• linbou

Smackar vid amning

Hej.
    Har en dotter på fem veckor. Hon har börjat smacka och svälja luft vid amningen. har försökt få henne att få bättre tag om bröstet men utan resultat. Detta är jobbigt då hon får magknip.
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Smackar vid amning
  • mammapappabebis

Hej

Lillstackaren. Antagligen kommer hon snart på hur hon ska göra, annars kan du prova med en sk amningsnapp som kan hjälpa henne att få ett ordentligare grepp.

Vid magknip kan det hjälpa att massera magen lite lätt, finns bra info om spädbarnsmassage här: www.1177.se/artikel.asp

Lycka till!

~♥ Astrid 08-12-08 ♥~
  • Tulipan

Puffar lite för vi har exakt samma problem här hemma med vår 5 veckors tjej. HOn har tills nu alltid tagit ett stort tag runt bröstet men inte längre...

• linbou

Tack för svar. Ja. jag hoppas det löser sig. Har i natt försökt att amma henne mer sittande. Pumpa ut lite innan amningen så bröstet blir lite mjukare och försökt få henne att gapa mer men hon vill tillbaka tilll smackandet hela tiden, suck vad jobbigt.

• Amwi

Samma här.
    Vår lilla tös blir 4 veckor i morgon.
    Hon har smackat och pustat och frustat när hon ätit, och så får hon en ordentligt mjölkmustach plus att vi lyckas läcka lite extra vid sidan om så hon blir blöt på kläderna.

Men nu?! *peppar peppar* - så tror jag hon fått bättre grepp om bröstet.
    Inte lika mycket slafs, och smackande - och verkar få mindre ont i magen oxå.
    Så jag gissar hon inte sväljer lika mycket luft längre?

Kan inte komma på vad vi gjort eller inte gjort. Bara tragglat på. Försökt lägga till hon mer ordentligt bara. Hoppas det fungerar nu. Jobbigt när hon får magknip...

• Danneli

samma sits här med en 4 veckors.. tror det kan vara nappen som vi började med för två veckor sedan som ställer till det.. nån som också börjat med napp och det började strula efter det?

• linbou

Amwi- vad skönt att det blivit bättre

Har funderat på det med nappen också. Vår tös använder det också, försöker sluta ett tag med den.
    Ammade med amningsnapp idag men hon smackade lika mycket
    Tänker ringa amningshjälpen imorgon också. Vill så gärna att det ska fungera.

• Tulipan

linbou: Kan du inte uppdatera här i morgon när du pratat med amninghjälpen?
    /tulipan

• linbou

Tulipan-Ringde nu men missade öppettiderna med 5 min. Så får försöka i morgon igen. De har inte så långa öppettider. Ska till BVC i morgon så tänker fråga då först.
    Hur går det för dig?

• Hagi

så gjorde min son också efter ett par veckor..det gick över...ammade på som vanligt

• Edzy

Så gjorde min son oxå och rådet vi fick från bvc var att rapa honom efter två-tre minuter så att den luften han svalde kom ut innan det hann lägga sig längst ner i magsäcken för då är det svårare och få upp den, sen kan du forsätta att amma och rapa henne även när hon har ätit färdigt. det hjälpte oss mkt, lycka till

• ploten

Kanske vänta längre tills hon verkligen gapar stort, så hon får ordentligt tag. Själv tyckte jag att sonen gapade stort men sen smackade han i alla fall. När jag provade att vänta lite extra innan han fick ta bröstet - ja, då fick jag verkligen se ett stort gap!

• godisfia

Min fyra-veckors gör samma. Ibland går det bättre, ibland sämre. Rapar också henne, ska försöka med det att rapa efter 2-3 min. Jag tror min mjölk kommer för fort.

Vi började med napp i förra veckan, men hon gjorde det redan innan. Stackare när hon har magknip...

• linbou

Tack snälla för svar.
    Pratade med BVC igår och fick ungefär de råd jag fått här. Så har provat allt men ska bara fortsätta amma. försöka få henne att få bättre tag, Rapa ofta, minifom och magdroppar.

• Tulipan

Hej linbou: jag har inte varit här inne på några dagar...

Vad bra att du har fått olika råd, hoppas att det löser sig för dig.
    Vi kämpar på med att försöka få ett bättre tag och rapa lite mer. Jag har dragit ner på tempot (brukar vara ute på stan varje dag...) och ammar liggandes i sängen. Nu har det börjat bli lite bättre så jag hoppas att det löser sig snart här med smackandet.

• Mimmimini

Vår dotter har haft perfekt tag om bröstet sedan hon var helt nykläckt, men har också börjat smacka senaste dagarna. Hon är fem veckor gammal.
    Superbra tips att rapa henne efter 2-3 minuter, som någon skrev här tidigare i denna tråd. Tack för det tipset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag märkte idag att det bäst när hon verkligen var hungrig och visade det, inte bara halvhungrig för då gapar hon inte lika stort.
    Smackandet började för hennes del vid nattamning då jag ligger ner. Det är svårare att se då hon får rätt tag och rätt vinkel. Någon mer som håller med om det? Eller har något tips/erfarenhet om liggande amning/smackning.

• Tösabiten

Jag har samma problem med min 5 v son. Tror mjölken kommer jättesnabbt i början så han har börjat släppa efter ett tag och pausa. Jag brukar låta honom rapa lite snabbt då, men han fortsätter ändå att smacka hela amingstunden igenom.
    Jag tror mitt problem är att lillen även får flaska och det är annat grepp på den och det helt enkelt går snabbare hela tiden. Är tvungen att ge tillägg efter varje amning eftersom jag har förlite mjölk. Sista dagarna har han börjat ge upp mina tuttar efter bara en liten stund och sen är det bara att fixa tillägg för att han ska bli nöjd. Har provat pumpa och fick då ut 80 ml när han hade "gett upp", så jag vet inte om jag ska ge upp amningen helt och pumpa så han slipper suga och smacka i sig massa luft...

• vill bli mamma meddetsamma

jag har samma bekymmer med min 8 veckors dotter! min son var en smackare och hade ständigt magknip men dottern har hittills inte alls haft ont i magen. nu sen hon började smacka har hon börjat fisa mer och verkar ha knip ibland. hjälp! amningshjälpen kunde inte hjälpa mig sist så jag läser här erfter knep.

Svar på tråden Smackar vid amning