• Bastis Mamma

Får chefen vägra bevilja semester?

Jag är chef på mellannivå och min avdelning har högsäsong på sommaren. Med det som argument har jag fått min semesteransökan avslagen tre somrar i rad och bara fått två veckor beviljade. Därför har jag nu ansökt om semester i februari för en långresa med familjen men fått även den avslagen "för då har FÖRETAGET som mest att göra". Jag belv helt knäckt eftersom jag känner att jag aldrig har möjlighet att ha semster ihop med min familj (två barn i skolåldern och en man som egentligen bara kan ta semester på sommaren men som ändå fick beviljat i februari!!)När ska jag kunna ta semester med min familj??

Ringde facket som då upplyste mig om att semesterlagen säger att arbetsgivaren enligt lag inte får neka semester 4 veckor i rad någon gång under perioden juni-augusti. Men min arbetsgivare har ju hävdat att det finns en undantagsklausul som jag också fått läsa. Facket sa att det inte går att hävda det år efter år utan då får man planera med vikarie.

Hur ska jag göra??? Min situation kan bli helt ohållbar om jag tar upp till kamp men vad är viktigast - jobbet eller familjen? Jag vet ju svaret på den frågan i alla fall men livet är ju ganska jobbigt om man inte har det OK på jobbet...

• Svar på tråden Får chefen vägra bevilja semester?
  • The past is now

Bastis Mamma skrev 2009-09-06 10:04:08 följande:

Jag är chef på mellannivå och min avdelning har högsäsong på sommaren. Med det som argument har jag fått min semesteransökan avslagen tre somrar i rad och bara fått två veckor beviljade. Därför har jag nu ansökt om semester i februari för en långresa med familjen men fått även den avslagen "för då har FÖRETAGET som mest att göra". Jag belv helt knäckt eftersom jag känner att jag aldrig har möjlighet att ha semster ihop med min familj (två barn i skolåldern och en man som egentligen bara kan ta semester på sommaren men som ändå fick beviljat i februari!!)När ska jag kunna ta semester med min familj?? Ringde facket som då upplyste mig om att semesterlagen säger att arbetsgivaren enligt lag inte får neka semester 4 veckor i rad någon gång under perioden juni-augusti. Men min arbetsgivare har ju hävdat att det finns en undantagsklausul som jag också fått läsa. Facket sa att det inte går att hävda det år efter år utan då får man planera med vikarie.Hur ska jag göra??? Min situation kan bli helt ohållbar om jag tar upp till kamp men vad är viktigast - jobbet eller familjen? Jag vet ju svaret på den frågan i alla fall men livet är ju ganska jobbigt om man inte har det OK på jobbet...
    Jadu, inte helt lätt det där men jag går på fackets linje. Och var jag i dina kläder så hade jag tagit strid!
  • Starkast

FAMILJEN!

Gå vidare - det går inte att neka dig sommarsemester. Det känns mer som ett hot - det blir arbetsgivaren som får det hetast om öronen.

Och..
    Sök aktivt nya jobb. Det är inte värt att ha den situationen om och om igen. Stämningen lär ju inte bli bättre. En dag tappar du tålamodet fullständigt.

• Bastis Mamma

Söker redan aktivit men det finns ju inte så mycket att välja på så jag får härda ut så länge och det kan ju bli LÄNGE. Just nu undrar jag hur mycket jag kan kämpa för semestern i februari... Till sommaren vet jag precis hur jag ska göra .

• Starkast

Bastis Mamma skrev 2009-09-06 10:10:58 följande:

Söker redan aktivit men det finns ju inte så mycket att välja på så jag får härda ut så länge och det kan ju bli LÄNGE. Just nu undrar jag hur mycket jag kan kämpa för semestern i februari... Till sommaren vet jag precis hur jag ska göra .
    Kämpa SKA du! Hur mycket som helst! Du har ju för sjutton inte haft semester på flera år! Det är nog inte ens lagligt.
  • FixarFrasse

Men hur ser undantagsklausulen ut (som du ju fått läsa - eller du fick aldrig läsa den, jag förstod inte riktigt..)
    Man KAN göra undantag från semesterlagen efter lokal överenskommelse.
    Kan du som mellanchef klara dig från att INTE känna till eventuella undantag - hur gör du när du planerar semester för dina medarbetare?

• Bastis Mamma
    FixarFrasse skrev 2009-09-06 10:16:41 följande:
    Men hur ser undantagsklausulen ut (som du ju fått läsa - eller du fick aldrig läsa den, jag förstod inte riktigt..)Man KAN göra undantag från semesterlagen efter lokal överenskommelse. Kan du som mellanchef klara dig från att INTE känna till eventuella undantag - hur gör du när du planerar semester för dina medarbetare?
    Mina anställda är säsongsanställda så jag behöver inte tänka på det för dem. Detta gäller enbart mig. Även min tidigare arbetsgivare hävdade samma sak men de hade inget kollektivavtal, det har min nuvarande. Men när hon på facket läste vårt kollektivavtal sa hon att hon inte kunde hitta något sådant undantag.
  • FixarFrasse

Men det kan finnas någon lokal (d v s en protokollförd överenskommelse som ligger utanför också kollektivavtalet) Men du har alltså aldrig sett en sådan?

• Bastis Mamma

Nej jag har aldrig sett någon sådan. Faktum är att när jag tänker efter har jag nog aldrig fått se någon direkt från min arbetsgivare utan det är jag själv som läst att det finns det på nätet... Läter så himlar korkat av mig och jag känner mig verkligen som en idiot men det här är något som verkligen inte går att ta upp utan det är helt självklart för min chef. När jag anställdes fick jag uppfattningen om att det bara gällde min första sommar men när det var dags för sommar nr 2 visade det sig att så var det verkligen inte (kände mig som en nolla då med kan jag lova).

Men vad har jag för chanser med semestern i februari nu? Hjälp!

• FixarFrasse

Äh, anklaga inte dig själv, man tror ofta att man kan lita på människor. Ta lärdomen istället!

För att rädda februarisemstern hade jag först tagit ett sansat resonemang med chefen, förklarat hur du uppfattat reglerna. (vilket du då sannolikt redan gjort)

Nästa steg blir då att OM han fortsätter neka din februarisemester (vilket han tyvärr KAN göra) får du kräva att se överenskommelsen avseende sommarsemestern. Finns det ingen sådan, då kan du helt snika förklara att du ska ha dina 4 veckor i sommar, punkt slut. Alternativt att han hänvisar till NÄR han föreslår att du ska ha 4 veckor sammanhängande semester. Tyvärr får du nog driva mycket genom facket om han står på sig, vilket tyvärr inte kommer att skapa en trivsam relation mellan er...

• Olamanola

Jag var ockå på mellanchefsposition på min förra arbetsplats.
    Semester har man rätt att ta ut mellan perioden mars-september, så det stämmer väl inte att man måste få ut semester just under sommarmånaderna. Vi hade också mest tryck under sommaren, å det gick inte att alla gick samtidigt under sommaren. Så klart att man försöker så gott man kan och fyller ut med extrapersonal och vik.
    Men man kan neka semester, dvs man ber arbetstagaren flytta en eller två veckor åt ena eller andra hållet, så att de fortfarande så klart får 4 veckors sammanhängande period men även så att man klarar arbetsbördan. Det är ett himla pussel att lägga semesterschema. ;)

• Mälaröbo

Gå till chefen och fråga hur i h-vete du kan bli nekad sommarsemester pga arbetsbelastningen för att sen bli nekad vintersemester av samma anledning.
    Be honom/henne förklarar NÄR du egentligen ska ta semester??
    Tom chefen måste se det orminliga i detta!

• Maria40

Ta strid!
    Din familj och att du mår bra är viktigare än ett jobb.

Har för mig att det i semesterlagen står att arbetsgivaren är skyldig se till så de anställda får semester, hur ska din arbetsgivare fixa det om du aldrig får ledigt?
    Prata med chefen och om du är med i facket prata med dem också.

• Bastis Mamma
    FixarFrasse skrev 2009-09-06 10:54:03 följande:
    Äh, anklaga inte dig själv, man tror ofta att man kan lita på människor. Ta lärdomen istället!För att rädda februarisemstern hade jag först tagit ett sansat resonemang med chefen, förklarat hur du uppfattat reglerna. (vilket du då sannolikt redan gjort)Nästa steg blir då att OM han fortsätter neka din februarisemester (vilket han tyvärr KAN göra) får du kräva att se överenskommelsen avseende sommarsemestern. Finns det ingen sådan, då kan du helt snika förklara att du ska ha dina 4 veckor i sommar, punkt slut. Alternativt att han hänvisar till NÄR han föreslår att du ska ha 4 veckor sammanhängande semester. Tyvärr får du nog driva mycket genom facket om han står på sig, vilket tyvärr inte kommer att skapa en trivsam relation mellan er...
    Tack! Känns så skönt att få svar av folk som vet vad de pratar om! Nu har jag läst och frågat runt så mycket att jag känner att det är just så här jag får gå till väga. Det kommer att bli tufft och trist men jag har faktiskt inget annat val. Jag gör det inte bara för min egen skull utan för hela min familj.
    Varje år när det närmar sig sommar blir situationen bara värre och värre mellan mig och resten av familjen. Det är inte roligt att vara den som pajar hela sommaren för alla. Nu jä-r! Tack ännu en gång.
  • Starkast

Bastis Mamma skrev 2009-09-07 08:50:49 följande:

Tack! Känns så skönt att få svar av folk som vet vad de pratar om! Nu har jag läst och frågat runt så mycket att jag känner att det är just så här jag får gå till väga. Det kommer att bli tufft och trist men jag har faktiskt inget annat val. Jag gör det inte bara för min egen skull utan för hela min familj. Varje år när det närmar sig sommar blir situationen bara värre och värre mellan mig och resten av familjen. Det är inte roligt att vara den som pajar hela sommaren för alla. Nu jä-r! Tack ännu en gång.
    Rätta takter!
  • Flugan87

jag har inte läst vad de andra skrivit men enligt semesterlagen har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden 1:a juni till sista augusti. Resten av året kan arbetsgivaren neka dej hur dom vill, men alltså INTE på SOMMAREN.

Svar på tråden Får chefen vägra bevilja semester?