• Flutterby

4½-årige sonens rumpa "läcker"!

Ja, konstig rubrik, men det är faktiskt den bästa beskrivningen. Han är röd i rumpan och det kliar(kittlas, säger han), och det läcker klar vätska, inte mycket, men kalsongerna blir våta då och då. Det är INTE urin, utan det kommer från analen. Någon som vet vad det kan vara? Han är frisk i övrigt.

Jag har smort med Inotyol och då blir det mindre rött, har även pudrat med apotekets kroppspuder för att lindra.

Det har hållit på i några dagar nu, jag tänker ringa sjukvården i morgon, men ville kolla om någon här på FL varit med om detta och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden 4½-årige sonens rumpa "läcker"!
  • korven72

har sett något liknande. Tror att det kan bli så om huden (slemhinnorna) blir väldigt sköra. (tex om barn vart hårda i magen/diarré som frätt)Fortsätt smörja med salvan och skölj med ljummet vatten i stjärten när han bajsat så det blir helt rent och på med ny salva.

• Flutterby

svart tulpan skrev 2009-09-06 17:15:05 följande:

har sett något liknande. Tror att det kan bli så om huden (slemhinnorna) blir väldigt sköra. (tex om barn vart hårda i magen/diarré som frätt)Fortsätt smörja med salvan och skölj med ljummet vatten i stjärten när han bajsat så det blir helt rent och på med ny salva.
    OK, till saken hör att han har s.k. "småbarnsdiarré", dvs han bajsar nästan alltid löst, men han har så gott som aldrig problem med röd, irriterad rumpa etc.
    Tack för svar!
  • Flutterby

Pratade med sjukvården på 1177 och det enda de hade att föreslå var att forrsätta som jag gjort + att sätta en kompress i kalsongerna...

Han är väldigt röd nu och när jag kollade efter dagis idag så såg det lite varigt ut också. Jag tvättar med barnolja och har på puder, borde det inte bli bättre snart?

• Kim och Mike

Det är alltså vätska och inte bajs som kommer ur rumpan? För ett problem som framför allt små killar kan ha är att de inte prioriterar att gå på toaletten, de håller sig för länge vilket medför att de går o småläcker eftersom de kniper istället för att bajsa?

• Flutterby

Kim och Mike skrev 2009-09-09 10:50:31 följande:

Det är alltså vätska och inte bajs som kommer ur rumpan? För ett problem som framför allt små killar kan ha är att de inte prioriterar att gå på toaletten, de håller sig för länge vilket medför att de går o småläcker eftersom de kniper istället för att bajsa?
    Det är klar vätska. Han bajsar ca två gånger om dagen och då vill han alltid ha blöja, så han säger ifrån när han är nödig, så det är nog inte det som är problemet.
Svar på tråden 4½-årige sonens rumpa "läcker"!