• Lillatroll

När har era barn börjat kunna klä av och på sig själva?

På förskolan har dom bett oss träna sonen på klä av och på sig själv. Både kläder och skor. Min son som är tre år är inte ett dugg intresserad utan säger bara "mamma det är svårt" när jag försöker uppmuntra honom till att tex dra upp byxorna eller sätta på sig jackan m.m.
    Så jag vill gärna kolla lite med er. Hur har det varit med era barn?

• Svar på tråden När har era barn börjat kunna klä av och på sig själva?
  • Modin

Hur gamal är han??

Min dotter är 3 år och hon fixar det.. Ibland får hon inte på sig tights och sånt, men de är förståligt men försöker hon så kan hon.. :)

• BabyJia

Sonen klarade de fint när han va 3 år gammal...men de blev ofta ändå att jag hjälpte han med skorna.

• Modin
    BabyJia skrev 2009-09-07 10:16:21 följande:
    Sonen klarade de fint när han va 3 år gammal...men de blev ofta ändå att jag hjälpte han med skorna.
    Går fortast så :P Hehe.. Fast min klarar sig själv med skorna, inte dom med snörning naturligtvis..
  • cirkel

Vår dotter har nyss fyllt 2 år och hon kan ta på sig vissa skor, byxor om de inte har knappar, tröjor börjar gå bättre nu och strumpor ibland.

• Lillatroll

Ja han är ju tre år gammal. Vi försöker träna honom men han vill inte. Allting annat vill han göra själv men inte klä på sig. Han vill inte ens försöka. Han är en bekväm kille, på gränsen till lat och det verkar som om han tycker det är alldeles för jobbigt.

• Maria222

Min pojke är drygt 2 och tar på sig jacka och byxor själv. Han kan inte knäppa knappar och dra upp dragkedja.

Ta av sig kan han göra med alla kläder.

Mamma till Kevin född 0706.
  • Pochahontas

Jag arbetar på en 3-5årsavdelning och alla barn - som inte har några särskilda "problem" - kan klä sej själv. Med undantag för vissa svåra knappar och dragkedjor.

Min dotter började klä på sej själv - och klarade det, faktiskt - när hon var ca 1.5 år. Då var det bara strumpor, byxor, tröjor och sånt. Inte ytterkläder.

Idag är hon snart tre år och klär på sej allt, även dragkedjor och knappar.
    När hon vill!!! hehe... Trotsen gör ju sitt ibland.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • guztav06

min son är 3år och är som din son! Han vill helt enkelt inte klä på sig själv. Jag försöker uppmuntra honom till att dra upp kalsongerna själv och försöka stänga jackan! Men det är inte många gånger det fungerar. Jag tar det med ro! Jag kommer inte behöva klä honom när han är 15år. :D

• Stjärnstoft

Min son fyller tre snart och kan klä på sig det mesta nu.
    Men det är inte längesen han var helt ointresserad och blev arg när man bad honom. Helt plötsligt bara vände det och nu blir han sur om man vill hjälpa till

• viseversa

Dottern är 2 år och 4mån och kan klä på sig själv. Men det är inte alltid hon vill. ytterkläder tar hon på och av sig själv. och även skorna tar hon av sig. men det är svårt att sätta på sig skorna själv så det får jag hjälpa henne med.

• MKarlsson

hej min son är snart 3,5 år och han är inte heller intresserad av att klä sig men jag måste oxå erkänna tt jag har varit dålig på att öva med honom, men det kommer väl

Svar på tråden När har era barn börjat kunna klä av och på sig själva?