• snutte

Hur mycket leker ni aktivt med er 2 -månaders?

Hej,
    jag undrar hur mycket ni leker med er 2- månaders? Fram tills för 10 dagar sen kunde vi knappt sätta ner henne någonstans själv utan att hon grät så då var hon ju non-stop med oss på dagtid, men vet inte direkt om vi lekte så mycket aktivt då - nu däremot Älskar hon att ligga i sin 'lekpark med mobil och leksaker och bara titta och röra vid leksakerna i en timme i sträck och nu får jag så klart dåligt samvete att de 2-3 timmarnas aktiv lek som vi gör med henne (läser, kittlas, pratar etc.) inte är tillräckligt för att hon har börjat leka själv... rörigt, men enkelt uttryckt undrar jag om det är dåligt att låta henne leka själv för länge eller om det är bra att hon kan sitta själv och leka?

• Svar på tråden Hur mycket leker ni aktivt med er 2 -månaders?
  • sallybuse

Det är ingen fara alls att låta dom leka själv.Bra att dom kan bli lite självständiga.Så hinner ju du också göra vad du vill.När dom är så små så behöver dom inte leka med sin mamma eller pappa.De klarar dom själva.Bara man finns där hos dom om behöver er.

• Miss Lau

Oj, kittlar och läser ni i 2-3 timmar/dag?

Min 2 mån hänger med oss på det vi gör (oftast mysande i en sele på magen) och hemma ligger han korta stunder i babygymmet. Annars gör vi inget speciellt, men som yngst av fyra barn är det givetvis ständigt något som händer runt honom

• snutte

ok, sa jag behöver inte känna daligt samvete om hon 'bara' hänger med mig ut i selen eller om hon leker själv en timme i sträck om jag förstatt det rätt?
    Jag skrev 2 timmars aktiv lek, men da menar jag fran det att hon vaknar tills det att hon somnar pa kvällen och det varierar - ibland om jag har mycket annat att göra sa blir det ju mindre, men jag antar att promenaderna ocksa stimulerar dem?

• Flickan och kråkan

He he, ingen fara TS . Tänk på att allt runt omkring dem är nytt. Lillebror är 4½ månad nu och det enda han egentligen "gör" är att åka runt på mammas/pappas arm, ligga korta stunder på mage (inte så poppis) och sitta i bumbon och störögt betrakta storebror på 20 månaders som flänger runt honom. Har båda hemma. han får så klart lyssna etc. när vi läser med storebror, men han får bara hänga med. Det gjorde storebror också förresten....fast han inte hade något äldre syskon. Några 2 timmar aktiv lek har det verkligen inte varit fråga om. Små barn leker ju inte på det sättet....de tar in sin omgivning . Även min 20-månaders tycker att det är roligare att tvätta, slänga saker i soptunnan etc. än att leka med leksaker

Ingen av dem har kunnat ligga/sitta själva mer än ett par minuter som så små så det har aldrig varit aktuellt. farit med på armen, i sjalen eller bärselen helt enkelt.

• madeleinesophie

de där undrar jag med,har själv en 2-månaders tjej, undrar lixom hur mkt jag måste stimulera henne, hon kan ligga själv rätt mkt och kollapå olika saker som gör henne glad,hon sitter rätt mkt i babysittern, då hon ser allt somhänder runt omkring...!
    men jag leker inte mkt med hon, eller jag pratar rätt mkt med hon,de tycker hon är superkul!

• Flickan och kråkan

jag är inte så förtjust i att ha mina barn liggandes själva så mycket. Vill gärna ha dem nära mig när de är så små, men det är så klart jag. Däremot har de ju inget jättebehov att bli "roade" hela tiden = lek. Att få se vad som händer och att man pratar med dem är väl stimulerande. Kroppskontakt är ju viktigt också så klart.

Tänk också på att de jättelätt får platta huvuden om de ligger ner mycket på rygg eller sitter i sitter. OBS!

• adrenalin

Hej!
    Det märks att det är första barnet. Jag var exakt likadan med mitt första barn. Hon var världens lättsammaste och kunde sitta en timme med ett snöre.

Låt henne göra det!

När hon känner behov av att kramas eller äta eller vad det nu kan vara så kommer hon att säga till. Säga vad man vill om spädbarn, men säga till kan dom.

Njut!

• jen bossman

leka aktivt med 2-månaders bebis???

när mina barn var 2 månader kände jag att det var viktigast med närhet till mamma och pappa, lugn och ro, amning och vila. det är så mycket intryck ändå hela tiden för de små. leka aktivt kan man nog vänta med några månader och tillräckligt med stimulans får de ändå...

• Zina

leka? vi pussar o kramar, gosar o pratar med vår 2 månaders.

Hon har 3 systrar så hon blir nog stimulerad så det räcker. Lätt att bli överstimulerad...

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • 071001

När Siri var 2 mån lekte vi nog inte så mycket alls. Babygym ville hon aldrig ligga i och babysitter var heller ingen hit. Hon var mest i famnen eller i bärselen vid den åldern.

• snutte

Tack för svaren, da fortsätter vi att göra som vi gör nu, dvs hon följer med pa det jag gör och ligger/sitter i sitt baby gym en timme eller sa per dag samt att jag läser/leker med henne da och da när vi har tid och lust. Klart man är överorolig när det är första barnet, inser själv att fragan i sig later knasig!

Svar på tråden Hur mycket leker ni aktivt med er 2 -månaders?