• Bullebulle

Halsfluss på spädbarn?

Det verkar som om jag fått halsfluss för tredje gången på fyra veckor. Har fått Kåvepenin tidigare plus en starkare sort andra gången men nu har halsontet kommit tillbaka.
    Kan det vara vår 3,5 månaders dotter som har viruset och smittar oss om och om igen?
    Läkarna tog inget halsprov på henne. Hon är pigg och glad, lite snuvig vissa dagar och lite hosta nån gång i bland men inget anmärkningsvärt.

Är det någon som haft ett spädbarn med halsfluss och smittats så som jag??

• Svar på tråden Halsfluss på spädbarn?
  • 2SmåPrinsar

Min äldsta dotter började med sina halsinfektioner när hon var ca 3 månader. Så det är väl inte omöjligt.

• Bullebulle
    2SmåPrinsar skrev 2009-09-06 19:35:22 följande:
    Min äldsta dotter började med sina halsinfektioner när hon var ca 3 månader. Så det är väl inte omöjligt.
    Hur märkte ni d? Fick hon penecellin?
  • Dragonfly

Min bebis var ca 6 månader när han fick penicillin för en "bakteriell halsåkomma". Det var alltså inte vanlig halsfluss men penicillin fick han. Vi märkte det på honom endast för att han hade feber i några dagar. Förutom febern var han precis som vanligt.

Frågade dr ang smitta och han sa att skulle sonen smitta någon så var det ju troligast att han smittade mig och/eller min sambo.

Tycler absolut att ni ska göra ett halsprov.

• Bullebulle
    trasdockan skrev 2009-09-06 21:28:23 följande:
    Min bebis var ca 6 månader när han fick penicillin för en "bakteriell halsåkomma". Det var alltså inte vanlig halsfluss men penicillin fick han. Vi märkte det på honom endast för att han hade feber i några dagar. Förutom febern var han precis som vanligt. Frågade dr ang smitta och han sa att skulle sonen smitta någon så var det ju troligast att han smittade mig och/eller min sambo. Tycler absolut att ni ska göra ett halsprov.
    Har tyckt att min dotter verkat lite varm några ggr men tempen har inte visat något.. Nu börjar jag ju undra om hon varit sjuk ett tag och jag inte fattat det.. Hu vad hemsk jag känner mig. Tänk om hon har haft ont i halsen och feber utan att jag märkt det?
  • Dragonfly
    Bullebulle skrev 2009-09-06 22:40:52 följande:
    Har tyckt att min dotter verkat lite varm några ggr men tempen har inte visat något.. Nu börjar jag ju undra om hon varit sjuk ett tag och jag inte fattat det.. Hu vad hemsk jag känner mig. Tänk om hon har haft ont i halsen och feber utan att jag märkt det?
    Vet du vad? Jag tror att du hade märkt om ditt barn var sjuk. Du har ju tom tagit tempen som inte visat något, eller hur!? :) Slappna av men begär ett halsprov så slipper du fundera mer på det.
  • jakebana
    Bullebulle skrev 2009-09-06 22:40:52 följande:
    Ditt barn kan vara asymptomatisk bärare av det utan att vara sjuk, det kallas att vara koloniserad av en bakterie. Små barn är ofta bärare av rätt många olika sorters bakterier utan att drabbas själva. Halsfluss hos barn är rätt ovanligt under 2 års ålder. Har du haft halsfluss så många gånger på kort tid är det inte omöjligt att någon i din omgivning smittar dig, måste ju inte vara din dotter. Men det kanske inte är en så dum idé att göra en halsodling på dina närmaste. Diskutera det med din läkare. (Du skriver virus, men har du haft halsfluss och fått antibiotika så är det bakterier man letar efter, bara ett litet förtydligande :)
  • 2SmåPrinsar
    Bullebulle skrev 2009-09-06 19:44:05 följande:
    Hur märkte ni d? Fick hon penecellin?
    Hon var förkyld och krånglade med maten så vi kollade halsen och då var det någon halsinf. sen hade hon otur så hon fick det ca 2 ggr i månaden så hon fick operera bort mandlarna när hon var 19 månader. Inte så vanligt enligt läkarna så det är inte menigen att skrämma dig.
  • Kia o busan

Hej

Min son hade halsfluss när han var 3 vecor, var in med honom till akuten för han slutade andas flera gånger o vi hade svårt att få honom att börrja igen, de upptäckte öroninfek. o halsfluss han fick pencellin o allt blev bättre igen men det var jätte oroligt där i flera dygn innan allt vände, de trodde att han hade blivit smittad på BB där vi var kvar i 5 dagar

• Bullebulle

Vi var till läkare alla tre idag, jag och min sambo tog en odling som vi får svar på senare i veckan. Tösens halsprov visade inget, tack och lov. Bara vänta och se..

Svar på tråden Halsfluss på spädbarn?