• Reborn

Hur mycket ersättning/tillägg till nyfödd?

Har en bebis på en vecka som ammar konstant. Min mjölk räcker inte til och vi behöver ge tillägg. Har köpt nutramigen på apoteket men förstår inte doseringsanvisningarna. Hur mycket ska en liten enveckasbebis tänkas ha?
    Tacksam för snabba svar.....

• Svar på tråden Hur mycket ersättning/tillägg till nyfödd?
  • TvåTrollungar

det är nog helt olika! vi började med 30 ml och ökade nästan direkt till 60ml där låg vi några dagar/vecka till det blev 90 sen åt hon 90 länge!

varför ger ni nutramigen redan?

• Snooze

När min son föddes gav dom ca 20-30 ml från början på neo (han vägde 3050 gr) och nu, vid 5 veckor får han 60 ml. Har provat 90 ml nån gång men det känns som att de där sista 30 ml kommer upp igen. Jag ammar också lite innan varje mål.

• deelah

hmm...min flicka är 2 veckor hon dricker typ 90-100ml när hon dricker endast ersättning, men när jag ammar henne och hon inte blir nöjd så dricker hon mindre efteråt. Fast hon var 4000g när hon föddes :)
    Jag följer inte exakt tabellen som står, att 1-2 veckors bebisar ska bara dricka 60ml. Jag ger henne tills hon är mätt och nöjd,om det är mer eller mindre. Alla bebisar är olika och jag är bara glad att hon har aptit.

• Pyttismamman

För mig tog det en vecka innan mjölken kom igång ordenligt och vi fick ge lite tillägg. Då skulle jag amma tills hon släppte och sen ge henne 10 ml för varje dag hon var gammal, så när hon var 4 dagar skulle vi ge henne 40 ml osv. Det var de riktlinjer vi fick på bb/amningsmottagningen.
    efter några dagar var mjölken igång och då slutade vi mer ersättningen så jag vet inte hur mycket "maxdosen" skulle blivit..

• Busfröken blir mamma

150 ml X vikten i kg = dygnsintaget

så om din bebis väger 4 kg

4 kg x 150=600 ml / dygn
    slå ut detta på antal mål mat din bebis önskar...
    ca 8 för en sån liten.

alltså 75 ml per mål mat.

Hoppas att det är till någon hjälp...

• Viggo 090730

Jag gav min son 60ml länge, nu dricker han 90ml och är 6veckor, ibland får han 120ml då han sovit länge.. men han kräks upp väldigt mycket, så 90ml eller strax under räcker för vår son. men det är ju så himla olika från barn till barn! :) Ni får testa er fram och se vad just erat barn orkar äta! :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma till Viggo 090730 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Gosebubbla

Bättre att ge lite extra i flaskan då de äter tills det tar stopp. då har de fått i sig vad de behöver.
    Min dotter är idag 6 veckor o äter 120ml utan problem o hon växer i stadig takt.
    Ibland tar hon mindre men det är hennes sätt att säga att hon är mätt.

Babysemp 1 är suveränt! o enkelt :)

• Apex

Vid 1 v gav vi ca 30-40 ml extra per måltid efter amning.
    Det är högst individuellt! Skulle rekommendera dig att erbjuda din bebis så mycket som den Vill ha. Tills den ratar flaskan. Då vet du att den är nöjd.

Om de får i sig för mycket ersättning så spyr de ut överflödet, det är det enda som händer, och i sig ingen fara.
    Och du ska absolut inte oroa dig för att babyn blir för tjock eller dylikt. Det är bevisat att fetma i bebisåldern inte har något som helst sammanhang med fetma senare i livet, utan är helt normalt, till och med önskvärt att de har lite extra hull!

Svar på tråden Hur mycket ersättning/tillägg till nyfödd?