• Megapullan

Hård i magen av ersättningen.

Min son som är snart 2 månader har börjat blivit hård i magen av ersättningen,han får sempers.Han brukar bajsa 3 gånger per dag men nu när vi ger nästan bara ersättning så har han inte bajsat varje dag ens och bajset är ganska hårt å klumpigt.Vill inte att han ska hinna få jätte ont innan jag gör någonting.Han får sempers magdroppar me.Vad ska jag göra?
    Marie

• Svar på tråden Hård i magen av ersättningen.
  • RebeccaE

Började ge bara Nan1 till vår dotter vid 1 månads ålder. Hon blev jättehård i magen och det gick flera dagar emellan bajsningarna och för att hon skulle få ut något fick vi "hjälpa till" med tempen. Vi bytte till Nan1HA och magen blev mycket bättre. Nu bajsar hon självmant varannan dag och det verkar inte som att hon har ont. Hon är 5 månader nu och äter fortfarande Nan1HA och magen fungerar som tidigare.

• Sootie

Messmör!!

Vår son var hård i magen i början av ersättningen så fick tipset messmör (vilket jag visserligen hört innan men glömt)..

Börja med en tesked i en flaska per dygn.. och utöka allt eftersom om det inte hjälper.. Vissa räcker med messmör i en flaska per dygn andra har det i varje flaska..
    Vi har lite olika beroende på hur hård i magen han är.. Varannan dag är ok att bajsa men är det mer sällan bör man prata med bvc.. (När vi gjorde det fick vi tipset messmör..)

Lycka till!

• flisan 09

Min dotter äter oxå Baby semp. Hon blev väldigt hård i magen,så har köpt Baby Semp Bifidus på apoteket. Funkar jätte bra!!!!

• Nippertippan

Lägg lite lactulos (finns på apoteket) i ersättningen, men ta inte för mycket det ger mer gaser vilket dom får ont i magen av också ju. Detta brukar doktornerna ge på barnakuten...
    Ersättningsbarn ska helst bajsa en gång om dagen...

• Sootie

Just det vi har även bytt från vanlig baby semp till baby semp Lemolac vilket inneåller lite citronsyra och ska hjälpa matsmältningen..

• Megapullan

Hej
    tack för alla tips.Jag undrar är inte ersättningen som man köper på apoteket dyrt?Kan man ge lactulos till så här små barn?Kan man byta till ersättning Nan bara utan vidare eller måste jag börja sakta med det,jag tänkte övergången från dom 2 olika ersättningarna?

• Micki

Du kan även ha en tsk olja i ersättningen,det smörjer tamarna. Jag brukar ge en sked rapsolja på morgonen och en på kvällen.

♥ Amanda ♥
  • Megapullan
    April09 skrev 2009-09-07 21:03:08 följande:
    Du kan även ha en tsk olja i ersättningen,det smörjer tamarna. Jag brukar ge en sked rapsolja på morgonen och en på kvällen.
    Vad ska det vara för olja?Det jobbigaste är att han kan börja gråta nu bara helt utan vidare och har svårt att sova
  • Pamela G

jag har samma problem med hård mage...de e ju det dumma med ersättningen...alla mina tre barn vart det. nu på sista tjejen har jag allt :)
    bifidus från apoteket, sempers magdroppar och har bytt till semper lemolac istället för den vanligababysemp 1...idag var hon lös i magen,första gången sen de svarta bajset...nackdelen är gaser som oxå gör ont...så det gäller att bara ge precis "lagom" vilket jag inte gjort idag då...
    lycka till!

• oväntat

vi hade samma problem o fick tipset att prova nutramigen som finns på apoteket o är mjölkproteinfri. Det blev mycket bättre. Den är dyr, men vi fick det på "recept" o betalar nu 129 kr för 6 burkar.

• Nippertippan

Problemet med nutramigen är att många barn vägrar äta det vilket jag förstår bara av att lukta på det.
    Det fungerar jätte bra att ge lactulos till så små barn... Som sagt dom på barn akuten brukar ge det samt vi på neonatal brukar ge det till våra små.. Men ge i lagom dos blir det för mycket får man ont i magen av det... men det hittar du snabbt.

• AnitaCasper

hej! känner mig som en veteran på området då vi prövade aaalllllaaaa tips vi kom över. Casper fick ersättning från c.a 2,5 månaders ålder å fick då babysemp. blev jättehård i magen av det. prövade sempbifidus från apoteket å vart inge bättre alls, å dyr var den. rapsolja funkade inte heller, inte heller katrinplommonpuré.
    hade läst om lactolusen men va tveksam att börja då jag också läst att det absolut ska användas med viss försiktighet på så små... läste också om alla sorter från apoteket, men dom är ju så grymt dyra!

gick till bvc å fick rådet att byta sort. bytte omedelbums till NAN och vips så var magen bra iegn! har i rapsolja varje (varnannan)måltid, c.a 1 tsk. ingen fara att använda för mkt olja, det enda som kan hända är att bebisen bli FÖR lös i magen å då får man minska oljan. får prova sig fram vad som passar just ens eget barn. en kompis har en matsked rapsolja i.

lycka till!

• Pamela G

messmär skall man nog inte ge förrän två månaders ålder har jag för mig...

• Melly

Ammar du nåt oxå? Jag frågar eftersom att du skrev i din TS att du ger NÄSTAN bara ersättning. Så att då så tänkte jag att du kanske ammar en del oxå Och isåfall så kanske du kan prova och amma lite mer eftersom att bröstmjölken är så snäll mot magen och det kan göra så att din bebis inte blir lika hård. Om du vill det alltså

• Megapullan
    Melly skrev 2009-09-13 14:02:00 följande:
    Ammar du nåt oxå? Jag frågar eftersom att du skrev i din TS att du ger NÄSTAN bara ersättning. Så att då så tänkte jag att du kanske ammar en del oxå Och isåfall så kanske du kan prova och amma lite mer eftersom att bröstmjölken är så snäll mot magen och det kan göra så att din bebis inte blir lika hård. Om du vill det alltså
    Hej
    jag ammar bara 2 gånger per dag,det funkar ej så bra.Han har nu bajsat 3 gånger på en dag efter att han fick semper bifidus 1 gång så nu blandar vi ersättningen
  • annettet

Jag fick tipset på bvc att blanda i en tesked maltextrakt i ersättningen. Har funkat toppen. kostade inte mycket och smakar sött, så inga problem med att få ner det :)

• Sootie

Enligt vår BVC så kan vi ge messmör och har gjort sedan har var 4 veckor..

• Pamela G

bytte till nan ha igår och idag bajsade hon bra :)

Svar på tråden Hård i magen av ersättningen.