• destino

Innan du föder av Anna Wilsby

Är väldig rädd över fl men samtidigt längtar jag enormt, fick av maken dvd Innan du föder av Anna Wilsby och han sa att han skall gå igenom alla övningar och att vi skall hjälpa varandra tom målet!!!!

Men samtidigt vet jag att han i sjukhusmiljö blir en helt annan passiv människa...
    glömmer allt och det blir jobbigt...
    och jag vet ej....

undrar om nån blev hjälpt av Annas DVD???
    Och vad skall man tänka på????

• Svar på tråden Innan du föder av Anna Wilsby
  • Shadilly

Jag hade inte DVD:n utan boken, men jag hade jättestor nytta av den.

Jag har faktiskt fortfarande nytta av den och kan andas igenom smärta som inte är förlossningsrelaterad.

Dessutom är det en väldigt stor hjälp att man visualiserar ett mål. Jag hade stor hjälp av Gudrun Abascals bok Att föda, som jag tyckte gjorde mig bra förberedd.

• destino

Gudrun Abascals bok Att föda den boken har jag läst några ggr:)

så bra har bläddrat lite i boken innan och så men mannen är lite mera DVD- eheheh än bok människa, men tänker satsa på det, det skadar inte....

• Shadilly

Om du är orolig tycker jag att du ska sätta namn på exakt vad det är som oroar dig.
    Sen tar du reda på vad man kan göra i just de situationerna. Då blir det mycket mindre laddat. Och även om inget av det inträffar, så är det ju inte bortkastat att förbereda sig så man kan känna sig lugnare.

• Funderingar

Jag tyckte dvdn var jättebra! Kändes fånigt första gångerna vi tränade tillsammans, men hade jättehjälp av övningarna under förlossningen. Och boken gav tips på vad vi kunde tala om när det gäller de förväntningar och farhågor vi har kring varandra osv inför förlossningen. JAg och min man pratade mycket om vad jag trodde att jag behövde av honom och hur jag inte ville att han skulle göra osv.

• Spexig

Gå kursen! Det ger otroligt mycket mer och det var en helt suverän kurs!

Men om inte det går så är DVDn bra! Jag kunde låna hem den från min bm, du kan ju fråga om det går hos din oxå.

• MiniJi
    Spexig skrev 2009-09-14 08:53:13 följande:
    Gå kursen! Det ger otroligt mycket mer och det var en helt suverän kurs!
    Jag håller med!
    Jag gick Annas profylaxkurs och den gav mig en helt ny inställning till förlossningen. Från något skrämmande till något spännande!
  • Minnie69

Jag är övertygad om att det största vinsten är just den hjälp till kommunikation som det är mellan kvinnan och mannen. Han har varit lugn som en filbunke och jag tror att det till mycket stor del har att göra med detta att profelaxen har hjälpt till med föreställelsesidan eller hur man ska säga. Inte så att man vet vad som kommer hända iaf, men man har ändå gått in i det hela och förställt sig lite scenarion tillsammans, jämfört med att sitta och oroa sig var och en för sig själv. Han ville väl aldrig sådär gå på de här grejerna, men i efterhand är det han som minns allt som sades när frågeställningar har dykt upp som behandlats under kurstillfällen . Själv verkar jag typ ha glömt 90 %, så fokuserad var jag {#lang_emotions_laughing}

• anemonasussegotta

Försök å häng med på en profylaxkurs. Heeelt suvveränt!!! Visst - den kan inte garantera en komplikationsfri förlossning, men om allt går dom det ska så är du ju helt klart garanterad en bättre förlossning än vad de flesta har!!!

Andningen, olika skeden, mannens uppgift - allt bara hänger ihop och när det är dags så bara kämpar man tillsammans. Ingen passivitet där inte! Han kommer nog att vara med ska du se - mer än du anar!

• destino

Tackar för era råd, har nu andningen inprogramerat, skrev lite fusklappar så att mannen skulle påminna mig, och sig själv så klart, trännar dagligen massage och olika övningar, fast han tycker at det är jobbigt, för han kan ju ALLT, eheheh
    visst;))))
    men, men, jag är redo, så nu bara väntar jag;)))))

• Funderingar

Lycka till! Hoppas du får en underbar upplevelse!

• CajsaLisan

Har inte sett dvd:n men läser boken.. Den har hjälpt mig otroligt mkt med min rädsla inför en del saker.. Men tyvärr så finns det inga mirakel!

Svar på tråden Innan du föder av Anna Wilsby