• Svana

Hur lång tid till förlossning om man är öppen 4cm?

Är bara nyfiken. Jag passar just nu en väninnas son för att hon har åkt in till förlossningen. Hon ringde just och sa att de får stanna och att hon är öppen 4 cm. Hur läng tid brukar det ta tills man är helt öppen? Det är hennes andra barn. Det lär väl födas i natt, eller? Det är ju jättespännade ju!
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hur lång tid till förlossning om man är öppen 4cm?
  • Cashew

det är omöjligt att svara på. det kan ta allt från mindre än en timme till över ett dygn.
    hoppas det går bra för din vän

• astalacasta

För mig tog det en timme från 4 till 10 cm med andra barnet. Baserat på hur dj***la mycket ondare den timmen gjorde än värkarna med första barnet så gissar jag att det första gången tog ca 5-6 timmar.

Jag har en kompis som kom in öppen fem cm men vars värkarbete stannade upp så det tog över ett dygn.

• Svana

Ja, det hoppas jag också! Hennes första satt fast, så det blev akut kejsarsnitt. Men det brukar ju inte hända 2 gånger. Det går säkert jättebra :) Vi får hoppas det blir i natt, hennes son är helt inställd på att han kommer att vara storebror i morgon.

• Svana
    astalacasta skrev 2009-09-05 23:08:32 följande:
    För mig tog det en timme från 4 till 10 cm med andra barnet. Baserat på hur dj***la mycket ondare den timmen gjorde än värkarna med första barnet så gissar jag att det första gången tog ca 5-6 timmar.Jag har en kompis som kom in öppen fem cm men vars värkarbete stannade upp så det tog över ett dygn.
    Wow! Det var fort jobbat! Ja, jag hoppas det inte stannar upp för henne. Hon är så trött på att vara gravid :) Men det är ju nästan alla mot slutet.
  • Lotlas

Jag blev inskriven kl. 23.15, öppen 4,5 cm. Dottern är född kl. 11.06 morgonen efter, andra barnet. Men mina värkar var svaga hela natten, så de fick ta hål på hinnorna för att sätta fart på alltihop. Men förlossningspersonalen som jobbade på natten sa (innan de gick hem på morgonen) att de var helt säkra på att få förlösa mig under natten. Så ingen kan veta säkert! Hoppas det händer i natt bara!

• Norpan666

Var med första öppen 4 cm kl 13.00. Sonen är född 13.59 så det gick väldigt snabbt!

• Skrutten74

Som sagt, otroligt olika. Med 2:an nu senast var jag öppen 2 cm ca 19:50. Hon är född 20:16.... Barnmorska hade aldrig sett maken till partogram!

Men lycka till!!

• Svana

Min son och väninnans son vaknade kl.6, suck! Här är det livat värre :)
    Men jag har inte hört något, så det verkar som om det tar sin tid. Helt otroligt att det kan ta så kort tid som hos Skrutten74, men det måste ju göra dubbelt så ont när det tar så kort tid.
    Tack för svar ni som svarat!

• sonen08

det är super svårt att säga. jag för mig tog det över 1 dygn innan sonen var ute. men om hon slappnar av när hon har värkar så kan det gå lite fortare men inte säkert ändå

• fochf

För mig tog den 1,5 timma från 4cm tills bebis var ute. Fast det var med första.

• JLS
    fochf skrev 2009-09-06 08:26:53 följande:
    För mig tog den 1,5 timma från 4cm tills bebis var ute. Fast det var med första.
    Lyxigt

För mig tog det minst 6 timmar, har inte journalen här men kom in kl 5 på morgonen och då var jag öppen 2 cm. Kl 18 ca föddes dottern så ja det tog sin tid...
    ☆°★ (¯`°?.¸ Julia Juni 2008 ♥ Bf mars 2010 .?°´¯) ☆°★
  • Lotlas
    fochf skrev 2009-09-06 08:26:53 följande:
    Så var det med min andra, när de tog hål på hinnorna gick allt ruskigt fort!
  • Ninni76

1:a vet inte (fick åka ambulans in och födde på 5 minter )
    2:a 2,5 tim (från 5 cm)
    3:e 2 tim (från cm)

• Svana

Hej! Ville bara dela med mig! Nu är bebisen född, hann kom efter ca ett dygns värkar. Men han föddes med kejsarsnitt, då han inte kommit ner alls i bäckenet, mamman var supertrött, bara öppen 7 cm, och pga hennes historia med akut kejsarsnitt. Men en liten pojke blev det! Är så glad för deras skull att allt gick väl :)

• JLS
    Svana skrev 2009-09-06 18:02:18 följande:
    Hej! Ville bara dela med mig! Nu är bebisen född, hann kom efter ca ett dygns värkar. Men han föddes med kejsarsnitt, då han inte kommit ner alls i bäckenet, mamman var supertrött, bara öppen 7 cm, och pga hennes historia med akut kejsarsnitt. Men en liten pojke blev det! Är så glad för deras skull att allt gick väl :)
    Vad roligt att allt gick bra=)
    ☆°★ (¯`°?.¸ Julia Juni 2008 ♥ Bf mars 2010 .?°´¯) ☆°★
Svar på tråden Hur lång tid till förlossning om man är öppen 4cm?