• Sara K

SHIIIIIIIT!! Har tvättat vår enda fungerande bilnyckel.. SAAB

Vi har två nycklar, och nu är bägge trasiga.. Körde sambons byxor i maskin igår och där låg nycklarna..
    Han chansar att byta batteriet idag men det är nog kört..
    Han hade pratat m saab och de vill ha 10.000!!!!! för de behöver byta hela systemet eftersom bägge nycklarna är trasiga. Kan ju inte vara möjligt?????
    Det är en saab 9-5 aero -03:a.
    Nån som har nått tips?
    Ska det vara så himla illa att det ska behöva kosta så mycket? Vi har helförsäkring, kan det gå på den?

• Svar på tråden SHIIIIIIIT!! Har tvättat vår enda fungerande bilnyckel.. SAAB
  • isisisis

Det kostade oss 7000 sist när jag tappade min nyckel.
    Det var ett "ämne" som behövdes,fick skickas efter från Frankrike.

• Sencha

Borde det inta kunna gå på någon sorts drulleförsäkring?

0401 & 0807
  • Sara K
    isisisis skrev 2009-09-07 09:37:08 följande:
    Det kostade oss 7000 sist när jag tappade min nyckel.Det var ett "ämne" som behövdes,fick skickas efter från Frankrike.
    Åååhh.. helt sanslöst..
  • Sara K
    Sencha skrev 2009-09-07 09:37:39 följande:
    Borde det inta kunna gå på någon sorts drulleförsäkring?
    kan ju hoppas...
  • DeHex

Nu vet jag att det var några timmar sen, men när jag själv tvätta min bil-fjärrkontroll (Volvo) och även en gång när dotter la min mobil i hundarnas vatten för den skulle bada för den va smutsig (??) så plocka jag isär så mycket jag kunde. ute med batteri och annat löst, lät den ligga och lufttorka en bra stund innan jag satte ihop det igen.

Jag har iaf haft turen att få båda att funka igen.
    Har inte läst någon teknisk linje så jag bara gissar o även någon som sagt till mig att man ska inte byta ut batteriet medsamma när komponenter(eller va de så fint kallas) fortfarande är våra fuktiga.
    Då blir det tydligen lättare kortslutning...

men som sagt... jag kanske bara haft tur.

Hoppas de löser sig för dig på smidigaste billigaste sätt.. för det var ju ingen rolig summa att betala.

• Sara K
    DeHex skrev 2009-09-07 09:45:58 följande:
    Nu vet jag att det var några timmar sen, men när jag själv tvätta min bil-fjärrkontroll (Volvo) och även en gång när dotter la min mobil i hundarnas vatten för den skulle bada för den va smutsig (??) så plocka jag isär så mycket jag kunde. ute med batteri och annat löst, lät den ligga och lufttorka en bra stund innan jag satte ihop det igen.Jag har iaf haft turen att få båda att funka igen.Har inte läst någon teknisk linje så jag bara gissar o även någon som sagt till mig att man ska inte byta ut batteriet medsamma när komponenter(eller va de så fint kallas) fortfarande är våra fuktiga.Då blir det tydligen lättare kortslutning...men som sagt... jag kanske bara haft tur.Hoppas de löser sig för dig på smidigaste billigaste sätt.. för det var ju ingen rolig summa att betala.
    Haha ungar alltså!!

Min sambo ringde precis och den ena nyckeln (den jag tvättade) funkade efter batteribyte!!!! Nu kan jag andas igen!

Den andra nyckeln var helpaj, så nu är det verkligen viktigt att detta inte händer igen. Idag kostade det "bara" 1200.. den exakta siffran hade annars blivit 12000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Netha85

Kostade det 1200 kr för att byta ett batteri??

På volvo kostar det 50 kr att byta batteri, vi behöver bara betala för själva batteriet eftersom det är så enkla nycklar.

Har ni testat att byta batteri på en andra dosan med?
    Vi hade en trasig dosa, beställde nytt skal, åkte upp till volvo och valde att chansa på att det skulle fungera med att byta batteri o skal, vilket det gjorde, så skal (ej från volvo) + 2 batterier (bytte på båda dosorna samtidigt) gick på 250 kr..

• Sara K
    Netha85 skrev 2009-09-07 10:05:46 följande:
    Kostade det 1200 kr för att byta ett batteri??På volvo kostar det 50 kr att byta batteri, vi behöver bara betala för själva batteriet eftersom det är så enkla nycklar.Har ni testat att byta batteri på en andra dosan med? Vi hade en trasig dosa, beställde nytt skal, åkte upp till volvo och valde att chansa på att det skulle fungera med att byta batteri o skal, vilket det gjorde, så skal (ej från volvo) + 2 batterier (bytte på båda dosorna samtidigt) gick på 250 kr..
    Ja alltså.. nu vet inte jag exakt vad dom gjorde, han sa nått mer också "... dom gjorde bla bla bla oxå, det var lika bra..bla bla bla.." så kostade de 1200 kr!
    Så, det var slutnotan, och att ena nyckeln gick att laga! Genom batteribyte fattade jag, och nån liten till grej.
    Den andra nyckeln kunde dom inte fixa alls.
    Jag är heeeelt lost vad gäller sådant så jag lyssnade inte så noga blev bara väldigt glad att det alls gick!!
    Saab kan suga ur en pengar..
  • sstv

Sara K skrev 2009-09-07 10:30:43 följande:

Saab kan suga ur en pengar..
    Ja något måste de ju dra in pengar på och några bilar säljer de ju inte längre.
  • Sara K
    sstv skrev 2009-09-07 10:34:29 följande:
    Sara K skrev 2009-09-07 10:30:43 följande:
    Ja något måste de ju dra in pengar på och några bilar säljer de ju inte längre.
    Haha
    vi gjorde ett litet bidrag till saabs eventuella framtid idag då kan man ju säga!!
  • DeHex

De va juh skönt att det löste dig/er :)

men de va en dyr tvätt-runda för er ändå.

Trist att de tar så mycket för något som säger inte kostat de något vidare.

Var inne och frågade ang min ena volvo-fjäris, där plasten sprukit en hel de. och för att köpa en nu framsida, baksida och knappar,kanske även gummiplatan. (alltså INGET elektriskt!) De ville ha typ 700-800 kr för de... för endast PLAST!!

helt sjukt!

Bara skal fram o bak utan plastknappar gick på 250 kr.

• DeHex

Trist att de tar så mycket för något som ´säger` inte kostat de något vidare.

Ska stå säkert istället :-s

• Netha85
    DeHex skrev 2009-09-07 11:10:45 följande:
    De va juh skönt att det löste dig/er :)men de va en dyr tvätt-runda för er ändå. Trist att de tar så mycket för något som säger inte kostat de något vidare.Var inne och frågade ang min ena volvo-fjäris, där plasten sprukit en hel de. och för att köpa en nu framsida, baksida och knappar,kanske även gummiplatan. (alltså INGET elektriskt!) De ville ha typ 700-800 kr för de... för endast PLAST!!helt sjukt!Bara skal fram o bak utan plastknappar gick på 250 kr.
    har skrivit i din gb med en länk till en sida som är bra med reservdelar eftersom man inte får göra reklam här inne..
  • DeHex
    Netha85 skrev 2009-09-07 11:20:12 följande:
    har skrivit i din gb med en länk till en sida som är bra med reservdelar eftersom man inte får göra reklam här inne..
    Jag tackar, jag tackar!! *skuttar vidare till min gb för att se*

Alltid bra med nya tips!!
  • Sara K
    DeHex skrev 2009-09-07 11:10:45 följande:
    De va juh skönt att det löste dig/er :)men de va en dyr tvätt-runda för er ändå. Trist att de tar så mycket för något som säger inte kostat de något vidare.Var inne och frågade ang min ena volvo-fjäris, där plasten sprukit en hel de. och för att köpa en nu framsida, baksida och knappar,kanske även gummiplatan. (alltså INGET elektriskt!) De ville ha typ 700-800 kr för de... för endast PLAST!!helt sjukt!Bara skal fram o bak utan plastknappar gick på 250 kr.
    Ja det är galna priser alltså!
    Skulle bilen rullat 1000 mil mindre så hade det gått på drulle-föräkringen som ingår i bilförsäkringen.. alltså att koda om nycklar, borttappade nycklar mm och det. Det är lite surt också.. för just nycklar borde ju inte påverkas så himla mycket av miltalen!! MEN nu får vi leva med 1 bilnyckel som vi får var rädda om!
  • Netha85
    Sara K skrev 2009-09-07 11:36:05 följande:
    Ja det är galna priser alltså!Skulle bilen rullat 1000 mil mindre så hade det gått på drulle-föräkringen som ingår i bilförsäkringen.. alltså att koda om nycklar, borttappade nycklar mm och det. Det är lite surt också.. för just nycklar borde ju inte påverkas så himla mycket av miltalen!! MEN nu får vi leva med 1 bilnyckel som vi får var rädda om!
    Skrev in länken i din gb med.. För de har visst reservdelar även till saab så kolla där om det kanske går att fixa till andra nyckeln utan hutlösa priser..
  • Sara K
    Netha85 skrev 2009-09-07 11:40:08 följande:
    Skrev in länken i din gb med.. För de har visst reservdelar även till saab så kolla där om det kanske går att fixa till andra nyckeln utan hutlösa priser..
    Tack!
  • Danne74

När min enda nyckel gick av så bröt jag upp låset med en skruvmejsel, sedan fick jag tjuvkoppla bilen för att kunna köra.

Ett nytt dörrlås kostade 200 kr på skroten och tändningslåset gick att ställa om efter den nya dörrnyckeln.

Mycket bättre med gamla bilar utan elektronik och skit..

• Sara K
    Danne74 skrev 2009-09-07 13:15:46 följande:
    När min enda nyckel gick av så bröt jag upp låset med en skruvmejsel, sedan fick jag tjuvkoppla bilen för att kunna köra.Ett nytt dörrlås kostade 200 kr på skroten och tändningslåset gick att ställa om efter den nya dörrnyckeln.Mycket bättre med gamla bilar utan elektronik och skit..
    Ja det kanske är så!!
    Att försöka fixa med en ny bil själv är ju totalt omöjligt.
    Vi har ju inga nyckelhål på bilen.. på gott o ont!
Svar på tråden SHIIIIIIIT!! Har tvättat vår enda fungerande bilnyckel.. SAAB