• Hormonermedhumör

Någon som vet om det är ok att ta akupunktur under graviditet ?

Någon som vet om det är ok att ta akupunktur under graviditet ? För t.ex. smärtlindring som tandvärk, huvudvärk osv (alltså då menar jag ej i anslutning till förlossning osv) ?

Någon som kanske behandlats med akupunktur under graviditeten ? Hur har det gått ?

• Svar på tråden Någon som vet om det är ok att ta akupunktur under graviditet ?
  • Nemiia

Ja det är inga problem en del förlossningsavd. använder ju det som smärtlindring

• Hormonermedhumör
    Nemiia skrev 2009-09-06 19:48:35 följande:
    Ja det är inga problem en del förlossningsavd. använder ju det som smärtlindring
    Jo men jag menar om man kan få det under graviditeten utan att det medför tidig förlossning eller andra biverkningar ?

Någon som vet vilken policy sjukgymnaster (som annars ger akupunktur till ogravida) har i denna fråga ?
  • Nemiia

Jag och min man vi vill gärna ha barn och vi hade tänkt börja försöka skaffa barn. Jag går på akupunktur 1 gång i månaden för axlar nacke, rygg och yrsel, får även sugkoppar på ryggen. Han som jag går hos säger att levern och gallan är inte riktigt bra, men börjar bli bättre. Äter inget sött och ingen fet mat, ingen alkohol. Är det någon risk att gå på akupunktur när man är gravid. Man vet kanske inte att man är gravid. Frigörs det farliga ämnen som fostret kan ta upp vid akupunktur?

Akupunktur är en mycket gammal österländsk metod som är helt ofarlig under graviditeten, så länge man anlitar en utbildad akupunktör. Den fungerar ofta särskilt bra för att lindra illamående samt smärtor i nedre delen av ryggen under graviditeten. Man bör dock vara extra försiktig eftersom vissa akupunkturpunkter kan få livmodern att dra ihop sig.

Barnmorskan Therese

Från sidan: www.gravid.se/28_barnmorskan/fraga_15.htm

• Nemiia

Graviditeten
    Akupunktur fungerar bra mot smärta i nedre delen av ryggen under graviditeten. Många gånger fungerar det till och med bättre än fysisk träning. Akupunktur minskar smärtan såväl på morgonen som kvällen men bäst märks effekten på kvällen. Tre av fyra gravida kvinnor som får akupunktur mot smärtor i nedre delen av ryggen tycker att det hjälper. Det verkar inte påverka förlossningen eller orsaka missfall men man kan känna sig lite trött och slö efteråt.

www.9manader.nu/foraldrar/mamma/kropposjal/komplemantar/akupunktur

• Cincy

Den första trimesterna sätter man inte akupunktur. Iallafall inte om man är sjukgymnast.
    Därefter brukar det inte vara några problem, vad jag vet - men jag jobbar inte med akupunktur.

TENS skall man inte använda under första trimestern och därefter är det fritt fram.

• campari

Hej, kan bara säga att jag fick inte gå på akupunktur för min BM under grav för min migrän. BM kan sätta nålar mot illamående och foglossning men de uppmanar en att vara försiktig vid annan akupunktur speciellt mot huvudvärk.

Svar på tråden Någon som vet om det är ok att ta akupunktur under graviditet ?