• Lillevida

Lågt blodtryck, och daglig huvudvärk i v 22

Är i v 22, och mår så fruktansvärt dåligt. Är konstant trött, och orkeslös. Trodde jag hade lågt blodvärde, så jag gick till BM, men de var jättebra. Visade sig att jag hade lågt blodtryck, som förklarar denna trötthet, och orkeslöshet. Känner mig lixom sjuk hela tiden..

Nån som har/har haft samma? Går det att göra nåt åt? Har ångest över jobbet som jag ska börja imorgon, efter sjukskrivning, sem, o VAB. Vet att det inte kommer gå..

• Svar på tråden Lågt blodtryck, och daglig huvudvärk i v 22
  • HWikström

Jag tror absolut det är din ångest inför kommande arbete som gör att du får huvudvärk. Det säger sig självt. Har man negativa tankar som far omkring i huvudet blir man spänd och spär på huvudvärken. Försök att gå och tala med någon så att du kan vädra dina tankar och känslor. Jätte viktigt att du mår bra under graviditeten. Det är ju fullt möjligt att det är en massa underliggande faktorer som gör att du har ont i huvudet också. Tycker även att du ska gå till läkare som kan ställa en ordentligt diagnos och som tar dig på allvar. En barnmorska i all ära, men huvudvärk kan ju även vara tecken på andra saker än bara stress, även om jag tror att det är så i ditt fall.

Lycka till!

• Lillevida
    HWikström skrev 2009-09-06 12:49:33 följande:
    Jag tror absolut det är din ångest inför kommande arbete som gör att du får huvudvärk. Det säger sig självt. Har man negativa tankar som far omkring i huvudet blir man spänd och spär på huvudvärken. Försök att gå och tala med någon så att du kan vädra dina tankar och känslor. Jätte viktigt att du mår bra under graviditeten. Det är ju fullt möjligt att det är en massa underliggande faktorer som gör att du har ont i huvudet också. Tycker även att du ska gå till läkare som kan ställa en ordentligt diagnos och som tar dig på allvar. En barnmorska i all ära, men huvudvärk kan ju även vara tecken på andra saker än bara stress, även om jag tror att det är så i ditt fall. Lycka till!
    Din teori var bra, men det har dessvärre varit så här hela tiden..
  • Emma G 81

Vad sa BM då? Kunde hon inte ge dig sjukskrivning igen?

Jag känner igen dina symptom så jag ska söka upp BM imorgon. Klarar inte av mitt jobb med denna trötthet,yrsel o svullna ben.. Känner mig gammal i min egen kropp! Jag är i v 21+0 idag! Vet inte hur jag ska palla om de inte sjukskriver mig!

Det enda som går att göra är bara att vila antar jag... vila, vila o vila men de e ju inte lätt om man jobbar heltid o har barn hemma...

Hoppas det ordnar sig för dig! Tycker nog du ska ta kontakt med BM igen!

• Lillevida

Emma G 81 skrev 2009-09-06 12:52:08 följande:

Vad sa BM då? Kunde hon inte ge dig sjukskrivning igen?Jag känner igen dina symptom så jag ska söka upp BM imorgon. Klarar inte av mitt jobb med denna trötthet,yrsel o svullna ben.. Känner mig gammal i min egen kropp! Jag är i v 21+0 idag! Vet inte hur jag ska palla om de inte sjukskriver mig!Det enda som går att göra är bara att vila antar jag... vila, vila o vila men de e ju inte lätt om man jobbar heltid o har barn hemma... Hoppas det ordnar sig för dig! Tycker nog du ska ta kontakt med BM igen!
    DEt är inte BM, som sjukskriver här.. Ska ringa läkaren imorgon.. Jobbar oxå heltid, o har barn hemma. Minsta är bara 1,5 år..
  • sanna1988

Dricker ni tillräckligt med vatten och äter rätt mat så ni får i er järn, kalcium, mm??
    Tänk på att äta många mellan mål också som frukt etc.
    Hoppas ni kommer bli bättre.
    Lycka till.
    Kram

• Lillevida
    sanna1988 skrev 2009-09-06 12:55:27 följande:
    Dricker ni tillräckligt med vatten och äter rätt mat så ni får i er järn, kalcium, mm??Tänk på att äta många mellan mål också som frukt etc.Hoppas ni kommer bli bättre. Lycka till.Kram
    Ja, mitt blodvärde var bra.
  • Lillsnörpa

Jag är i V21 och har också lågt blodtryck (90/50) och problem med huvudvärk & trötthet. Jag har även haft lågt HB och tar järntabletter. Men jag trodde faktiskt att trötthet och huvudvärk mest berodde på mitt låga järnvärde eftersom jag är piggare nu när jag tagit järntabletter ett tag....

Många säger att blodtrycket ofta ökar i andra halvan av graviditeten, jag hoppas att det stämmer för min del. Ett tips kan annars vara att kolla B12. Har man brist kan man må sunkigt.

• Endra

Känner igen mig!

Jag är i v. 19 och har nu varit hemma från jobbet i snart tre veckor. Först var barnen sjuka, sedan blev jag sjuk (förkylning) och nu är jag bara sååå trött, orkeslös, hemsk huvudvärk, yr... andfådd och hjärtklappning för inget. Efter en promenad på några hundra meter till affären är jag Helt slut. Planen är att jag ska börja jobba igen på torsdag, men jag fattar heller inte hur det ska gå. Jobbar med människor, så jag kan inte vara hur sänkt som helst...

Jag vet inte vad som är vad i detta.
    Om det är förkylningen som biter sig fast, är fortfarande lite snorig och hostar. Äcklig smak i munnen.
    Eller om det är det låga blodtrycket (95/60 senast).
    Eller järnvärdet - hb var normalt men jag har nästan inga järndepåer (ferritin). TS!!! Kolla detta också, man kan ha järnbrist utan att hb är nämnvärt påverkat. Vilket hb hade du sist? Har det sjunkit något under graviditeten?

• Lillevida
    Endra skrev 2009-09-07 11:02:39 följande:
    Känner igen mig!Jag är i v. 19 och har nu varit hemma från jobbet i snart tre veckor. Först var barnen sjuka, sedan blev jag sjuk (förkylning) och nu är jag bara sååå trött, orkeslös, hemsk huvudvärk, yr... andfådd och hjärtklappning för inget. Efter en promenad på några hundra meter till affären är jag Helt slut. Planen är att jag ska börja jobba igen på torsdag, men jag fattar heller inte hur det ska gå. Jobbar med människor, så jag kan inte vara hur sänkt som helst...Jag vet inte vad som är vad i detta. Om det är förkylningen som biter sig fast, är fortfarande lite snorig och hostar. Äcklig smak i munnen. Eller om det är det låga blodtrycket (95/60 senast). Eller järnvärdet - hb var normalt men jag har nästan inga järndepåer (ferritin). TS!!! Kolla detta också, man kan ha järnbrist utan att hb är nämnvärt påverkat. Vilket hb hade du sist? Har det sjunkit något under graviditeten?
    Mitt hb har inte sjunkit under grav. Har kollat depåerna oxå, mend e var hos läkaren, så jag fick aldrig veta vad det låg på..
  • medde

Jag har samma problem lågtblodtryck+lågtblod värde(är i v.22+3)...med blod värde har det blivit bättre jag äter tabletter. men blodtrycket brukar vara lågt ofta,det ända som hjälper mig är att jag går mycket och cycklar ...ibland kan jag inte går ur sängen så trött blir jag o jätte svag,men jag tvingar mig o när jag har cycklat i 30-40 min.blir jag jätte pigg,känns skönt...
    ett litet tips,lycka till :))

• Lillevida
    medde skrev 2009-09-07 11:58:15 följande:
    Jag har samma problem lågtblodtryck+lågtblod värde(är i v.22+3)...med blod värde har det blivit bättre jag äter tabletter. men blodtrycket brukar vara lågt ofta,det ända som hjälper mig är att jag går mycket och cycklar ...ibland kan jag inte går ur sängen så trött blir jag o jätte svag,men jag tvingar mig o när jag har cycklat i 30-40 min.blir jag jätte pigg,känns skönt...ett litet tips,lycka till :))
    Hade gärna gjort de, men blir så andfådd. Har inget körkort, så jag måste gå mycket, men jag orkar inte. Blir andfådd, o får hjärtklappning bara jag gått mellan köket o vardagsrummet..
  • Endra

Blir också andfådd och får hjärtklappning av minsta lilla rörelse.

• medde

Ja jag vet att det är jobbigt,jag får hjärtklappning ibland bara så där på natten när jag ligger stilla....men symptomer på järnbrist är hjärtklappning o andfådd ...när jag var i v.14 hade blodvärde 131 som är jätte bra ...men bara fyra veckor senare började jag må dåligt..var svag,trött,orkelös hade hjärtklappning va andfådd....då kollade de blodet igen o då va det 115 i v.18 alltså...det brukar inte vara så vanligt att det kommer så tidigt men i mitt fall va det så ...så om ni inte kollade blodet på sistone ärdet kanske bra att göra det...

Svar på tråden Lågt blodtryck, och daglig huvudvärk i v 22