• Doris6

Hur jobbigt är det med hundvalp i en barnfamilj?

Är så sugen på hund!
    har två barn, 1 & 3 år gamla.

jag är superpositiv, min man är ganska negativ, även om han är sugen han med så är han rädd att det blir för jobbigt.

Jag jobbar 200 m från vårt hus, min man är hemma ett år till med vår lilla, vi har hus med stor trädgård.

Hur mycket jobb är det med en hundvalp i början?

jag var 12 när jag fick en hund, och hade henne i 12 år framåt, men då hade jag ju inga barn hemma...

tacksam för råd!

• Svar på tråden Hur jobbigt är det med hundvalp i en barnfamilj?
  • jessicolors

Hundvalpar är för det mesta otroligt jobbiga. Skulle nog vänta lite tills barnen blir större, för hundens skull, eftersom när man väl skaffat den så kan man inte ångra sig. Är det dessutom din man som ska vara hemma med hunden i början och han inte är så superpositiv låter det ärligt talat som att det är dömt att misslyckas. Mitt råd är, tänk på hunden och vänta.

• Tant Herta

Tänkl på att barn i den åldern aldrig på några villkor får lämnas ensamma med en valp/hund!

Kan ni klara det?

En valp biter i det mesta, även barnens leksaker och kläder etxc, samt inredning!

Jag skulle vänta några år!

• Immer

Det är lite,lite jobbigare än man tänker sej från början ... även om man är superpositiv. Talar av egen erfarenhet! Har man tillgång till mycket back-up så blir det väl lättare ..osv

• Morbid Mistress

Jag tycker hundvalpar är betydligt jobbigare än bäbisar och jag skulle därför tveka att skaffa en valp samtidigt som jag har så små barn hemma då det för mig skulle bli för jobbigt och då är jag ändå intresserad av hundar. De behöver passning träning m.m.

• Lotlas

Det är jobbigt! Vi köpte en labradorvalp när sonen var 9 månader. Det vi inte visste då var att vi skulle få en bebis till när sonen var 18 månader, så det blev ganska jobbigt... Nu är hunden 1,5 år och har kommit ur den värsta valpigheten så nu är det nästan bara roligt att ha både småbarn och hund, men det dröjde mer än ett år innan jag tyckte det! Det var mycket jobbigare än jag trott (jag har aldrig haft hund förut) och med facit i hand hade det varit bättre att vänta ett år eller två innan vi köpte hunden. Hon är dock världens snällaste hund, men det blir mycket passning ändå!

Och vi har haft mycket hjälp av våra grannar som köpte hund samtidigt och är hemma mer än oss på dagarna..!

• fruktbubbel

vi har precis skaffat valp. som sagt, liiiite mer jobb än tänkt. Har också två barn, 4 o 2. Det som är jobbigt är inte ständig rastning och torka lite kiss och att han biter lite här o var och sånt. Det var jag helt beredd på. Det som är superduperjobbigt är att barnen har slutat höra mig. Helt plötsligt kan de inte förstå meningar som "låt hunden vara i fred nu" eller "hunden har precis fått mat, ställ tillbaka skålen" eller "han är för liten, ge honom inte massa kommandon hela tiden" eller "låt kopplet hänga i hallen, det är inte en bitleksak"..osv. DET är jobbigt och jag var inte beredd på det. Hoppas de lugnar ner sig snart.

• Doris6

tack för svar!
    mycket att tänka igenom märker jag...

Svar på tråden Hur jobbigt är det med hundvalp i en barnfamilj?