• Mijo85

Syo konsulent?

Hej!

Funderar ev att utbilda mig till studie och yrkesvägledare som jag sett bla finns i Umeå på distans, hur funkar det att plugga på distans? är detta ett yrke att satsa på? någon som vet?

• Svar på tråden Syo konsulent?
  • sakoline

Åh fy :p Det första du får lära dig på utbildningen är att det heter studie- och yrkesvägledare och absolut inte syo-konsulent!

• Mijo85

hehe vet att det det heter så numera.
    Läste i din presentation att du pluggade det är det intressant?
    Läste att man var tvungen att ha ett år arbets erfarenhet när skulle söka, av vilket slag då? vad är lönen?

• sakoline

Det är jätteintressant! Finns inget mer intressant! Superroliga diskussioner om etik, integration, samhällsproblem, genus och psykologi!
    Man ska ha jobbat ett år, och skaffa arbetslivserfarenhet. Tror att det är minst 12 mån på minst 50 % och intyg från arbetsgivare ska skickas in till VHS. De räknar sen ihop allt, och så blir man behörig, det plus grundläggande högskolebehörighet (dvs. fullständigt gymnasiebetyg). För mer exakta regler tycker jag att du ska ringa och fråga, hur t.ex. vård av anhörig kan räknas som jobb lr ej.
    Mer funderingar?

• lenas funderingar
    sakoline skrev 2009-09-07 16:53:42 följande:
    Det är jätteintressant! Finns inget mer intressant! Superroliga diskussioner om etik, integration, samhällsproblem, genus och psykologi!Man ska ha jobbat ett år, och skaffa arbetslivserfarenhet. Tror att det är minst 12 mån på minst 50 % och intyg från arbetsgivare ska skickas in till VHS. De räknar sen ihop allt, och så blir man behörig, det plus grundläggande högskolebehörighet (dvs. fullständigt gymnasiebetyg). För mer exakta regler tycker jag att du ska ringa och fråga, hur t.ex. vård av anhörig kan räknas som jobb lr ej.Mer funderingar?
    Får jag bara flika in två frågor..hur kommer arbetsmarknaden se ut för studie och yrkesvägledare framöver? Och vad ligger ingångslönen på?
  • sakoline

Den är "balanserad", och det är svårare att få jobb i de tre utbildningsstäderna: Umeå, Stockholm och Malmö.
    Ingångslönen är jag osäker på. Kommer inte ihåg inlogget till Lärarnas Riksförbund för att kolla statistik, men i mina ögon är det ingen direkt höjdarlön att jobba som syv på en kommunal skola, men om jag får gissa så kring 25 000? Okvalificerad gissning!

• lenas funderingar
    sakoline skrev 2009-09-08 18:27:34 följande:
    Den är "balanserad", och det är svårare att få jobb i de tre utbildningsstäderna: Umeå, Stockholm och Malmö.Ingångslönen är jag osäker på. Kommer inte ihåg inlogget till Lärarnas Riksförbund för att kolla statistik, men i mina ögon är det ingen direkt höjdarlön att jobba som syv på en kommunal skola, men om jag får gissa så kring 25 000? Okvalificerad gissning!
    Det var en helt okej lön enligt mig om man jämför med vad många andra yrkesgrupper tjänar som utbildat sig lika länge..dock verkar de inte finnas allt för många jobb..
  • Louise Hbg

Jag har gått ut från Studie- och yrkesvägledare programmet i Malmö och har numera jobb på Lernia Utbildning med ansvar för ett projekt för långtidsarbetslösa, alltså långt i från skolans värd. Utbildningn är bred och man kan till viss del vinkla den en hel del. En distans utbildning inom beteendevetenskap vet jag inte om det är super bra...men den finns ju så...

• Mijo85

Tack för svar sakoline. Jag har jobbat på förskola i fem år och även innom vården så arbetslivserfarenhet har jag. Men visst så är det så att man måste ha sam B? Men matte A bara va?

• sakoline
    Mijo85 skrev 2009-09-09 21:03:41 följande:
    Tack för svar sakoline. Jag har jobbat på förskola i fem år och även innom vården så arbetslivserfarenhet har jag. Men visst så är det så att man måste ha sam B? Men matte A bara va?
    Sam A vad jag minns, kanske har ändrats.
  • ordkombo

Hej!
    Jag har också funderat på att studera till syo, men med inriktning barn. (Jobba på högstadie exempelvis.) Har pluggat 2 år till coach och har läst mycket psykologi, samtalsmetodik osv osv. Vet någon vad som krävs i utbildningväg för att få bli syo? Krävs ett fullt program eller bara kompletterings utbildningar utöver det jag läst tex?

• lenas funderingar
    ordkombo skrev 2009-11-30 15:20:39 följande:
    [citat]
    Hej!Jag har också funderat på att studera till syo, men med inriktning barn. (Jobba på högstadie exempelvis.) Har pluggat 2 år till coach och har läst mycket psykologi, samtalsmetodik osv osv. Vet någon vad som krävs i utbildningväg för att få bli syo? Krävs ett fullt program eller bara kompletterings utbildningar utöver det jag läst tex?
    [/citat

Finns det olika inriktningar att välja om man vill studera till syo?
  • vindil
    ordkombo skrev 2009-11-30 15:20:39 följande:
    Hej! Jag har också funderat på att studera till syo, men med inriktning barn. (Jobba på högstadie exempelvis.) Har pluggat 2 år till coach och har läst mycket psykologi, samtalsmetodik osv osv. Vet någon vad som krävs i utbildningväg för att få bli syo? Krävs ett fullt program eller bara kompletterings utbildningar utöver det jag läst tex?
    Syo-utbildningen har inte funnits sen början av 80-talet... Men du kan utbilda dig till studie- och yrkesvägledare; det är en egen kandidatexamen/yrkesexamen på tre år.

lenas funderingar skrev 2009-11-30 16:18:26 följande:
    Finns det olika inriktningar att välja om man vill studera till syo?
    Nej, det finns det inte. Det finns EN examen, men eftersom de utbildas på uppdrag av skolan så är det mesta inriktat mot skolväsendet, även om utbildningen naturligtvis kan appliceras på arbete med vuxna exempelvis på arbetsförmedlingar.
  • PetJA

Om man redan har högskoleutbildning, har jobbat inom det yrket i 13 år och vill "sadla om" till studie-och yrkesvägledare, måste man verkligen tänka på att ha "rätt gymnasiebetyg" då??? Kan man inte bara kompettera med olika kurser på nåt sätt då? Ska tillägga att jag är pedagog och har läst mycket psykologi, pedagogik, metodik, samhällsvetenskap bla bla bla bla... men som sagt, det går väl ändå att komplettera va?

• vindil
    PetJA skrev 2009-11-30 17:10:20 följande:
    Om man redan har högskoleutbildning, har jobbat inom det yrket i 13 år och vill "sadla om" till studie-och yrkesvägledare, måste man verkligen tänka på att ha "rätt gymnasiebetyg" då??? Kan man inte bara kompettera med olika kurser på nåt sätt då? Ska tillägga att jag är pedagog och har läst mycket psykologi, pedagogik, metodik, samhällsvetenskap bla bla bla bla... men som sagt, det går väl ändå att komplettera va?
    Lärare och studie-och yrkesvägledare är två skilda yrken. Det borde du veta, som är lärare skulle jag vilja påstå :)

Men visst. Umeå Universitet är tyvärr tvungna att starta en kompletteringsutbildning för att inte behöva stänga ner, och de erbjuder "ett paket" för dig som har adekvat utbildning, där man läser en intro-termin och sen hoppar på sista året. Ett försök, man vet ej hur det går eller hur kompetenta de examinerade blir, själv ser jag det som en fuskväg - kan då en studievägledare läsa in ett och ett halvt år och bli lärare eller socionom? Nej, där tog det visst stopp, bara åt ena vägen går det.
    Men det är ett tips, kolla med Umeå. Annars får du göra som alla andra lärare som sadlar om, gå tre underbara år :)
  • lenas funderingar
    vindil skrev 2009-11-30 17:15:53 följande:
    Lärare och studie-och yrkesvägledare är två skilda yrken. Det borde du veta, som är lärare skulle jag vilja påstå :)Men visst. Umeå Universitet är tyvärr tvungna att starta en kompletteringsutbildning för att inte behöva stänga ner, och de erbjuder "ett paket" för dig som har adekvat utbildning, där man läser en intro-termin och sen hoppar på sista året. Ett försök, man vet ej hur det går eller hur kompetenta de examinerade blir, själv ser jag det som en fuskväg - kan då en studievägledare läsa in ett och ett halvt år och bli lärare eller socionom? Nej, där tog det visst stopp, bara åt ena vägen går det.Men det är ett tips, kolla med Umeå. Annars får du göra som alla andra lärare som sadlar om, gå tre underbara år :)
    Måste bara fråga så du menar att tex en lärare el socionom kan läsa ett och ett halvt år via Umeå på distans och då bli studie och yrkesvägledare med examen?
    För att inte behöva stänga ner, menar du programmet till studie och yrkesvägledare el vad skulle stängas ner?
  • PetJA
    vindil skrev 2009-11-30 17:15:53 följande:
    Lärare och studie-och yrkesvägledare är två skilda yrken. Det borde du veta, som är lärare skulle jag vilja påstå :)Men visst. Umeå Universitet är tyvärr tvungna att starta en kompletteringsutbildning för att inte behöva stänga ner, och de erbjuder "ett paket" för dig som har adekvat utbildning, där man läser en intro-termin och sen hoppar på sista året. Ett försök, man vet ej hur det går eller hur kompetenta de examinerade blir, själv ser jag det som en fuskväg - kan då en studievägledare läsa in ett och ett halvt år och bli lärare eller socionom? Nej, där tog det visst stopp, bara åt ena vägen går det.Men det är ett tips, kolla med Umeå. Annars får du göra som alla andra lärare som sadlar om, gå tre underbara år :)
    Väldigt vad stursk du lät... Klart jag vet att det är två helt skilda yrken. Jag är inte 5 år... Måste väl få fråga utan att bli tillrättavisad av nån som "vet allt".
  • PetJA

Ska väl tillägga att jag har en arbetslivserfarenhet på sisådär 20 år.

• vindil
    PetJA skrev 2009-12-01 12:58:13 följande:
    Väldigt vad stursk du lät... Klart jag vet att det är två helt skilda yrken. Jag är inte 5 år... Måste väl få fråga utan att bli tillrättavisad av nån som "vet allt".
    ;)
    Var på sånt humör...
    Så får man inte vara om man ska bli syv.
    Man kan alltid tillgodoräkna sig vissa ämnen, så du kanske kan göra det? Annars är det väldigt givande att läsa allt, då det kopplas till studie- och yrkesvägledning, vilket det antagligen inte gjorde när du läste det förut.
  • PetJA
    vindil skrev 2009-12-02 08:51:45 följande:
    ;)Var på sånt humör...Så får man inte vara om man ska bli syv.Man kan alltid tillgodoräkna sig vissa ämnen, så du kanske kan göra det? Annars är det väldigt givande att läsa allt, då det kopplas till studie- och yrkesvägledning, vilket det antagligen inte gjorde när du läste det förut.
    Det är ok... Ska kolla upp det där med att tillgodoräkna sig vissa ämnen.
Svar på tråden Syo konsulent?