• Mummy

Fickpengar i USA?

Jag vet, "hur långt är ett snöre" Men chansar iaf
    Vi ska till USA i vinter och funderar på hur mycket fickpengar som behövs.
    Troligtsvis kommer det inte bli så mycket shopping, då vi har ganska tidspressat schema under våra två veckor. Hur mycket fickpengar har ni gjort av med?
    Maten räknas inte in här, utan det har vi redan lagt undan till

• Svar på tråden Fickpengar i USA?
  • Dixie

ja, men om ni inte räknar mat och inte kommer att shoppa är det väl inte så mycket att spendera pengar på??

vi brukar göra av med ganska mycket pengar - men det är ju på shoppingen de går åt!! ;)

• evaoregon

Jag säger som Dixie att då är det väl inte så mycket att spendera pengar på? Är det till att t ex gå på musuem, åka buss eller liknande? I så fall kan du kolla på nätet hur mycket det kostar.

Hur mycket har ni lagt undan som matpengar? Det är ganska dyrt att äta ute, speciellt som man bör ge 15-20 % i dricks.

• Fjuppan

Vi brukar i runda slängar räkna med 1000:-/dag och person när vi reser i Usa (inklusive mat).

• Mummy

Självklart kommer det bli en del shopping, men inte så att det kommer gå åt tusentals kronor till det.

Men vi kommer gå ut (ska vara några dagar i Vegas), lite shopping osv.
    Vi har räknat med 1.200/dag, så då borde det väl räcka? (för två)

• evaoregon

Nu när en dollar är värd 7,12 kr så blir det cirka 168 dollar per dag. Ingår mat i det? Det borde funka med mat i den kostnaden om ni försöker äta på billiga restauranger. Äter man på dyrare restauranger så är det inget problem att hamna över 100 dollar för två för en middag.

• Kan inte bli bättre än såhär

Följer tråden med intresse. Åker i nov och ska vara borta i 3 v och göra massa turistiga saker som hänga på DW, simma med delfiner mm och har räknat med att ta med 60.000 i fickpengar men där har jag räknat med att mat ska ingå.

• Mummy

I 1.200/dag är inte matpengar inräknade. Utan det tillkommer. För oss blir det säkerligen en hel del turistfällor

Äh, det måste räcka...

• evaoregon

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-08 00:16:55 följande:

Följer tråden med intresse. Åker i nov och ska vara borta i 3 v och göra massa turistiga saker som hänga på DW, simma med delfiner mm och har räknat med att ta med 60.000 i fickpengar men där har jag räknat med att mat ska ingå.
    Jag bor i USA och tänker aldrig i termer som fickpengar eftersom alla här betalar med kreditkort. Då har man ju med kortet och behöver inte räkna på hur mycket pengar man ska ta med sig på resan. När min familj hälsar på här så har de alltid med sig en massa kontanter och affärsbiträdena blir alltid enormt förvånade när de gör stora inköp (t ex köper kläder) och betalar med stora dollarsedlar...
  • evaoregon
    Fjuppan skrev 2009-09-07 20:29:35 följande:
    Vi brukar i runda slängar räkna med 1000:-/dag och person när vi reser i Usa (inklusive mat).
    Det är svårt att nämna summor i svenska kronor, tycker jag, för det är stor skillnad om dollarn står i 6 eller 10 kronor....
  • Mummy

Kan inte bli bättre än så här
    Oj, det är ju nästan 3.000/dag!
    Hoppas du får en trevlig resa. Vart ska du?

Vi ska till Memphis för att fira Elvis 75-årsdag. Men ska även några dagar till Vegas (även Grand Canyon 2 dagar) och San Francisco 4 dagar

Svar på tråden Fickpengar i USA?