Olja/kräm mot bristningar?
Har ni några bra tips på oljor/krämer som minskar risken för bristningar?
Isf, vart finns det att få tag i? Apotek, hälsokost, annanstans?
Tack för snabba svar :)
Har ni några bra tips på oljor/krämer som minskar risken för bristningar?
Isf, vart finns det att få tag i? Apotek, hälsokost, annanstans?
Tack för snabba svar :)
Det hjälper inte att smörja...men de känar ju pengar på alla som tror att de kan hindra att bristningar uppkommer genom att smörja. Vissa smörjer aldrig övht, får enorma jätte magar och går upp 30kilo...allt utan en äändaste liiiiten bristning. Andra som jag smörjer varje dag får en liten, liten miiiini mage som lätt går att dölja tom i v40 och går bara upp 6kilo under hela grav men får ändå bristningar.
Jag har smörjt med vanlig bodylotion, bodybutter och weledas olja mot bristningar..olika olika graviditeter. Jag har aldrig fått särskillt stor mage utan oftast väääldigt liten men jag har fått fler bristningar för varje graviditet. Med min tvåa smörjde jag inte så mycket men fick varken mer eller mindre med honom än med de andra tre...
Som minafyra skrivit så funkar det inte att smörja. Det beror på att alla krämer och oljor bara kan tränga in i det översta hudlagret, medan bristningarna uppstår i det näst översta hudlagret. Däremot kan det hjälpa att smörja magen om det kliar och käns obehagligt för att huden tränger ut sig. I så fall funkar vanlig olivolja jättebra.
Finns tyvärr ingen mirakelkräm för detta......ja hade önskat det. Själv provade jag bodybutter från body shop, vilket inte hjälpte eftersom bristningar är hormonellt! Så numera ser ja ut som en zebra på magen. Inget ont som inte för nått gott med sig...har ju fått två vackra o friska barn.
Som dom sagt tidigare inget hjälper mot bristningar men däremot kan du smörja magen så att inte bristningarna skall göra ont. För det kan göra väldigt ont när man får bristningar. Kan trösta med att dom bleknar med tiden....
Vet som ovanstående segt att de inte går att förhindra, men jag har iallafall smörjt varje dag men bodyshops body butter under 2 graviditeter. Fick ite en bristning första graviditeten och denna gången har jag 6 dgr kvar till bf och ännu ingen ( kanske klarar mig), så jag har intalat mig själv att det är pga flitigt användande
Om inte så blir man iallafall alltid mjuk om magen
Lycka till!!
säger som de andra..inget hjälper mot bristningar..men jag har trotts jag nu väntar barn numemr tre och blev överöst med bristningar redan barn ett smörjt mig med body butter från body shop.. håller ialf huden smjuk o smidig... kan ju göra att man ej får lika mkt.. elelr som jag nu kanske ej så mkt flera.. blev som en kvällritual o smörja magen.. har dock slutat nu på slutet för om jag masserar på kvällen vaknar bebisen i magen o ej så bra då man ska lägga sig..hheheh
Dom första två barnen fick jag massa bristningar trots mängder ar insmörjníng. Nu under den 3:e graviditeten så har jag totalt missat att smörja mig och inte en enda bristning.
Okej, tack så mycket för alla svar :)
mandelolja på apoteket. sägs vara bra. billigare än specialoljor.
Men som sagt det handlar ju om hormoner. och ärftlighet :)
Mandelolja har ja hört ska va bra för torrt hår förresten, har nån provat?