• Loneheart

Vitaminer/kosttillskott för vegan/vegetarian?

Hej! Undrar vad man behöver få i sig för kosttillskott och vitaminer om man är vegetarian eller vegan? Jag är själv vegetarian men äter nästan helt veganskt emellanåt. Hur gör ni? :)

• Svar på tråden Vitaminer/kosttillskott för vegan/vegetarian?
  • enny signatur
    Loneheart skrev 2009-09-06 11:02:21 följande:
    Hej! Undrar vad man behöver få i sig för kosttillskott och vitaminer om man är vegetarian eller vegan? Jag är själv vegetarian men äter nästan helt veganskt emellanåt. Hur gör ni? :)
    Som vegitarian hade jag inte tvekat att säga nej. Ägg är rätt bra på sådant.. som vegan är jag mer tveksam. b12 tex är något man bör få i sig och även kalk och liknande är kanske int ehelt lätt att få i sig (b12 är omöjligt mig veterligt utan tillskott). Soja/havremjölk och liknande är ofta berikade med detta, men om kroppen kan ta upp det eller ej verkar ovisst.
    Jag äter inga tillskott just nu (vegan) men inte helt säker på hur jag ska göra i frågan... Just ägg är väl det som jag som vegitarian hade tänk på att äta (men då från bra gårdar..)
  • fragment

Är själv vegan och äter kosttillskotten "Vitamax kvinna" och "V-Pure".

• ArvidsMorsa

Är 100% vegetarian och undviker mjölk sen 5 år. Äter inga tillskott alls och hade perfekt blodvärde och järnivåer hela graviditeten :)

Svar på tråden Vitaminer/kosttillskott för vegan/vegetarian?