• Anonym

Jag har en cysta i höften, kan det vara cancer?

Jag ber inte om någon diagnos eller så untan undrar bara, visst är det cancer som börjar med cystor om det visar sig att dom är elakartade eller hur börjar cancer?

Jag har precis fått veta att jag har en cysta i höften jag har haft ont och väldigt mycket smärta i över ett år nu och gick äntligen till läkaren som upptäckte detta genom vanlig röntgen. Nu ska jag få komma till magnetröntgen.

Jag frågade läkaren: Kan det vara cancer? Och han svarade "Nej, men något mer vill jag inte säga förrän vi får svar från magnetröntgen.

Nu är jag dödligt orolig försöker googla.

Stämmer det att cancer alltid börjar med en cysta och att cystor ändå är rätt vanliga och att dom är godartade att det är mer sällan det är elakartat som leder till cancer?

Någon som är kunnig inom området..?

• Svar på tråden Jag har en cysta i höften, kan det vara cancer?
  • Anonym

En cysta behöver inte vara cancer.....

• Anonym

googlade lite ....

En cysta är en vätskefylld blåsa som kan uppkomma i många av kroppens organ. Fenomenet namnges beroende på lokalisering, så en cysta i njuren kallas cysta renis och en cysta i levern kallas cysta hepatis. I de flesta fall är cystor ofarliga och behöver inte behandlas men i sällsynta fall kan en cysta bli så stor att den trycker på omgivande vävnad och på så vis orsakar skada. Cystor skall inte förväxlas med tumörer.

• Vildhonung

Jag har en cysta i ryggraden som upptäcktes vid magnetröntgen. Enligt neurokirurgen så har alla människor cystor i kroppen och det är bara om de trycker mot något som de i bland behöver tas bort. Det är ju tex vanligt att ha cystor på äggstockarna. Ta det lugnt i väntan på nästa undersökning. Jag håller tummarna!

• Anonym

Ok tack för svar. Så en cysta blir inte cancer har jag fattat rätt då?

• Anonym
    Vildhonung skrev 2009-09-06 21:45:21 följande:
    Jag har en cysta i ryggraden som upptäcktes vid magnetröntgen. Enligt neurokirurgen så har alla människor cystor i kroppen och det är bara om de trycker mot något som de i bland behöver tas bort. Det är ju tex vanligt att ha cystor på äggstockarna. Ta det lugnt i väntan på nästa undersökning. Jag håller tummarna!
    Jag ska alldels strax få komma på magnetröntgen men det måste ju vara en stor cysta varför jag har så ont. varje steg jag tar gör så ont att jag haltar och så har det gjort i över ett års tid...
  • Anonym (e)

Cystor är inte samma sak som tumörer. Jag har ingen aning om de kan utvecklas till cancer men jag vet hur det är att ha cancer och jag vill bara skriva till dig att om du någon gång skulle drabbas av cancer behöver det inte alls betyda döden.

Ta inte ut dina sorger i förskott för då kommer du att ha drabbats av sorg två gånger om du någon gång skulle råka ut för detta. Försök ta det lugnt inför fortsatta utredningar. Stor kram!

• Anonym

Anonym (e) skrev 2009-09-06 22:03:24 följande:

Cystor är inte samma sak som tumörer. Jag har ingen aning om de kan utvecklas till cancer men jag vet hur det är att ha cancer och jag vill bara skriva till dig att om du någon gång skulle drabbas av cancer behöver det inte alls betyda döden. Ta inte ut dina sorger i förskott för då kommer du att ha drabbats av sorg två gånger om du någon gång skulle råka ut för detta. Försök ta det lugnt inför fortsatta utredningar. Stor kram!
    så sant så sant!!!
  • Anonym (ar)

Jag har bara läst ts, men min pappa hade precis så och det var ett buk brock. Alltså inget farligt.

• Puls

Dom flesta cystor är inte cancer, även om det kan vara så.
    Men om jag vore du skulle jag inte ta ut något i förskott, lita på din läkare och lycka till.

• Anonym

Anonym (ar) skrev 2009-09-06 22:17:57 följande:

Jag har bara läst ts, men min pappa hade precis så och det var ett buk brock. Alltså inget farligt.
    hur visade det sig, Ont i magen/ryggen? Vilken slags smärta hade han?
  • Anonym (ar)
    Anonym skrev 2009-09-06 22:21:50 följande:
    Anonym (ar) skrev 2009-09-06 22:17:57 följande: hur visade det sig, Ont i magen/ryggen? Vilken slags smärta hade han?
    Han hade haft ont länge, i månader, och vid något tillfälle väldigt ont så att han åkte in akut. Samärtan var i sidan långt ner. De röntagade och kom fram till brocket. Han känner fortfarande av det emellanåt. De gjorde inget åt det. Man kan se som en utbuktning precis ovanför höftbenet på höger sida.
  • Anonym

har också åkt på cysta sas´det igår nu väntas en ortoped och en njursten på 3 mmm på vänster sida olycksfågeln nummer ett doktorn säger att det inte är farligt
     ingen tumör ingen cancer

• Anonym

förstår inte varför ni ska förväxla cystor med cancer och tumörer det klart man blir orolig och undrar om det sedan sprider sig kanske får äta medicin för den har aldrig varit med om något så jobbigt som denna elände det tar psysiskt och fysiskt på en nattetid och ibland dagtid mm

Svar på tråden Jag har en cysta i höften, kan det vara cancer?