• Tildalina

Döbakade scones :-(

Jag lyckas aldrig med mina scones, de blir nästan alltid döbakade, vad gör jag för feeeel?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Döbakade scones :-(
  • Tecken

Menar du platta "svenska" scones eller riktiga scones?

• Stårschan

Oooo. Tecken - det låter som om du har ett bra recept i rockärmen! Please share!

• Tecken
    Stårschan skrev 2009-09-07 11:27:18 följande:
    Oooo. Tecken - det låter som om du har ett bra recept i rockärmen! Please share!
    Njae, jag bakar bara riktiga, engelska härliga scones Men om min man någon gång vill ha vanliga, tråkiga, svenska - så finns det ett bra recept på www.ica.se Kan gräva fram en direktlänk - uno momento!
  • Tecken
    Tildalina skrev 2009-09-07 11:58:39 följande:
    Tack för länken! De blir liskom... degiga mot mitten-botten...
    Kan de vara för tjocka och/eller för stora? Testa och gör dem mindre.
  • djurgalen

Tusan, nu blev jag sugen på scones. Måste jag baka också :P

• Flyssel

Jag använder:
    8 dl vetemjöl
    1/2 tsk salt
    1 tsk socker
    4 tsk bakpulver
    100 gram smör (brukar använda flytande)
    4 dl filmjölk.

Sedan klickar jag upp 5-6 kakor på en plåt och plattar till dem ganska mycket (så de blir kanske 2-2,5 cm höga). In i ugnen på 250 grader i 12-15 minuter.
    De blir aldrig platta eller degiga, snarare på gränsen till FÖR möra och saftiga.

Tänk på att inte röra om för mycket när du har haft i vätskan för då blir det segt.

Jag brukar blanda det torra noga och sedan fördela smöret så det är en fingrynig smet. När jag sedan har i filmjölken så rör jag bara så att degen precis går ihop, och jag bryr mig inte så mycket om det är någon mjölklick kvar här och där, det försvinner ändå helt vid gräddningen.

• Stårschan
    Tecken skrev 2009-09-07 11:35:37 följande:
    Njae, jag bakar bara riktiga, engelska härliga scones Men om min man någon gång vill ha vanliga, tråkiga, svenska - så finns det ett bra recept på www.ica.se Kan gräva fram en direktlänk - uno momento!
    Det är ju naturligtvis de riktiga engelska cream-tea-sconesen jag är på jakt efter!
  • Tecken
    Stårschan skrev 2009-09-07 12:27:18 följande:
    Det är ju naturligtvis de riktiga engelska cream-tea-sconesen jag är på jakt efter!
    Jaha, jag har ett gammalt recept från Allers. Orkar inte skriva in det, inte idag iaf. Men om du ber snällt...
  • Callistrate
    Tecken skrev 2009-09-07 17:33:27 följande:
    Jaha, jag har ett gammalt recept från Allers. Orkar inte skriva in det, inte idag iaf. Men om du ber snällt...
    Åh... det receptet skulle jag också väldigt gärna ha. Snälla rara söta!!!
Svar på tråden Döbakade scones :-(