• Leopi

Ädelost på tub? Snabbt svar tack!

Hej undrar om man kan äta mjukost med ädelostsmak på tub typ kavli med ädelostsmak...? Behöver snabbt svar tack. Står inget om det på livsmedelsverket så hänvisa inte dit om du inte har exakt om detta :) Tack

• Svar på tråden Ädelost på tub? Snabbt svar tack!
  • saltflingan

Jodå det står på livsmedelsverkets sida. Helt okej att äta all smältost.

• Leopi

Va var då? länka gärna :) men gäller det även ädelost, shit vad glad jag blir då :)

• saltflingan

Ja det gäller även den med ädelostsmak. Och eftersom det är okej att äta ost som varit upphettad så kan man göra sina vanliga ädelostsåser också utan att oroa sig. Önskar bara att jag själv tänkt på det i början för att göra sås av tubosten var ingen hit.

• arkeologitjejen

Ett tips kan vara att läsa på tuben. På min jag har i kylskåpet står det att det är pastöriserad och då är den ok att äta. Mumsa på!

Linnea 080310
  • Leopi

ja tänkte på det där med pastöriserad men på lvs hemsida så står det att även past mögelost skulle undvikas men då är det kanske annorlunda med den på tub :)))

yeah yeah

• listo
    Leopi skrev 2009-09-06 14:00:50 följande:
    ja tänkte på det där med pastöriserad men på lvs hemsida så står det att även past mögelost skulle undvikas men då är det kanske annorlunda med den på tub :))) yeah yeah
    Det är inte på grund av möglet som man bör undvika mögelost, utan på grund av risken för listeriasmitta. Men mjukost är som sagt alltid okej, även med ädelostsmak
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
  • Leopi

toppen var nere och köpte en innan :)

Svar på tråden Ädelost på tub? Snabbt svar tack!