• majblomman80

hur funkade minifom/ sempers droppar på era bebisar?

Hej!

Har en skrikande 2 veckors bebis här hemma nu. Hon kommer inte i ro o man ser att hon efter varje amning (nästan) får magknip. PRovar de knep jag kan m massera handflata mot mage, lägga hennea på mage på benet, cykla m benen, rapa henne (går ej) ... Nu funderar jag på köpa ngt av dessa på apoteket. Har de fungerat på era bebisar?? Vill inte att min dotter ska gråta så o ha knip jämt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden hur funkade minifom/ sempers droppar på era bebisar?
  • Starlight78

Prata med BVC - kan ju vara mjölkallergi - låter tufft, men är det det är det ju värt besväret! Sen så verkar det ju som att de första veckorna är tuffa för bebismagar tyvärr. Gör så ont i en när de små liven har ont... Lycka till!

• Sirba

Hej!

Vi har använt både minifom och semper magdroppar på vår dotter men mest minifom. Har dock inte kört det före varje amning som det står utan ibland när vi märkt att hon haft besvär och det har blivit bättre. Nu fungerar dock magen mycket bättre än i från början och hon är lite över 2 månader nu.

• Elfva

Minfom och sempers magdroppar har helt olika funktion...

Minifom går ut på att man medlet ska slå sönder gasbubblorna så de blir mindre och därmed orsakar mindre magknip. Det finns ingen kliniskt dokumenterad effekt av medlet som jag förstår det men många tycker sig bli hjälpta av det. Dropparna ska tas enligt anvisning och före maten för bäst effekt.

Sempers magdroppar innehåller lactobaciller (lactobacillus reutteri) och de verkar för att man ska få en god tarmflora. Forskning visar att man grundlägger sin tarmflora under graviditetens sista tre månader och de tre första månaderna efter födseln. Bakterier som reuteri stärker barnets immunförsvar och motståndskraft genom att bakterien etablerar sig i tarmfloran (som vuxen kan man tillföra detta men den underhåller sig inte självt så att säga utan du behöver kontinuerligt tillföra lactobaciller, men om man ger det till riktigt små barn och om mamman under sista trimestern tillför lactobaciller i sin kost så tycks det som om dessa barn får en bakterieflora där lacotbacillerna ingår "naturligt"). Lactobacillerna kan bl a hjälpa till att slå ut andra bakterier som är mindre nyttiga ur tarmfloran såsom t ex salmonella...
    Så magdropparna är förvisso väldigt bra att ge sitt barn, men det kanske inte går att koppla dem samman till ditt barns magknip just nu...

Vår dotter hade kolik en period, vi körde med massage, minifom osv och var noga med att försöka få henne att rapa. Vi fick råd från bvc att tillfälligt utesluta mjölk ur min kost men det gav ingen effekt. Det som visade sig vara viktigast i vårt fall var det här med rapandet, hon hade svårt att rapa men lyckades hon med det så blev magen bättre...

• majblomman80

ok...försöker med rapning men hon verkar var mer fisig! Hon fiser ävldigt ofta. nu har hon inte bajsat på 3 dagar vilket jag oxå börja undra om det har sin orsak...???
    Hon kissar ofta.
    Förra veckan gick det oxå 2 dagar o sen kom det en "jätteladdning" bajs.
    Kan det oxå påverka knipet?

• Tricks

Jag har en 6 veckor gammal bebis som jag tycker har väldigt mycket luft i magen (men vad som är normal mängd luft vet jag inte). Jag började med minifom för 2 veckor sedan och tycker att det fungerar bra. Han har lika mycket luft i magen men nu kommer den ut - han pruttar en massa!

Anledningen till att jag började med minifom var att han tryckte och tryckte men inget kom ut och det var jättejobbigt för honom. Speciellt skedde detta tidiga mornar vilket ju blev väldigt jobbigt eftersom varken vi eller han fick sova.
    Jag tror att det beror på dels att jag somnade när jag ammade nattetid vilket gjorde att han inte fick rapa, men även att han på natten ligger ner i så många timmar. Vet inte om det stämmer, men det är min teori eftersom det alltid var mycket bättre på dagarna.
    Även när jag höll mig vaken och var noga med att han fick rapa efter amningen så var det värre på nätterna innan jag började med minifomen.

Ett tips om bebisen har luft i magen på natten kan vara att gå upp och duscha med den. Då slappnar den av och kan somna och sen när den vaknar så kommer luften förhoppningsvis lättare ut. Så har det varit här i alla fall.

Min bebis bajsar med många dagars mellanrum, upp till 5 dagar och det sägs vara normalt! Kanske hade han haft mindre problem om han bajsade oftare.. men jag vet inte om jag kan eller bör göra något åt saken.

• Elfva

Barn som bara ammas, dvs inte får tillägg kan inte bli förstoppade så det ska inte vara någon fara om det går lång tid emellan bajstillfällena.. Men du kan ju rådfråga BVC ändå för säkerhets skull, kanske finns ändå något slags samband...

Problemet med rapningar är ju att om de uteblir (såsom det var i vår dotters fall) så blir det ju att luften ska ut ur andra ändan istället och då kan det ju bli besvär och magknip.... TEsta lite olika amningsställningar också för att undvika att barnet sväljer en massa luft, en del har provat varianter där bebisen nästan sitter upp som sägs vara bra ifall barnet annars sväljer mkt luft...

• Loppan75

Har en pojke på drygt 3 månader som har haft problem. Minifom hjälpte inte alls på honom (kanske delvis för att vi inte kom ihåg att ge dem vid varje matning som man ska), men magdropparna var räddningen. Två dagar efter att vi började med dem upphörde hans magproblem helt. Nu vågar vi inte sluta med dem, fast bvc sa att vi ju måste prova någon gång.

• Izela

Vi använde båda och det funkade jätte bra för oss.. nu är hon 6 mån och vi har fortfarande semperdropparna.

• majblomman80

så sember-dropparna är bätre? kanske skulle köra m båda två oxå! Köpte minfom idag men på förpackningen står en ggr om dagen, men man ska ta det innan varje måltid?
    Står även att mamman kan äta det?
    Gör ni det?

Svar på tråden hur funkade minifom/ sempers droppar på era bebisar?