• Miss Scorpio

Jobbigt med råttor

Jag vill komma med en liten varning

Även om folk säger att råttor är det perfekta husdjuret så vill jag avråda från att skaffa råttor.

Jag har tre st råttkillar

Jag har även;
    Söndergnagda tapeter, mattor, dörrposter och tavelramar.
    Ja du läste rätt, även tavelramarna är gnagda

Mina kläder är det hål i , likså i lakan och handdukar.

Allt luktar kiss och bajs eftersom dom pissar och skiter där dom är för tillfället.

Sladdar är avgnagda

Mina stolar i köket är söndergnagda så det går inte att sitta på dom utan att få flisor i röven, bordet är nerpissat.

Dessutom går det inte att ha alla tre i samma bur för att dom slåss, så nu har jag två stora burar att skura och städa varje dag.

Ikväll (lördag) har jag tillbringat tre fucking timmar med att försöka få ut en av dom under badkaret så att jag kan gå och lägga mig.

Jag är sååå avundsjuk på folk som får ha hela kläder, sova i hela lakan och torka sig med hela pissfria handdukar efter duschen.

Så oavsett hur söta dom är, fall inte för frestelsen att skaffa råttor, det blir bara kaos!

• Svar på tråden Jobbigt med råttor
  • Trippel

Oj jag har haft massor med råttor och aldrig upplevt de problemen du har.
    Det låter riktigt jobbigt faktiskt...

• Göteborgsbruden

Har haft råttor i 14 år och har aldrig haft såna problem, visst har dom gnagt sönder nåt nån gång men inte så. Rumsrena har dom vart när jag haft en eller två, på senaste har jag haft måånga på en gång och det var ju en annan femma iofs
    Härliga djur

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ BF 2/3-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Gull Mamman

Hej

Vi har också 3st råttkillar
    Visst har de gnagt lite på sladdar men inget mer, de trivs tillsammans i sin bur utan att slåss

• Miss Scorpio

Nej, jag fattar verkligen inte vad jag gör för fel med dessa.
    Har haft råttor i omgångar sen mitten av åttitalet men aldrig upplevt detta förut.

Nästan varenda kväll efter att dom varit ute är något söndergnagt.
    Eftersom dom inte går ihop alla tre så måste dom vara ute i omgångar, eller i varsitt rum och då är det svårt att hålla koll på dom.

Efter badkarsräden ikväll är alla slangar till tvättmaskinen samt elen sönderbitna och jag kommer att få köpa nytt innan jag kan tvätta igen

För det mesta har jag kunna skratta åt sånt, dom är ju ändå så goa och söta men just nu känner jag att det faktiskt inte är värt det längre.
    Jag har inte råd att kasta sönderbitna tröjor , jag har inte tid att byta ut elsladdar i ett. Jag vill ha hela strumpor, inte trasiga, jag vill kunna sitta på en stol i köket utan att sätta mig i råttkiss.

Och jag skulle så gärna vilja att det luktade nåt annat än skit i mitt hem

• MaNiMi

Jisses, det lät ju inte så kul!
    inget vi varit med om trots vi också haft många olika råttgrupper i flera år. Både hannar och honor (fast i skilda burar), syskon och icke-syskon. Visst kan killarna ryka ihop lite ibland, men inte så farligt att det blir skador. Råttorna är ute under uppsikt, då vi nu har både hund och katt dessutom så får de springa lös enbart i köket med stängd dörr, finns inga ställen gömma sig eller något de direkt kan förstöra.
    Kanske skaffa någon typ kattmöbel eller sånt som råttorna kan klättra och bita i?
    eller göra ett rum extra "råttvänligt" om du har möjlighet?
    slåss de alla även när de är utanför burarna eller går de kanske ha ute två åt gången?
    Sladdar kan man ju dra i såna plaströr, nog för råttorna kan gnaga sånt också men går ju inte lika fort.

• MysTic PrincesS

Rätta mig om jag har fel, men råttors tänder växer hela tiden och det är därför de gnager, så pinnar kan vara bra att ha i t ex buren. Råttor har även "inkontinensproblem" och pissar därför i stort sett hela tiden och går därför inte att få rumsrena. Har haft råttor till och från sen jag var ca 10 år, men aldrig upplevt sådana gnagarproblem med möbler o dylikt. Har du möjliget att kanske bygga en rastgård inomhus där de kan få härja av sig? Typ en jättebur med allsköns leksaker mm som en råtta kan gilla

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Lulus

Ring Anticimex eller introducera några nya husdjur, ett par illrar kanske. Råttor är ett snusk och ska utrotas.

• MaNiMi

Å varför skulle illrar vara bättre än råttor?
    Vet dem som haft problem med såna med!

• Miss Scorpio

En kompis till mig har illrar och dom luktade hur illa som helst, så det vore att ersätta ett problem med ett annat.
    Jag är dessutom inte ute efter att göra mig av med mina husdjur utan ville mest gnälla av mig lite.
    Var rätt less igår då jag i nästan tre timmar legat på mage i mitt badrum för att försöka få ut en av dom därifrån.
    Kände mig just då en smula avundsjuk på folk som var uppklädda på fest medan jag låg där på ett kallt golv som var fullt av kiss.

Råttorna HAR saker att gnaga på i buren, men dom gnager ändå på saker utanför.
    Plaströr finns på sladdarna men det gnager dom igenom hur lätt som helst.

Husdjur ska givetvis få finnas och leka och busa, men i det här fallet går mesta delen av mina kvällar åt till att städa, laga och fya och jag vet med bestämdhet att jag inte kommer att skaffa råttor igen när dessa tre inte finns mer.

• felicityporter

Oj, jag har aldrig haft råttor själv men funderade på att skaffa ett par en gång och köpte då böcker samt läste på hundratals råttsajter och jag fick intrycket att det var mycket intelligenta, roliga, sociala och renliga djur. Har inte hört talas om någon med sådana problem som du, du måste verkligen haft maximal otur. Men jag förstår att du älskar dem trots det och inte vill omplacera dem, särskilt när de ändå har en så pass kort livslängd (2-3 år, om jag inte missminner mig?).

• Miss Scorpio
    felicityporter skrev 2009-09-06 11:21:47 följande:
    Oj, jag har aldrig haft råttor själv men funderade på att skaffa ett par en gång och köpte då böcker samt läste på hundratals råttsajter och jag fick intrycket att det var mycket intelligenta, roliga, sociala och renliga djur. Har inte hört talas om någon med sådana problem som du, du måste verkligen haft maximal otur. Men jag förstår att du älskar dem trots det och inte vill omplacera dem, särskilt när de ändå har en så pass kort livslängd (2-3 år, om jag inte missminner mig?).
    Men det är ju sant, dom ÄR sociala och smarta, och roliga små kompisar......också.

Tyvärr är dessa små herrar även nyfikna påhittiga och fulla med bus, dom är i tonåren två av dom så jag antar att det är därför som detta sker.

Men om du tycker om att sova i lakan UTAN hål så är inte råtta ett bra husdjur för dig
  • felicityporter

Miss Scorpio skrev 2009-09-06 11:35:35 följande:

Men det är ju sant, dom ÄR sociala och smarta, och roliga små kompisar......också. Tyvärr är dessa små herrar även nyfikna påhittiga och fulla med bus, dom är i tonåren två av dom så jag antar att det är därför som detta sker. Men om du tycker om att sova i lakan UTAN hål så är inte råtta ett bra husdjur för dig
    Hehe, jag skulle faktiskt gärna ha ett par råttor, men en dräktig hittekatt kom oväntat in i mitt liv och råttplanerna fick läggas på hyllan. Nu har jag fem katter och det är full rulle här hemma, dock bara små klomärken i lakanen.
Svar på tråden Jobbigt med råttor