Syo konsulent?
Hej!
Funderar ev att utbilda mig till studie och yrkesvägledare som jag sett bla finns i Umeå på distans, hur funkar det att plugga på distans? är detta ett yrke att satsa på? någon som vet?
Hej!
Funderar ev att utbilda mig till studie och yrkesvägledare som jag sett bla finns i Umeå på distans, hur funkar det att plugga på distans? är detta ett yrke att satsa på? någon som vet?
Åh fy :p Det första du får lära dig på utbildningen är att det heter studie- och yrkesvägledare och absolut inte syo-konsulent!
hehe vet att det det heter så numera.
Läste i din presentation att du pluggade det är det intressant?
Läste att man var tvungen att ha ett år arbets erfarenhet när skulle söka, av vilket slag då? vad är lönen?
Det är jätteintressant! Finns inget mer intressant! Superroliga diskussioner om etik, integration, samhällsproblem, genus och psykologi!
Man ska ha jobbat ett år, och skaffa arbetslivserfarenhet. Tror att det är minst 12 mån på minst 50 % och intyg från arbetsgivare ska skickas in till VHS. De räknar sen ihop allt, och så blir man behörig, det plus grundläggande högskolebehörighet (dvs. fullständigt gymnasiebetyg). För mer exakta regler tycker jag att du ska ringa och fråga, hur t.ex. vård av anhörig kan räknas som jobb lr ej.
Mer funderingar?
Den är "balanserad", och det är svårare att få jobb i de tre utbildningsstäderna: Umeå, Stockholm och Malmö.
Ingångslönen är jag osäker på. Kommer inte ihåg inlogget till Lärarnas Riksförbund för att kolla statistik, men i mina ögon är det ingen direkt höjdarlön att jobba som syv på en kommunal skola, men om jag får gissa så kring 25 000? Okvalificerad gissning!
Jag har gått ut från Studie- och yrkesvägledare programmet i Malmö och har numera jobb på Lernia Utbildning med ansvar för ett projekt för långtidsarbetslösa, alltså långt i från skolans värd. Utbildningn är bred och man kan till viss del vinkla den en hel del. En distans utbildning inom beteendevetenskap vet jag inte om det är super bra...men den finns ju så...
Tack för svar sakoline. Jag har jobbat på förskola i fem år och även innom vården så arbetslivserfarenhet har jag. Men visst så är det så att man måste ha sam B? Men matte A bara va?
Hej!
Jag har också funderat på att studera till syo, men med inriktning barn. (Jobba på högstadie exempelvis.) Har pluggat 2 år till coach och har läst mycket psykologi, samtalsmetodik osv osv. Vet någon vad som krävs i utbildningväg för att få bli syo? Krävs ett fullt program eller bara kompletterings utbildningar utöver det jag läst tex?
Om man redan har högskoleutbildning, har jobbat inom det yrket i 13 år och vill "sadla om" till studie-och yrkesvägledare, måste man verkligen tänka på att ha "rätt gymnasiebetyg" då??? Kan man inte bara kompettera med olika kurser på nåt sätt då? Ska tillägga att jag är pedagog och har läst mycket psykologi, pedagogik, metodik, samhällsvetenskap bla bla bla bla... men som sagt, det går väl ändå att komplettera va?
Ska väl tillägga att jag har en arbetslivserfarenhet på sisådär 20 år.