• Anonym

Stor öm knöl i ljumsken

Jag har en knöl i höger ljumske som ömmar. En läkare kände på den för några veckor sedan och sa att det antagligen är en svullen lymfkörtel. Hon sa att jag kunde avvakta men om den inte försvinner ska jag gå till VC och ta ett prov för att se vad den innehåller.

Jag var sjuk hela våren i influensa och olika infektioner och fick ett par antibiotikakurer. Samtidigt fick jag B12-brist. Knölen kom i våras och jag har tänkt att det beror på infektionerna men varför försvinner den inte? Jag har ju varit frisk länge nu.
    Jag fick en liknande knöl på samma ställe för cirka tio år sedan utan förklaring. Då försvann den.

Vissa dagar känns det bättre men andra dagar gör den ONT.
    Jag borde gå och kolla den men jag är verkligen rädd för att det ska vara cancer. Det kanske verkar löjligt men jag har cancer i släkten så det skrämmer mig.

En läkare sa en gång till mig att cancertumörer och metastaser växer obönhörligen men gör oftast inte ont. Alltså borde inte smärtan komma och gå som den gör i mitt fall om det nu vore cancer.

Jag vet att ni inte kan säga vad det är men kanske peppa mig lite?
    Det är ju helt ologiskt att inte kolla den för att det KAN vara cancer men rädsla är ju sällan logisk.

• Svar på tråden Stor öm knöl i ljumsken
  • Anonym

jag har små knölar som ärtor i ljumskarna som jag oroar mig över, nu har jag även fått det vid mina tinningar.
    jag läste på nätet att lymfarna kan svullna vid infektioner även där, altså inte bara på halsen.
    jag ska till läkaren på tisdag.

• Anonym

JAg har en svullen lymkörtel på halsen som inte går bort. Jag får svullna körtlar när jag är sjuk, och denna har stannat kvar. Har undersök den och den är helt ofarlig.

• mollo

Jag var och kollade mitt bröst för ett tag sen och det var ingenting. hade också en knöl. men det var en svullen körtel och den gjorde också ont.. läkaren berättade lite att om det är en cancer tumör så gör den inte ont och så är den hård och går inte att flytta på så som en körtel gör.
    hoppas att det hjälper dig lite iaf...

Men om man har haft massa infektioner och sånt kan det inte vara så då att man får svullna körtlar. Sen kan det ju vara en stor varbuld med...? det har jag fått några ggr och det tar ett tag för dom att försvinna. annars kan man gå till läkaren och ta bort dom.

• Lussekatten87

Jag har en bakom örat som även ömmar litegrann...drara mig för att kolla upp det....Har precis varit förkyld också.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Anonym

jag är superorolig för mina knölar jag har vid tinningarna, längs örat och trakten.

• mollo
    Anonym skrev 2009-09-05 21:57:44 följande:
    jag är superorolig för mina knölar jag har vid tinningarna, längs örat och trakten.
    sånna har min syster med. vid ögonlocken. hon har inte kollat upp det heller. så jag kan inte säga vad det kan vara...
  • Anonym
    mollo skrev 2009-09-05 21:59:29 följande:
    sånna har min syster med. vid ögonlocken. hon har inte kollat upp det heller. så jag kan inte säga vad det kan vara...
    vid ögonlocken?
  • mollo
    Anonym skrev 2009-09-05 22:00:00 följande:
    vid ögonlocken?
    aa, när hon blundar så känner man små kulor liksom.. som knölar... mer vid ena ögat än andra..
  • Anonym

Svullna körtlar i sig beror ju sällan på allvarligare sjukdomar som jag har förstått det. Men jag läste om en kvinna som upptäckte sin äggstockscancer (tror jag det var) genom att körtlarna i ljumskarna svullnade upp. Jag vet inte varför, om det var metastaser i eller så.
    Jag har också hört att cancertumörer inte gör ont och att de sitter fast och är hårda. Jag försöker intala mig det eftersom den här verkligen gör ont och rör sig. Den är halvhård men syns inte utanpå. Jag känner den bara.
    Den slutade göra ont i ett par veckor och då tänkte jag strunta i att kolla den men nu kom smärtan tillbaka.

• Anonym

jag får också ont när jag känner där ibland. tror att dom svullnar när man är vanligt sjuk eller ska ha mens. mina lymfkörtlar i armhlorna svullnar upp vid mens så varför inte även i ljumskarna?
    nu ska jag dock inte ha mens, utan går och väntar för första gången på cellprov, roligt värre...
    mormorhade livmodershalscancer, men sånt ska ju tydligen inte gå i arv.

+ knölarna i huvudet, känner mig som en levande död.

• anahabecc

hej hej.. jag har åxå en knöl vid fittan /ljumsken och var hos läkaren å kollade upp den.. man kan tydligen få knölar där (som består av brosk) dem kan gå bort efter ett tag.. var åxå orolig över knölen .. men efter läkaren sagt sådär så får man lita på dem.. dem e ju faktiskt läkare trotts allt.. sen av canser blir man riktigt sjuk och då kan du stämma läkaren som undersökt dej.. canser brukar oftast gå å bota.. ta det lungt du :) har åxå canser i släkten å det e riktigt pissigt.. min mamma har nyligen fått livmodercanser tyvär och hon hittade ingen knöl..

• Anonym

åh proverna var normala
    vad glad jag blir.

• Anonym

det var jag som var #10 min mormor hade ju livmodershalscancer och jag har aldrig vågat ta det provet förns nu.
    när jag vaknade i morse fick jag ont i magen när jag tänkte på att "snart kommer provsvaren"
    så small det till i brevlådan och jag rusade dit "onkologiskt centrum"
    jag bara slet upp kuvertet.

• Anonym

Underbart anonym ovan som fått besked!
    Jag drar mig också för att ta provet men jag ska boka tid snart.
    Det är svårt att säga hur stor knölen är och det är mer som en liten 'klase' lymfkörtlar. Svårt att förklara.
    Den sitter i mitten av ljumsken, man kan inte se den utanpå, jag känner bara att det är svullet och ömt.
    Jag gjorde en abort i höstas, för drygt ett halvår sedan, och de tog antagligen cellprov då på rutin. De gjorde iaf vul och det såg normalt ut. Jag mådde inte bra psykiskt av många skäl så jag brydde mig inte direkt. Knölen kom inte förrän på våren heller.
    Jag måste bara ta mig i kragen och ringa det där samtalet.

Svar på tråden Stor öm knöl i ljumsken