibland känns det som om jag inte kan någonting och det känns svårt att vara "drivande" och "duktig" när jag känner mig så osäker på hur jag ska vara och vad jag kan göra. Jag har en mentor som jag pratat endel med, och det har hjälpt till en viss del, men jag blir nästan mer stressad av att höra vad det är som jag måste kunna.
Jag är lite nyfiken på att höra hur ni förskollärare kände när nu började arbeta, kände ni också er så här osäkra? Och jag skulle bli så tacksam om jag kanske kunde få lite tips hur jag kan tänka eller göra. Det finns så mycket som jag vill hinna med, men tiden räcker ju inte till. Och av allt som jag vill göra, vet jag inte riktigt vart jag ska börja, det bara snurrar i huvudet
Tack för att nu vill läsa, det hjälper alltid att höra att jag inte är ensam med mina tankar.
Hoppas att ni har en trevlig kväll.