• Chaktio

Sjunker LH direkt efter ÄL?

Testar med äl-stickor för första gången och hade fullt utslag igår. Nu känns det i kroppen som om äl är över. Ska stickorna sluta ge utslag då eller kan det ta någon dag innan LH sjunkit?

Hade ingen stegring innan äl. Svagt teststreck i flera dagar och sedan plötsligt starkare teststreck än kontrollstreck.

• Svar på tråden Sjunker LH direkt efter ÄL?
  • jayne doe

Ja det sjunker direkt.
    Men äl-test är lite luddiga, man har alltid en viss mängd lh i kroppen och därför kan man få svaga streck på testen även efter stegringen.

• nathaiie

men när ÄL har varit så är dom 2 strecken inte lika starka mer , bara kontroll strecket?

• Chaktio

I dag var teststrecket svagare än kontrollstrecket igen! Inte lika svagt som dagen innan stegringen men definitivt svagare än kontrollstrecket=negativt.

Så här har det alltså sett ut för mig:

Dag 9-11: Synligt, men mycket svagt teststreck
    Dag 12: Teststrecket starkare än kontrollstrecket=positivt!!! ÄL på gång!
    Dag 13: Teststrecket svagare än kontrollstrecket=negativt, ÄL har varit!!!

• behöversvar

jag hade sex på dag 12 på morgonen.
    dag 14 på morgonen var äl positivt
    dag15 (idag) är det negativt - alltså har äl varit någongång mellan 14 och 15.
    Så nu är jag i praktiken "befruktad" om jag nu är det..?
    Detta innebär väl att det bara var 2 eller 2,5 dygn innan äl vi hade sex= bra chans?

• Chaktio
    behöversvar skrev 2009-09-09 11:19:17 följande:
    jag hade sex på dag 12 på morgonen.dag 14 på morgonen var äl positivtdag15 (idag) är det negativt - alltså har äl varit någongång mellan 14 och 15.Så nu är jag i praktiken "befruktad" om jag nu är det..?Detta innebär väl att det bara var 2 eller 2,5 dygn innan äl vi hade sex= bra chans?
    Borde vara en klart godkänd chans! De brukar ju säga "upp till tre dagar innan äl". Vi lyckades få till det lika bra som när jag blev gravid i somras. Sex på morgonen, äl max ett dygn efteråt!!!

Håller tummarna att det tar sig för oss båda!
  • Cecese

Testet är ju positivt 1-2 dygn innan man har ägglossning. Så när ägglossningen väl sker ska testet vara negativt. Testet reagerar på Lh-hormonet och det är som högst runt 1 dygn innan ägget väl släpper.

Ett positivt äl-test är inte heller någon garanti att man verkligen har ägglossning, hormonet kan bli så pass högt att det ger utslag på testet men det händer att ägget ändå inte lossar. Det kan även hända att man inte alls får positiva äl-test pga att stegringen av lh är så kort tid att man missar det men att man ändå har ägglossning.

• Chaktio
    Cecese skrev 2009-09-09 14:23:58 följande:
    ...Så när ägglossningen väl sker ska testet vara negativt.
    Jaså, det visste jag inte! Trodde LH gick ner precis vid äl, men då går det alltså ner precis före?
  • Zaaandra

Hejsan!
    Jag fick positivt 2 dagar i rad ( igår o i förrgår), idag var det ett streck med, halvtstarkt men inte lika starkt som de andra. Konstigt ju...ÄL borde ju varit nu, eller?

Svar på tråden Sjunker LH direkt efter ÄL?