• falken

Ni som fött efter Aurorasamtal

Har 3 veckor kvar till min andra förlossning. Första gången avslutades det med snabb hög sugklocka, efter att jag blivit överstimulerad av värkförstärkande dropp, fått panik och dottern mådde dåligt. Smärtan jag upplevde då de slet ner henne med klockan var obeskrivlig, de kunde lika gärna ha slitit av mig armen.

Jag har bearbetat mycket efteråt, men behövde nu på slutet ändå träffa en Aurorabm för ett enstaka samtal. Är rädd inför tanken på att brista, jag vet att jag kommer att brista då jag fortfarande har problem i underlivet efter förra förlossningen. Men jag vill inte vara med om själva utdrivningen, är rädd att få panik och låsa mig igen.

Hos aurorabm lovade hon mig att jag skulle få bäckenbottenbedövning, pudendusblockad, och kanske en spinal om bm tyckte det kändes lämpligt. Jag skulle också få en något äldre och erfaren bm som är självsäker nog att stödja mig till det bästa alternativet under min förlossning, vad gäller smärtlindring och skydd av bäckenbotten, och även ha kunskapen att lägga en bäckebottenblockad.
    Efter besöket har jag känns mig lugn och trygg.

Igår träffade jag en gammal kompis, som jobbat som bm ett par år. Hon ifrågasatte Aurorasamtal, tyckte jag lika gärna kunde pratat med henne... men det tyckte verkligen inte jag vore samma sak. Jag berättade om vad vi kommit fram till hos aurora, och hon dissade det helt. De ger minsann ingen speciall bm till aurorafödeskor, det får bli den som är ledig. Och pudendus var ju inge bra, då brast man bara mer. "Utdrivningen går ju över så fort, över på ett ögonblick".
    Ja hon var öht så gräsligt oförstående så jag blev alldeles upprörd.

Blir jätteledsen över att behöva försvara min rädsla inför andra. Varför kan andra kvinnor inte bara låta en vara, utan att berätta att "andra förlossningen kan minsann bli värre än den första!". Inte första gången jag stöter på det, trots att man berättat att man är förlossningsrädd.
    Iom att hon dissade Aororabm:s löften så känns det som att jag blivit av med mina livlinor som gjorde mig trygg inför förlossningen. Är alldeles rädd och tvivlar idag, litar inte på nåt längre.
    Hur kan man/varför säger man så till en kompis som är rädd för att föda? Jag behöver upprätthålla min bild av en positiv förlossning, som jag kämpat mig till, för att våga och vara lugn.

Och har hon rätt? Ni som haft aurorasamtal, har de hörsammat era önskemål då ni skulle föda, och sett till så ni fått en erfaren bm mm?

• Svar på tråden Ni som fött efter Aurorasamtal
  • Gravid2010

Jag har inte haft nåt aurora samtal och jag är inte gravid just nu. Men jag hade så som du en svår förlossning (sugklocka bla.) och långvariga problem efteråt.

Din gamla kompis sa ju endast vad hon ansedde... jag tycker det är bra att folk säger såsom de vet lr har erfarenhet av.. Inte ska hon väl undanhålla saker .. det vill du väl inte heller? Hon kan väl ha lika mycket rätt som den som du har pratat med?

"Jag skulle också få en något äldre och erfaren bm som är självsäker nog att stödja mig till det bästa alternativet "

Jag förstår inte hur detta skulle gå till? Du vet väl inte när du kommer att föda?

• falken
    Gravid2010 skrev 2009-09-06 20:04:36 följande:
    Jag har inte haft nåt aurora samtal och jag är inte gravid just nu. Men jag hade så som du en svår förlossning (sugklocka bla.) och långvariga problem efteråt. Din gamla kompis sa ju endast vad hon ansedde... jag tycker det är bra att folk säger såsom de vet lr har erfarenhet av.. Inte ska hon väl undanhålla saker .. det vill du väl inte heller? Hon kan väl ha lika mycket rätt som den som du har pratat med? "Jag skulle också få en något äldre och erfaren bm som är självsäker nog att stödja mig till det bästa alternativet "Jag förstår inte hur detta skulle gå till? Du vet väl inte när du kommer att föda?
    Så du menar att du inte skulle vakta tungan på något som helst vis, om du fått veta att din väninna är så rädd inför sin väntande förlossning, att hon fått söka hjälp hos Aororamottagningen? Man ska bara säga som man tycker, utan hänsyn till vilken situation din kompis är i? Inte särskilt empatiskt tycker jag. Att va helt ärlig kan skada ibland, det är ingen mänsklig rättighet att vräka ur sig vad som helst.

Dessutom undrar jag hur hon som bara jobbar ett par år, kan dissa sin kollegas bedömning - någon som har 30 års mer arbetslivserfarenhet än henne och är utbildad inom psykoterapi? Ganska kaxigt! Hon jobbar inte ens på samma sjukhus som vi kommer att föda på.

Jag har som sagt fött barn innan, och jag vet mycket väl innerst inne hur illa det kan gå, och hur olika bemanningen och belastningen kan vara på förlossningen. Jag jobbar själv inom sjukvården och vet tyvärr alldeles för mycket, vilket inte alltid är en fördel.

Ska man få en omföderska att repa mod inför nästa gång, så gäller det att ingjuta lite hopp. Det är viktigt att få ha en positiv målbild, att få tro att man kan klara av det. Det kan hjälpa att få vissa vilkor, och det vet aurorabm. Hon skulle väl inte sitta och lova sådana saker om hon inte hade mandat att göra det? Hon sa att det blir avvikelserapport om önskningarna från aurora inte uppfylls. Det arbetar många bm på förlossningen, det finns alltid någon som är mer erfaren och kan lägga en pudendusblockad, det lovade hon mig på rak arm.
  • Blå Flygare

Jag var på aurorasamtal o fick betryggande löften. Tyvärr blev det planerat snitt (säte) så det med vilken bm o så vet jag ju inte hur det hade blivit. Men på det sjukhuset hade de i system att en bm hade färre pat o hade de som haft aurorasamtal innan. Ofta var det aurora-systrarna som hade de passen. Blev verkligen bemött så superbra, o de var extra "varliga" pga samtalet innan, det märktes.

Ta kontakt med aurora igen, berätta detta. Antingen behöver din väninna lära sig respektera aurora, eller aurora lära sig avdelningens arbetssätt.

Förstår din oro, hoppas du får allt stöd du behöver o får en fin förlossning På den eller annan klinik.

• Cia o krabaten

JAg var på aurora och kände mig stärkt efter.
    Fick visst chans att "välja" bm.
    Hade tur och vår aurora-BM jobbade och tog oss som extra vid sidan av sina egna, så vi hade extra stöd.

Tycker visst du ska lita på din Auror-bm. Hon jobbar på just ditt sjukhus, just nu, och har koll på läget där.
    Dessutom kan du alltid välja att byta BM under förlossningen!
    Och känns det inte bra, så säg det.

Lycka till och hoppas du slipper samma problem...

• falken

Min väninna jobbar på NÄL, vi hade tänkt komma till Östra, alt 2 Mölndal.
    De kanske respekterar Auroa dåligt på NÄL just? Det lät iaf på denna aurora-bm - som själv byggt upp verksamheten vet jag - att de hade bra pli på sin klinik. Det är också den bild jag fick när jag var elev på förlossningen på Östra o Mölndal.

Men det är klart att jag kanske måste kontakta Aurora igen - nu känns det tyvärr som att man är tillbaka på ruta 1 igen... rättså knäckt här, lugnet är borta.

Blå Myran, (hej förresten ) vet att du höll till på Varberg senast. Fick du gå på Aurora där och allt, inte på Östra?

• Blå Flygare

Åh falken! Såg inte nicket men tänkte på dig när jag läste! Öht saknat dig här flera ggr, GRATTIS!

Första födde jag på MS, men nu var jag på Varberg. Aldrig mer MS för min del, räcker att jag är i närheten av fl där så får jag obehagskänslor - minns första. Det behövs inte under en fl! Tyckte varberg var en lätt lösning. Men mitt i grav märkte jag plödsligt att jag var mer "skadad" än jag trodde av första fl, började böla under gravidvattengympan när de diskuterade kring smärtlindring (tror jag det var). Så vipps fick jag komma till aurora på varberg.

• Blå Flygare

Skönt att din väninna jobbar på annan fl. Men kontakta aurora ändå

• falken

Kul att "se" dig Myran! Jag har haft mina FL-pauser till o från de senaste åren, har jobbat mycket o så...

Jag trodde också jag var "färdigbearbetad" iom att jag gått som elev på förlossningen, fått ågren när jag varit i lokalerna och läst CTG-kurvor om o om igen. Men det här med bristningen har ju varit ett ständiggt problem sedan förlossning nr 1.

Trodde nämligen också att min bebis låg i säte fram till v 33 typ, kände hur det sparkade nedåt o kittlade med fingrarna uppåt. GÖTT, då blir det snitt tänkte jag och blev superlättad! Sen vände sig rackarn till tillväxt-UL:et nästa dag, och jag hamnade i verkligheten med en duns. Bara lipade och ville inte alls krysta ut något barn. Och visst blir förlossningsrädslan värre ju närmare o närmare fl man kommer?

Cia o krabaten - vilken önskedröm att få sin aurorabm till förlossningen! Skönt att höra att de lyssnade på er. Att bli lyssnad på är för mig eg enda anledningen att gå till Aurora - jag har (hittills) varit helt övertygad om att de till största möjligaste mån går aurora-föderskor till mötes. Litar inte på att de hade läst mitt eget förlossningsbrev eller texten från MVC. Och om man kan få byta ut barnmorskor på önskemål så måste det ju finnas resurser att ta hand om oss från Aurora?

• ElinC

Jag var på ett aurorasamtal innan förlossningen. Allt det jag blev lovad där höll de när det var dags för förlossning. Jag födde på Danderyd. De var verkligen jättesnälla och jag fick en drömförlossning andra gången. Men det är viktigt att du berättar att du varit där på samtal när du ringer förlossningen när det är dags. Annars läser de inte din journal så noga. Lycka till!

• Gravid2010
    Så du menar att du inte skulle vakta tungan på något som helst vis, om du fått veta att din väninna är så rädd inför sin väntande förlossning, att hon fått söka hjälp hos Aororamottagningen? Man ska bara säga som man tycker, utan hänsyn till vilken situation din kompis är i? Inte särskilt empatiskt tycker jag. Att va helt ärlig kan skada ibland, det är ingen mänsklig rättighet att vräka ur sig vad som helst. Dessutom undrar jag hur hon som bara jobbar ett par år, kan dissa sin kollegas bedömning - någon som har 30 års mer arbetslivserfarenhet än henne och är utbildad inom psykoterapi? Ganska kaxigt! Hon jobbar inte ens på samma sjukhus som vi kommer att föda på. Jag har som sagt fött barn innan, och jag vet mycket väl innerst inne hur illa det kan gå, och hur olika bemanningen och belastningen kan vara på förlossningen. Jag jobbar själv inom sjukvården och vet tyvärr alldeles för mycket, vilket inte alltid är en fördel.Ska man få en omföderska att repa mod inför nästa gång, så gäller det att ingjuta lite hopp. Det är viktigt att få ha en positiv målbild, att få tro att man kan klara av det. Det kan hjälpa att få vissa vilkor, och det vet aurorabm. Hon skulle väl inte sitta och lova sådana saker om hon inte hade mandat att göra det? Hon sa att det blir avvikelserapport om önskningarna från aurora inte uppfylls. Det arbetar många bm på förlossningen, det finns alltid någon som är mer erfaren och kan lägga en pudendusblockad, det lovade hon mig på rak arm.
    Med tanke på hur du resonerar ang hennes jobb och erfarenheter och dina erfarenheter från Aurora samtalet mm så förstår jag liksom inte ursprungsinlägget.? Du låter rätt så säker på att det kommer att gå så som du vill.. ?

Självklart ska man vara lyhörd och så när man pratar om viktiga saker. men jag skulle ändå vilja höra åsikter som kanske inte alltid är såna som jag önskat mig.. just för att kunna göra en korrekt bedömning.

"Hon sa att det blir avvikelserapport om önskningarna från aurora inte uppfylls. "

Vad hjälper det med avvikelserapport om man som i mitt fall, fått långvariga problem såsom 2 år efteråt? Personligen så betyder inte det ett dugg för mig. Jag skiter väl fullständigt i om någon får en prick lr nåt om jag har ont i 2 år?
Svar på tråden Ni som fött efter Aurorasamtal