• bengke

Vilka böcker älskar era 5-åringar?

Gärna tips på lite småläskiga böcker med monster och häxor, eller sagoböcker som är i fina utgåvor med vackra bilder!

• Svar på tråden Vilka böcker älskar era 5-åringar?
  • Sencha

Vi har börjat läsa muminböckerna. Alltså de riktiga kapitelböckerna.
    Kalle och chokladfabriken var också poppis.

0401 & 0807
  • bengke
    Sencha skrev 2009-09-06 21:20:08 följande:
    Vi har börjat läsa muminböckerna. Alltså de riktiga kapitelböckerna. Kalle och chokladfabriken var också poppis.
    Kul att du nämnde Kalle och chokladfabriken, jag funderade på om Häxor av Roald Dahl skulle vara något.
  • bengke
    Sencha skrev 2009-09-06 21:20:08 följande:
    Vi har börjat läsa muminböckerna. Alltså de riktiga kapitelböckerna. Kalle och chokladfabriken var också poppis.
    Muminböckerna tycker jag själv är lite för ångetladdade faktiskt, mendet kanske inte de små upplever på samma sätt!
  • Kålrabbin
    bengke skrev 2009-09-06 21:21:50 följande:
    Kul att du nämnde Kalle och chokladfabriken, jag funderade på om Häxor av Roald Dahl skulle vara något.
    Enligt lånestatistiken här i stan är "Häxor" populär iallafall =)

Finns en serie med böcker; den violetta sagoboken, den vinröda sagoboken, den bruna sagoboken osv. De ska vara lite läskiga.

Trollets hjärta av Gunilla Borén (finns i flera varianter i olika böcker)
  • bengke
    Kålrabbin skrev 2009-09-06 21:36:39 följande:
    Enligt lånestatistiken här i stan är "Häxor" populär iallafall =) Finns en serie med böcker; den violetta sagoboken, den vinröda sagoboken, den bruna sagoboken osv. De ska vara lite läskiga. Trollets hjärta av Gunilla Borén (finns i flera varianter i olika böcker)
    låter spännande!
  • teambe

Astrid Lindgren i alla frger och former!

• pigglet

Finns en helbra bok, blev just lite osäker på titeln men jag tror den heter "det hemska spökhuset". Handlar om en liten flicka som kommer till det allra hemskaste spökhus man kan tänka sig - där finns verkligen ALLT som barn kan vara rädda för. Fast flickan förstår inte det, utan tackar bara artigt nej till häxornas "soppa". Torkar av sig i lejonmanen, bäddar med spökena som lakan i sängen och sover gott hela natten!
    Mycket trevlig läsning faktiskt!

• Linganlotta

Vi läser Läskiga boken, Våldsboken, Dödenboken, Bajsboken och Kärleksboken mycket nu!! Läskiga boken och Bajsboken är favoriterna!!

• tjolahopp81

Du måste bara kolla in Mot spökslottet Barnen där jag jobbade (3-5 år) fullkomligt älskade den boken!

• tindralva

Tjejerna, som fyller fem i november, älskar Läskiga boken av Stafelt, Pippi Långstrump, Lill-Zlatan och morbror raring, När Åkes mamma glömde bort och alla Mamma mu böckerna.

• bengke
    Linganlotta skrev 2009-09-11 15:44:04 följande:
    Vi läser Läskiga boken, Våldsboken, Dödenboken, Bajsboken och Kärleksboken mycket nu!! Läskiga boken och Bajsboken är favoriterna!!
    tjolahopp81 skrev 2009-09-13 12:03:31 följande:
    Du måste bara kolla in Mot spökslottet Barnen där jag jobbade (3-5 år) fullkomligt älskade den boken!
    Dessa har vi lånat från biblioteket, men de var ingen större hit. Hon är ute efter lite mer sago/fantasy-stuk tror jag (vi lånade även någon om en pojke som hette George som hade en drake, de bilderna tyckte hon var jättefina men eftersom huvudpersonen var en pojke så dissade hon den ändå...). Lite mer långa sagor med riktigt rafflande äventyr.
    pigglet skrev 2009-09-08 19:46:15 följande:
    Finns en helbra bok, blev just lite osäker på titeln men jag tror den heter "det hemska spökhuset". Handlar om en liten flicka som kommer till det allra hemskaste spökhus man kan tänka sig - där finns verkligen ALLT som barn kan vara rädda för. Fast flickan förstår inte det, utan tackar bara artigt nej till häxornas "soppa". Torkar av sig i lejonmanen, bäddar med spökena som lakan i sängen och sover gott hela natten! Mycket trevlig läsning faktiskt!
    Den fick vi tag på och den gillade hon skarpt!!!
  • astalacasta

Om hon vill ha saga och vackra bilder så måste ju Allrakäraste syster av Astrid Lindgren vara ett givet tips

Min dotter gillar Helena Willis böcker om Olga och Stefan:
    www.ginza.se/Product/Product.aspx
    Jag gillar inte alls illustrationerna, men min dotter gillar dem som sagt.

Min tjej är lite orolig för att böcker ska vara läskiga om de heter något med spöken. Annars har jag också försökt tipsa henne om Häxorna av Roald Dahl eftersom hon gillade när vi läste Kalle och Chokladfabriken.

"Den stora spökräddningen" och "Häxtävlingen" av Eva Ibbotson tror jag att hon kommer att gilla snart (bara jag får bort hennes motstånd mot spöken och häxor ).

• tindralva

Vem ska trösta knyttet är en helt ny favorit här. Jag älskar den och tjejrna är djupt fascinerade av den!

• bengke
    astalacasta skrev 2009-09-16 21:09:54 följande:
    Om hon vill ha saga och vackra bilder så måste ju Allrakäraste syster av Astrid Lindgren vara ett givet tips Min dotter gillar Helena Willis böcker om Olga och Stefan: www.ginza.se/Product/Product.aspx... Jag gillar inte alls illustrationerna, men min dotter gillar dem som sagt. Min tjej är lite orolig för att böcker ska vara läskiga om de heter något med spöken. Annars har jag också försökt tipsa henne om Häxorna av Roald Dahl eftersom hon gillade när vi läste Kalle och Chokladfabriken. "Den stora spökräddningen" och "Häxtävlingen" av Eva Ibbotson tror jag att hon kommer att gilla snart (bara jag får bort hennes motstånd mot spöken och häxor ).
    Tack för finfina tips!
  • bengke

Kan bara själv berätta att två böcker här har gjort succé om ni är intreserade av boktips!
    Prinsessan Kristalla och Sopnedgasten, båda riktigt bra och läsvärda för liten som stor.

Svar på tråden Vilka böcker älskar era 5-åringar?