Vilka böcker älskar era 5-åringar?
Gärna tips på lite småläskiga böcker med monster och häxor, eller sagoböcker som är i fina utgåvor med vackra bilder!
Gärna tips på lite småläskiga böcker med monster och häxor, eller sagoböcker som är i fina utgåvor med vackra bilder!
Vi har börjat läsa muminböckerna. Alltså de riktiga kapitelböckerna.
Kalle och chokladfabriken var också poppis.
Astrid Lindgren i alla frger och former!
Finns en helbra bok, blev just lite osäker på titeln men jag tror den heter "det hemska spökhuset". Handlar om en liten flicka som kommer till det allra hemskaste spökhus man kan tänka sig - där finns verkligen ALLT som barn kan vara rädda för. Fast flickan förstår inte det, utan tackar bara artigt nej till häxornas "soppa". Torkar av sig i lejonmanen, bäddar med spökena som lakan i sängen och sover gott hela natten!
Mycket trevlig läsning faktiskt!
Vi läser Läskiga boken, Våldsboken, Dödenboken, Bajsboken och Kärleksboken mycket nu!! Läskiga boken och Bajsboken är favoriterna!!
Du måste bara kolla in Mot spökslottet Barnen där jag jobbade (3-5 år) fullkomligt älskade den boken!
Tjejerna, som fyller fem i november, älskar Läskiga boken av Stafelt, Pippi Långstrump, Lill-Zlatan och morbror raring, När Åkes mamma glömde bort och alla Mamma mu böckerna.
Om hon vill ha saga och vackra bilder så måste ju Allrakäraste syster av Astrid Lindgren vara ett givet tips
Min dotter gillar Helena Willis böcker om Olga och Stefan:
www.ginza.se/Product/Product.aspx
Jag gillar inte alls illustrationerna, men min dotter gillar dem som sagt.
Min tjej är lite orolig för att böcker ska vara läskiga om de heter något med spöken. Annars har jag också försökt tipsa henne om Häxorna av Roald Dahl eftersom hon gillade när vi läste Kalle och Chokladfabriken.
"Den stora spökräddningen" och "Häxtävlingen" av Eva Ibbotson tror jag att hon kommer att gilla snart (bara jag får bort hennes motstånd mot spöken och häxor ).
Vem ska trösta knyttet är en helt ny favorit här. Jag älskar den och tjejrna är djupt fascinerade av den!
Kan bara själv berätta att två böcker här har gjort succé om ni är intreserade av boktips!
Prinsessan Kristalla och Sopnedgasten, båda riktigt bra och läsvärda för liten som stor.