Får chefen vägra bevilja semester?
Jag är chef på mellannivå och min avdelning har högsäsong på sommaren. Med det som argument har jag fått min semesteransökan avslagen tre somrar i rad och bara fått två veckor beviljade. Därför har jag nu ansökt om semester i februari för en långresa med familjen men fått även den avslagen "för då har FÖRETAGET som mest att göra". Jag belv helt knäckt eftersom jag känner att jag aldrig har möjlighet att ha semster ihop med min familj (två barn i skolåldern och en man som egentligen bara kan ta semester på sommaren men som ändå fick beviljat i februari!!)När ska jag kunna ta semester med min familj??
Ringde facket som då upplyste mig om att semesterlagen säger att arbetsgivaren enligt lag inte får neka semester 4 veckor i rad någon gång under perioden juni-augusti. Men min arbetsgivare har ju hävdat att det finns en undantagsklausul som jag också fått läsa. Facket sa att det inte går att hävda det år efter år utan då får man planera med vikarie.
Hur ska jag göra??? Min situation kan bli helt ohållbar om jag tar upp till kamp men vad är viktigast - jobbet eller familjen? Jag vet ju svaret på den frågan i alla fall men livet är ju ganska jobbigt om man inte har det OK på jobbet...