• aqua77

reklamerat bugaboo efter 2 år?

Hej!

Är det någon som reklamerat sin bugaboo cameleon efter två år?

Jag köpte min i Stockholm för lite mer än två år sedan, och nu har både chassit och själva ramen givit med sig. Chassit går inte längre att fälla ihop eller fälla över handtaget eftersom en liten "krok" inuti har gått sönder. På liggdelen har de vita plast-cirklarna, som man trycker in för att ändra sittdelens läge, fastnat i position, vilket gör att hela ramen är lealös och inte fastnar i någon av positionerna.

Jag har varit i kontakt med återförsäljaren, som säger att de tvistar med Bugaboo i Holland, som hänvisar till garantin på 2 år. Svensk konsumenträtt innebär dock 3 års reklamationsrätt. Då vi varit varsamma om vagnen så kan det inte handla om något handhavandefel, och framförallt skall väl en vagn för nästan 10 000 kronor hålla längre än 2 år?!

Är det någon som har reklamerat sin bugaboo-vagn efter två år?! Vad hände?

• Svar på tråden reklamerat bugaboo efter 2 år?
  • Stargirl

Alltså reklamationsrätten gäller om du som kund kan BEVISA att det inte är du som gjort ngt fel. Eftersom du i princip inte kan göra det så har du inga rättigheter efter att garantin gått ut.

Ex på ett fall där man kan garantera att man inte jort ngt fel.

Kylskåp inköpt med 1 års garanti. Efter 2,5 år brister ett av rören på baksidan av kylen. Då kylen varit installerad på rätt sätt och man har gjort alla förberedelser som varit nödvändiga så kan man bevisa att man inte gjort ngt fel och man får rätt enligt konsumentverkets reklamationsrätt.

Ex på fall där man inte kan bevisa att man inte gjort ngt fel.

Trädgårdsmöbler inköpta för 2 år sedan. Trä´t spricker och konsumenten tar tillbaka dem. Butiken hävdar att kunden inte underhållit möblerna och därav sprickan. Konsumenten får inte rätt att reklamera.

Jag tror att i ditt fall så får du aldrig rätt. Det är omöjligt för dig att bevisa att du underhållit vagnen som du skulle samt att du inte överbelastat den med varor eller med för tunga barn.

• aqua77

Fast på vilket sätt kan man behandla vagnen för att plastpluttarna som man trycker in skall sluta fungera?

Har älskat min bugaboo tills den slutade fungera, överlägset bästa vagnen, men det är inte okej att den är obrukbar efter två års normalt användande - hur man nu skall kunna bevisa det...

Ingen annan som haft problem efter två år?!

• Stargirl
    aqua77 skrev 2009-09-07 13:38:28 följande:
    Fast på vilket sätt kan man behandla vagnen för att plastpluttarna som man trycker in skall sluta fungera? Har älskat min bugaboo tills den slutade fungera, överlägset bästa vagnen, men det är inte okej att den är obrukbar efter två års normalt användande - hur man nu skall kunna bevisa det... Ingen annan som haft problem efter två år?!
    Ja det kan ju vara vad som helst. Det kan ju vara en yttre smäll till exempel. Tror de knapparna går att byta ut för en billig penning. Jag tror inte du kan bevisa att det inte är ditt fel då garantin gått ut på en förbrukningsvara som en vagn är.
  • aqua77

Problemet är, som återförsäljaren här i Göteborg informerat mig om, att bugaboo inte lämnar ut reservdelar till sina vagnar. Det innebär att de inte kan repareras här i Göteborg utan måste skickas till Holland. Jag betalar gärna för reparationen, men jag får inte ens lämna in vagnen för reparation.

Om jag köpt en cykel för 8700 kronor, och navet går sönder efter 2 år och 4 månader så räknar man ju med att man antingen får reklamera cykeln eller lämna in cykeln fö reparation för att lösa problemet. Samma sak borde det vara med en barnvagn. Jag tror inte att bugaboo har sämre kvalitet än andra vagnar, med det är så deppigt att jag inte kan få felet reparerat! Jag tycker inte jag skall behöva köpa ett nytt chassi och ram för närmare 4500 kronor efter drygt 2 års användande.

Är jag den enda som har haft problem med sin bugga efter 2 år?

• shims

Hej!
    Trist att vagnen gått sönder. Hade själv samma problem med ihopfällningen (har en 06-a) men det gick att laga för 580 kr hos Cykelstaden i Stockholm. Han bytte ut nån del i "mittnavet". Även om du bor i Göteborg kan du ju ringa Cykelstaden och höra om de tror man kan laga även det andra felet bara för att få en någolunda oberoende åsikt.

Ska tilläggas att när jag först ringde Bonti för att fråga om deras verkstad kunde laga min trasiga vagn så sa hon att det inte gick att laga utan att jag skulle vara tvungen att köpa nytt chassi för ca 3500 kr. Men hon hade ju uppenbarligen helt fel och ville nog bara sälja nytt!

Finns det fler återförsäljare där du bor? Du kanske kan tala direkt med deras reparationsverkstäder, så som jag gjorde.

Lycka till!

Svar på tråden reklamerat bugaboo efter 2 år?