• Anonym (dator)

Köpa dator på avbetalning som student?

Jag har precis börjat civilekonomprogrammet och insett att jag verkligen behöver en dator.
    Tyvärr har jag inte råd att köpa en bra tillräckligt bra dator som det är nu.
    Jag har kollat runt lite och hittat en dator som verkar bra för under 10 000. Tyvärr tar det mig nästan ett halvår att spara ihop de pengarna som student, därav min fundering om avbetalning.
    Jag har räknat på det och kommit fram till att jag kan spara 2000:- i månaden, men det tar som sagt ändå ett halvår och jag behöver datorn nu.
    Jag har ingen egen dator, det här är min mammas och nu när jag snart flyttar till studentkorridor kommer jag vara helt utan.

Jag får givetvis gå och fråga på en affär men kanske någon vet här?

• Svar på tråden Köpa dator på avbetalning som student?
  • Anonym (dator)
    Mirva skrev 2009-09-05 23:20:15 följande:
    Du har väl fått mecenatkortet om du har börjat på programmet? Då får du både köpa med studentrabatt och med studiefinansiering. Bra va? www.mecenat.se/studentrabatter/datorprodukter...
    Ja, jag har fått mecenatkortet. Tack för länken!
  • Anonym

Varför behöver du en dator för 10 papp, vad ska du göra med den? Spela? Avbetalning brukar ju vara en förlustaffär utan like. Slutpriset brukar vara bra högre än ursprungspriset, så jag hade personligen inte gjort det.

• Anonym (dator)
    Anonym skrev 2009-09-06 09:15:42 följande:
    Varför behöver du en dator för 10 papp, vad ska du göra med den? Spela? Avbetalning brukar ju vara en förlustaffär utan like. Slutpriset brukar vara bra högre än ursprungspriset, så jag hade personligen inte gjort det.
    Jag ser det som fördelaktigt att köpa en bra dator som jag kan ha länge, men som är lite dyrare än en som inte är lika bra och billigare. Och som sen ändå kommer bytas ut.
    Jag ska ha den till att surfa på, göra uträkningar, skriva, förbereda, anteckna osv.

Visst blir det en förlust affär, men jag behöver som sagt datorn nu. Jag kan inte vänta det halvår det tar att spara in pengarna. Annars hade jag valt att vänta.
  • Anonym

vet inte hur de är nu, men onoff har haft fördelaktiga av betalningar för studenter. o räntefrittom man betalar tillbaka inom 2 år. o kan du spara 2000 i månaden är en data snabbt avbetalat. du får ju en bra laptop för ca 5-8000, för jag antar att en laptop är mer lämpligt som student. en data för 10 000 är MYCKET data för pengarna nuförtiden så du får en väldigt bra en för mindre än de.

sen tror jag även DEL har bra erbjudanden för studenter.

• pussgurkan86

man behöver ingen dator som kostar 10 papp om man inte ska spela spel på den.

jag köpte min dator för 3 år sedan för 8.000 kr och den funkar bra men det finns billigare också.

finns bra för 3-4000 kr.

• Anonym (dator)
    Anonym skrev 2009-09-06 15:10:55 följande:
    vet inte hur de är nu, men onoff har haft fördelaktiga av betalningar för studenter. o räntefrittom man betalar tillbaka inom 2 år. o kan du spara 2000 i månaden är en data snabbt avbetalat. du får ju en bra laptop för ca 5-8000, för jag antar att en laptop är mer lämpligt som student. en data för 10 000 är MYCKET data för pengarna nuförtiden så du får en väldigt bra en för mindre än de. sen tror jag även DEL har bra erbjudanden för studenter.
    Som jag skrev i TS har jag hittat en dator för UNDER 10 000. En laptop vill jag självklart ha, eftersom jag behöver ha med datorn till skolan. Jag funderar på en dell.
    pussgurkan86 skrev 2009-09-06 15:13:27 följande:
    man behöver ingen dator som kostar 10 papp om man inte ska spela spel på den. jag köpte min dator för 3 år sedan för 8.000 kr och den funkar bra men det finns billigare också. finns bra för 3-4000 kr.
    Som jag skrev i trådstarten så jag har hittat en dator för UNDER 10 000.
    Klart det finns billigare datorer oxå, några jag såg kostade runt 2500 bara. Men jag tror man får vad man betalar för och jag tror att det är mer fördelaktig för mig i längden att köpa en lite bättre dator och lite bättre datorer kostar oftast mer.
  • Anonym

Anonym (dator) skrev 2009-09-06 17:43:17 följande:

Som jag skrev i trådstarten så jag har hittat en dator för UNDER 10 000. Klart det finns billigare datorer oxå, några jag såg kostade runt 2500 bara. Men jag tror man får vad man betalar för och jag tror att det är mer fördelaktig för mig i längden att köpa en lite bättre dator och lite bättre datorer kostar oftast mer.
    en bättre dator kostar inte nödvändigtvis mera.
  • Anonym (dator)
    Anonym skrev 2009-09-06 17:44:21 följande:
    Anonym (dator) skrev 2009-09-06 17:43:17 följande: en bättre dator kostar inte nödvändigtvis mera.
    Kan du ge mig tips på bra datorer för ca 2000 kr? För det är vad jag har nu.
  • Anonym (dator)
    Anonym skrev 2009-09-06 17:44:21 följande:
    Anonym (dator) skrev 2009-09-06 17:43:17 följande: en bättre dator kostar inte nödvändigtvis mera.
    Nej, inte nödvändigtvis men oftast kostar en bättre dator mer än en sämre.
Svar på tråden Köpa dator på avbetalning som student?