• Lillusen

BF idag och regelbundna förvärkar!!

Måste bara kolla med er där ute :)

Har BF idag och sen jag gick upp i morse har jag regelbundna, täta förvärkar. Håller i sig i ca 1 min och kommer med ca 2-3 min mellanrum. Det är mitt andra andra barn och jag vet att detta inte är "födabarnvärkar", men dom är så pass onda att jag känner att jag behöver andas lite extra och att jag har lite svårt att prata när dom kommer.....hade förvärkar med min son (några/dag i ca 2v innan han födes) också fast aldrig såhär täta och regelbundna & sen gick vattnet med honom och 6 h senare var han ute....

Ringde FL för att höra och dom tyckte att jag skulle vänta i ca 1 h för att se om det klingade av eller om det blev mer intensivt och i så fall komma in med en gång, då man inte ska vänta hemma alltför länge som omföderska.

Är det nån med liknande erfarenheter som kan vara söt och dela med sig? Tycker det är svårt att veta trots att det är andra barnet.

Tack på förhand!

• Svar på tråden BF idag och regelbundna förvärkar!!
  • rasmusomiranda

bättre åka in om det fortsätter.. med mitt förra barn(andra barnet) hade jag ej så speviellt ont.. men åkte ändå in då det var regelbundet.. när jag blev undersökt gick vattnet och en timme senare hade jag dotra i famnen... har du skapligt nära.. vänta då ett tag för o se de ej klingar av..  sen åk in..lycka till

• Längtande1

För mig låter det som att förlossningen börjat... Så var det för mig med min andra förlossning. Trodde inte att det startat men om dom kommer så tätt och håller i sig mellan 1-1,5 min så är det förlossningen som startat. Annars är värkarna kortare. Jag är inne på min 3:e graviditet och skall ha den 17 sept. Förra lördagen hade jag också regelbundna värkar med 5 min emellan men dom var bara 10 sekunder. Jag känner en barnmorska som sa just detta till mig för några veckor sedan. Att om dom håller i sig i mindre än 1 min är det oftast bara förvärkar. Lycka till!!!

• rasmusomiranda

jag har bf den 12 sept..hade värkar i onsdags var först 4 min emellan men klockade i 1,5 timme o de avtog .. så ja la mig... o de stannade av helt.. ta ananrs ett bad o en alvedon.. de biter ej på vanliga värkar sa min bm.. den eviga väntan.hahah

• Attol

Jag tycker också det låter som förlossningen börjat!!! Jag gick hemma hela dagen och hade "förvärkar" (trodde jag att det var) med 2-10 min emellan (var lite olika)och jag upplevde dem precis som du beskiver, att det blir lite jobbigt just då så man inte vill prata. Sen är man nästan som vanligt en stund igen. Mina värkar tilltog i alla fall framåt eftermiddagen/kvällen och framåt kl 22 tyckte jag att det var dags att åka in till förlossningen för vi har en halvtimmes färd dit. Då var jag öppen 5 cm när de kollade mig.

Denna gången har min barnmorska sagt till mig, efter att ha tittat i min förlossningsjorurnal, att jag minsann inte får stanna hemma sååååå länge!

• Lillusen

Tack för era erfarenheter!!

Ja dom håller ju i sig i ca 1 min för att sen komma tillbaka efter 2-3 minuter.....väntar lite till och ser om de försvinner eller ej......

• rasmusomiranda

gör de mkt ont ?? för mina med sissta gjorde knaptp ont o alal säger det ska göra ont både mage o rygg..o samma nu när jag haft förvärkar har det mest gjort ont i nedre delen av magen .. som omföderska kan man ju vara öppen ett tag innan förl.. jag har i några veckor vart öppen 3 cm o tappen nästan utplånad så när det väl sätter igång sa min bm att man redan är i akriva fasen.. latensfasen e då avklarad,, så man måste vara väldigt aktsam

• Längtande1

Åhhhh vad spännande!!! Jag bara längtar tills min förlossning skall starta... 3:e barnet nu och jag har Bf den 17 september... Hoppas för din del att det är förlossningen som startat... Lycka till!!!!1

• Lillusen

Kan tillägga att det blir värre/gör ondare när jag sätter mig eller lägger mig ner....tänkte jag skulle vila bort det men det gör fasiken ännu ondare.....ahhhh vad tokigt att man inte bara vet när det är dax att åka......
    .....

• Tessilessan
    Lillusen skrev 2009-09-06 11:50:31 följande:
    Kan tillägga att det blir värre/gör ondare när jag sätter mig eller lägger mig ner....tänkte jag skulle vila bort det men det gör fasiken ännu ondare.....ahhhh vad tokigt att man inte bara vet när det är dax att åka...........
    Jag tycker att det låter som riktiga värkar. Har du provat att ta alvedon för att kolla om dom avtar. Förvärkar gör ont, men varar inte i 1 min och är inte så regelbundna. Tycker att du ska åka in om dom inte avtar snart.

Lycka till!
    Mamma till Dennis
Svar på tråden BF idag och regelbundna förvärkar!!