Sjömansbiff...Kött???
Jag hittade en stor köttbit i min frys. Det stod Sjömansbiff på (nötkött). Vad kan jag göra på det köttet???
Kan jag grilla det i skivor???
Tacksam förr förslag.
Jag hittade en stor köttbit i min frys. Det stod Sjömansbiff på (nötkött). Vad kan jag göra på det köttet???
Kan jag grilla det i skivor???
Tacksam förr förslag.
*puffar*
Tja, varför inte sjömansbiff? (varva potatis, lök och kött)
Jag tror inte att det blir så bra att grilla. Sannolikt är det en köttbit som behöver tilllagas lite längre som en stek (runt 1h i ugnen) eller en gryta (som får puttra länge). Annars blir det segt.
Men kan man grilla den som en biff??? Jag hade tänkt att göra plankstek. Blir det bra kött till det???
Om man ska göra den i gryta och koka den hur gör man då??
Är det någon som har nåt bra recept. Gärna med morötter i
ingen som har nåt recept???
Det finns ju så många recept på köttgryta, och vi vet ju inte din smak. Sök dig fram på nätet.
Har försökt med det. Men hittar inget som passar med det köttet. Sen gillar jag rekomendationer.
Här har du recept på Sjömansbiff
receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/sj%F6mansbiff
Här är en variant av sjömansbiffsgryta med rotfrukter:
Trädgårdsmästargryta med rotsaker
Det här är en variant på den klassiska sjömansbiffen, där en del av potatisen ersätts av andra rotfrukter. Tillsammans med tunna skivor nötkött blir det en mustig och mycket smakrik gryta.
Ingredienser
400 g tunna skivor nötkött av innanlår, ytterlår eller högrev
2 stora, gula lökar
6 medelstora potatisar
2 morötter
1 palsternacka
1 bit rotselleri
1 purjolök
1½ msk smör eller margarin
1½ tsk salt
1 flaska lättöl, 33 cl
2 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 msk finklippt persilja
Dela köttskivorna i mindre bitar. Skala lök, potatis, morötter, palsternacka och rotselleri och ansa purjolöken. Skär alltsammans i skivor. Bryn köttet i hälften av matfettet, salta lätt och ta upp det. Bryn löken i resten av smöret.
Varva kött och grönsaker i en gryta, det undre och övre lagret bör vara potatis. Häll ölet i grytan. Koka ur stekpannan med vatten och smula ner buljongtärningen. Häll skyn i grytan och salta lätt.
Lägg på lock och ställ grytan i ugnen i 200 grader eller på spisen, ca 45 minuter, tills köttet känns mört.
Strö över persilja och servera direkt ur grytan.