• emelie84

många här som TAGIT tamiflu utan/med biverkningar

är det någon som tagit tamiflu här på FL?
    Som fått biverkningar eller inga alls?
    Är orolig sitter med tabletterna i handen å tvekar, läkaren trodde inte jag hade den men har symptom får provsvar på tisdag.

• Svar på tråden många här som TAGIT tamiflu utan/med biverkningar
  • antitanten
    emelie84 skrev 2009-09-06 15:08:46 följande:
    är det någon som tagit tamiflu här på FL?Som fått biverkningar eller inga alls?Är orolig sitter med tabletterna i handen å tvekar, läkaren trodde inte jag hade den men har symptom får provsvar på tisdag.
    Hej
    Jag tycker du ska vänta med Tamiflu.

Biverkningarna är många, i synnerhet om man är vuxen.

"

Vuxna och ungdomar (barn från 13 års ålder)
    Andra mindre vanliga biverkningar, vilka också kan vara orsakade av influensan, är fyllnadskänsla i den övre delen av magen, blödning i magtarmkanalen, bronkit, övre luftvägsinfektioner, yrsel, trötthet, sömnsvårigheter, hudreaktioner, milda till svåra leverfunktionsstörningar, synrubbningar och onormal hjärtrytm.
    Influensa kan förknippas med olika slags neurologiska symtom och beteendesymtom vilka kan inkludera händelser så som hallucinationer, delirium och onormalt beteende som i vissa fall resulterar i dödlig utgång. Dessa händelser kan inträffa vid uppkomsten av encefalit eller encefalopati men kan även inträffa utan tydlig allvarlig sjukdom.

Under behandling med Tamiflu har händelser så som konvulsioner och delirium (inkluderande symtom som förändrade medvetandenivåer, förvirring, onormalt beteende, vanföreställningar, hallucinationer, upprördhet, orolighet, mardrömmar) rapporterats. Ett fåtal fall resulterande i olycksfall, i vissa fall med dödlig utgång. Dessa händelser rapporterades huvudsakligen bland barn och ungdomar och hade ofta en abrupt början och försvann sedan snabbt. Tamiflus medverkan till dessa händelser är okänd. Sådana neuropsykiatriska händelser har också rapporterats hos patienter med influensa som inte tagit Tamiflu.

Barn (från 1 till 12 års ålder)
    Andra mindre vanliga biverkningar, vilka också kan vara orsakade av influensan, är öroninflammation, lunginflammation, bihåleinflammation, luftrörskatarr, försämring av existerande astma, näsblödning, öronsjukdomar, hudinflammationer, svullna lymfkörtlar, ögoninflammation, synrubbningar och onormal hjärtrytm.

Spädbarn (från 6 till 12 månaders ålder)

De rapporterade biverkningarna för Tamiflu vid behandling av influensa hos spädbarn från 6 till 12 månaders ålder är jämförbara med biverkningarna som rapporterats för äldre barn (från 1 års ålder). Läs avsnittet ovan för information.

Spädbarn (från 0 till 6 månader)

De rapporterade biverkningarna för Tamiflu vid behandling av influensa hos spädbarn från 1 till 6 månaders ålder är jämförbara med biverkningarna som rapporterats för spädbarn från 6 till 12 månaders ålder och för äldre barn (från 1 års ålder). Det finns för närvarande inga data tillgängliga för spädbarn yngre än 1 månad som använt Tamiflu. Läs avsnittet ovan för information.

Du ska informera läkaren om du eller ditt barn kräks ofta. Du ska också informera din läkare om influensasymtomen blir värre eller febern kvarstår.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

• Maina

Jag fick tamflu när jag testade positivt (va inte 100% att de va svinis dock) o hade inga direkt biverkningar. De enda va att allt jag åt smakade konstigt. Min sambo tog också tamiflu och hade inte heller några biverkningar.

• Malleballebuse

Jag har också ätit Tamiflu. Kan inte påstå att jag känt av några biverkningar.

Svar på tråden många här som TAGIT tamiflu utan/med biverkningar