• Tuvalisan2

Hund som biter av kopplet

Vi har en omplaceringshund som vi haft sen i maj i år. Hon har haft en tuff uppväxt (levt instängd i en källare, så hon är omhändertagen av polisen). Hon är världens goaste hund (blandras mellan Berner Sennen å okänt), men det är så att hon verkligen hatar att bli uppbunden så vid ett tillf'älle bet hon av sitt koppel utanför dagis å hon har även tuggat på sitt halsband för att komma loss. Hon skäller även oavbrutet å är nästan hysterisk i kopplet. Så nu har jag fått köpa ett sånt här kedjekoppel att ha när vi ska binda upp henne utanför ex. dagis. Men det är inget bra koppel att ha när man ska ut å gå så jag undrar om det finns nåt koppel som är bra både att ut å gå med å som inte går att bita av?? Jag kan ju inte vara den enda som har hund som tuggar sönder sitt koppel??? Tar även tacksamt emot tips på hur jag ska få henne att inte vara så rädd att bli lämnad i koppel...

• Svar på tråden Hund som biter av kopplet
  • Zaria

Vet inte om det funkar på hund, men det finns ett medel man kan använda på bla hästäcken/hästgrejor som smakar riktigt illa (giftfritt)...kan det funka?
    har själv fått det i munnen och jag tuggade fradga minst sagt det smakade viiiidrigt.

Å Andra sidan kanek det är dumt att skärra henne mer med en dålig smak om det är av rädsla hon gör det.

• Tuvalisan2

Vet du vad medlet heter tro??? kan ju vara värt ett försök..jo det är ju av panik hon gör det så eg. borde vi träna henne mer på att sitta uppbunden..hon har inga problem annars med att vara ensam hemma, bara att bli uppbuden...

• Zaria

Finns många olika, crubnix hette det jag hade, sedan finns det fler som Cribbox, No bite.

Finns både som tjockare medel och som flytande. Finns i stort sett i alla ridsportsaffärer.

• köttbullelydnad

Har ni testat byta ut halsbandet mot en sele?

• hundpuss

Bind hunden i koppel tex runt en stolpe eller träd. Stå kvar och beröm när hunden är lugn.
    Det är min spontana tanke med den lilla infon i TS.

Förövrigt kan jag hålla med om att en sele är att rekomendera.

• MaNiMi

hunden kanske har varit fastbunden och misshandlad innan om den blivit vanvårdad.
    Jag skulle ta det lugnt med att lämna den helt bunden.
    Vår valp var 9 månader i somras och hon gillade inte första gången hon blev bunden, men vi gjorde det mysigt med lite ben och sönerna turades om att sitta hos henne en stund i taget, tillslut så gick det riktigt bra att gå undan bara någon minut och sen längre och längre stunder. vi hade en sån wire-lina som är som en gammaldags telesladd, nackdelen med den var att den var lite väl hård så vi satte kopplet närmast hunden så fick hon lite mer rörelsefrihet och slapp det där hårda mot benen. När hon väl insåg det mysiga med att få vara ute så bet hon inte i något

• Ethi

Jösses... Mycket galet ska man då läsa, men det här tog nog nästan priset... Tror du på det här själv eller?

missLarsson skrev 2009-09-08 03:22:47 följande:
    hur gammal är hunden..??? är den över 2 år så tror jag det är bäst att fostra den som den har blivit fostrad sen den var liten.... om den biter på kopplet så slå till den, skramla med något gryt lock eller vad det nu är den har varit med om... då kommer den förstå at tman inte får göra så för det är det enda den känner till det sättet att förklara... detta funkade bra på våran pit bull som vi hadet förut.. jag menar inte att det är rätt att slå en hund men vet den inget annat sååå....
  • köttbullelydnad
    ... om den biter på kopplet så slå till den, skramla med något gryt lock eller vad det nu är den har varit med om... då kommer den förstå at tman inte får göra så för det är det enda den känner till det sättet att förklara... detta funkade bra på våran pit bull som vi hadet förut..jag menar inte att det är rätt att slå en hund men vet den inget annat sååå....
    Jag vet inte... Jag blir inte förvånad längre...
  • Zaria
    hur gammal är hunden..??? är den över 2 år så tror jag det är bäst att fostra den som den har blivit fostrad sen den var liten.... om den biter på kopplet så slå till den, skramla med något gryt lock eller vad det nu är den har varit med om... då kommer den förstå at tman inte får göra så för det är det enda den känner till det sättet att förklara... detta funkade bra på våran pit bull som vi hadet förut..jag menar inte att det är rätt att slå en hund men vet den inget annat sååå....
    Vad är det för konstigt råd, blir mörkrädd.

Du tycker inte det är skillnad på en liten valp och en vuxen hund som redan har sina rädslor,varför skrämma den mer?
    Snarare skall väl hundejn lära sig att vara trygg uppbunden, inte att det är ännu mer otäckt att vara uppbunden/kopplad.
  • FruCasparsson
    hur gammal är hunden..??? är den över 2 år så tror jag det är bäst att fostra den som den har blivit fostrad sen den var liten.... om den biter på kopplet så slå till den, skramla med något gryt lock eller vad det nu är den har varit med om... då kommer den förstå at tman inte får göra så för det är det enda den känner till det sättet att förklara... detta funkade bra på våran pit bull som vi hadet förut.. jag menar inte att det är rätt att slå en hund men vet den inget annat sååå....
    Hjälp! Menar du allvar?
    Det är ALDRIG rätt att slå en hund. Spelar ingen roll om den så är fem, sju eller elva år och inte har blivit rätt behandlad. DET GÅR ATT ANVÄNDA SNÄLLA METODER!

Jag tycker du har gjort jättefel som slagit en hund... IDIOTISKT skulle jag vilja kalla det till och med. Får jag fråga hur du tänkte?
    Att skramla med något för att skrämma hunden i en situation som den uppenbarligen redan hatar, och antagligen är livrädd för? HUR TÄNKER DU NU?

TS: Jag råder dig att ta kontakt med en utbildad och vettig (i dina ögon) instruktör i din närhet som kan hjälpa dig med tips på träning. Jag skulle börja vänja hunden att vara bunden tillsammans med er. Gå iväg ett steg åt gången, och berömma när hon är lugn. Märker du att hon stressar upp sig så stanna och stå still tills hon lugnat sig igen, då kan du gå fram och klappa om henne :) Visa dig själv inte uppe i varv, utan var lugn och sansad då ni tränar. Skäll absolut inte på henne, hon har antagligen varit med om hemska saker, och om du skäller på henne kan hon "återuppleva" detta.

Hoppas att ni får det bra ihop!
Svar på tråden Hund som biter av kopplet