• Kaya

Fitnessmammor 30+

Tänkte kolla om det finns några fler mammor här som passerat 30 och är intresserade av fitness? Det kunde vara kul att höra vad ni andra träningsfrälsta och kostmedvetna kvinnor pysslar med, favoritrecept, favoritövningar, hur ni kombinerar fitnessintresset med mammalivet osv. Tips, råd och inspiration kan man aldrig få nog av!

Själv är jag 38 år och har två barn på snart 4 resp 8.5 år. Jag försöker träna allsidigt och varierat, varvar styrketräning, crosstrainer, powerwalking, löpning, yoga, body balance, dans, cykling/spinning, rodd, olika former av gruppträning m.m. Kör i normala fall sex dagar i veckan och har en vilodag. Mitt mål framöver är att å ena sidan bygga lite mer muskler på överkroppen och att å andra sidan bli lite snabbare i löpspåret. Att äta optimalt för att sträva mot BÅDA dessa mål samtidigt är en utmaning i sig...

K

• Svar på tråden Fitnessmammor 30+
  • nickefiki

Hej!
    Jag har bara ett barn som är fem år. Jag går på LCHF och tränar fem dagar i veckan. Det blir löpning, spinning, rodd, styrketräning och cirkelträning. Jag var lite fundersam förr om jag verkligen kunde kalla det jag pysslade med för "fitness", men sedan så köpte jag ett nummer av tidningen Fitness magasine, och den var ju perfekt för mig, så då visste jag. Förut läste jag bara Topp Hälsa och Hälsa och såna tidningar, men de var inte riktigt för mig.

Musklerna är färdigbyggda, nu är det bara underhåll som gäller, och så lite variation för att det inte ska bli helt dött.
    Det jag pysslar med i huvudsak nu är att förbättra konditionen, så det är mycket intervall för att få fart på lungorna.
    Vad äter du för kost då? Och hur äter du i förhållande till träningen?

• Kaya

Hej nickefiki! Vad kul att någon hängde på i tråden! Ditt träningsprogram låter ju suveränt! Men hur kan musklerna vara färdigbyggda? Ha ha

Tänk jag som tyckte Topp Hälsa var så himla bra när jag nu hoppade på en provprenumeration... Jämfört med Fitness som jag tycker att jag känner mig lite "för gammal" för... (oj då) och så tycker jag att modellerna i Fitness ser lite "klena" ut... Som om de bara kör cardio och har glömt musklerna!

ALLRA BÄST är dock det amerikanska fitnessmagasinet som heter OXYGEN, det är ganska inriktat på muskelbyggande så många tycker modellerna i tidningen ser för "biffiga" ut men jag gillar den stilen... Även om jag själv har svårt för att bygga den muskelmassan som de har, jag är så himla klen i överkroppen. (Men men jag ska försöka ändra på det nu!)

Jag äter en typisk traditionell fitnesskost - har inte hoppat på någon lågkolhydratsdiet men försöker generellt öka på mängden protein, grönsaker och nyttigt fett och hålla mängden bröd, potatis osv nere. Jag äter oftast 5-6 gånger per dag och då kan en dag med mat och träning se ut så här:

Morgonyoga 20-30 min
    Frukost: Stor portion gröt med havremjölk och egen lingonsylt (=mindre mängd socker), grönt te med havremjölk
    Mellis: Lättkeso + lättkesella med bär/frukt
    Lunch: Massor av grönsaker frästa i olivolja med lite pressad citron på, kyckling
    Mellis: Kaffe med mellanmjölk, 2 skivor av mitt eget surdegsbröd med lättost o grönsaker på
    Träning: 1-2 timmar
    Middag: Mycket grönsaker, lite potatis, mycket fisk/kött
    Kvällsfika: Örtte med havremjölk

Om jag tränar EFTER middagen äter jag något till mitt kvällste också såklart, kanske till exempel en burk makrill i tomatsås + ett ägg + lättkeso och någon frukt.

På lördagar har jag vilodag från träningen och då äter jag lite mer vad jag vill, det brukar inte bli en massa godis o chips men däremot hembakat fikabröd och hemlagade efterrätter vilket jag älskar!

Berätta om din LCHF-kost, vad äter du på en dag? Tycker du att du får tillräckligt mycket energi till träningen när du håller kolhydratintaget nere?

K

• nickefiki

Jag har ganska lätt för att bygga muskelmassa, så på så sätt är de färdiga. Men man måste ju såklart underhålla hela tiden. Jag älskar faktiskt just fria vikter, och jag misstänker att jag har en mild släng av PCO, då man har relativt lätt att bygga när man har det.

Jag är också väldigt förtjust i lite bulligare muskler, men min man börjar bli lite förskräckt. Han har bautamuskler, så jag tycker han snarare borde tycka att vi matchar bättre.

Oxygen har jag aldrig sett, finns den i Sverige?

Hmm, jag känner mig väldigt ung, är faktiskt bara 35. Har aldrig på något sätt känt mig äldre än 25, så det kanske är därför Fitness magasine passar mig????

Jag måste säga att lågkolhydrat passar min kropp ypperligt. Jag har ju alltid tränat eftersom jag var överviktig som barn, och det är inte förrän jag började med LCHF för nio månader sedan som jag fick bort ytlagret av fett, så att musklerna blev definierade. Jag har aldrig ätit särskilt mycket kolhydrater, eftersom jag upptäckte ganska omgående (efter min första viktminskningskur när jag var elva år) att jag inte kunde gå ner i vikt med kolhydrater. Men nu lägger jag till mer fett då, vilket har hjälpt att få bort underhudsfettet.

Så det blir bara tre mål mat. Stor frukost, stor lunch, och väldigt liten middag (inte mycket fett till middagen heller), eftersom det är så min kropp fungerar bäst. Träningen ligger alltid ca 4h efter lunchen, och direkt efter träningen äter jag middagen som då är proteintät. Två dagar i veckan (lördag och söndag) har jag ett pass cirkelträning före frukost fast efter en kopp kaffe med kokosfett. Den är extra, för jag kan inte låta bli (jätteskönt för kroppen), när jag ändå har tid.
    Förlåt för uppsatsen!

• Kaya

Åh! jag blir alldeles inspirerad när jag läser det du skriver...

Fast jag skulle å andra sidan aldrig klara mig på "bara" 3 mål mat per dag - eller att vänta hela 4 timmar efter maten med att träna *hjälp* - ej heller på extremt lite carbs.

Men jag HAR å andra sidan ökat mängden protein/fett och minskat mängden carbs i min kost väldigt ordentligt jämfört med tidigare, t ex i 20-årsåldern då jag var vegetarian och levde på pasta med tomatsås, mackor och frukt!!!

Nej jag känner mig inte säskilt gammal trots mina 38 år men tycker ändå att Fitness kan kännas lite... omogen, oseriös... och som sagt, klena modeller brukar det vara, i alla fall för ett par år sen, har inte läst Fitness på länge nu.

Oxygen finns i Sverige, jag brukar köpa den på Pressbyrån, har även sett den på Press Stop. När man har läst den ett tag tröttnar man lite på all reklam för samma gamla proteinpulver (jag tror att samma företag som ger ut tidningen säljer kosttillskott!) - men annars är den väldigt inspirerande.

Nu är det dags att äta igen... 2.5 timme efter frukost!

K

• nickefiki

Är du inloggad fast du har en röd plupp? Mystiskt.
    Ja men visst blir man sååå inspirerad när man hör andra berätta? Det är det jag får ut av de där tidningarna...

Igår hade jag vilodag, så idag blir det först lite pumpa hantlar, sedan 10min rodd, och sedan är det bara att hoppa upp på löpbandet. Den där konditionen ska bara bli bättre!

Vill bara berätta att min unge som är fem har blivit väldigt intresserad av cirkelträningen på helgmorgnarna, så hon hänger på och berättar vad som är jobbigt och vad som är fööör svårt, och är det inte svårt mamma?

Jag har för övrigt all träningsutrustning hemma. Jag köpte succesivt alla grejer jag behövde, eftersom jag och min man driver eget företag som tar all tid. Om man var tvungen att ta sig till gym, skulle man missa alldeles för många pass.

• Kaya

Åh nu dör jag av avund! Hemmagym!!! Min dröm. Vi har en underbar roddmaskin hemma framför TVn (Concept 2, värsta modellen ) plus yogamatta förstås, och på torpet har jag några små klena hantlar så jag kan köra lite för överkroppen i samband med löpningen. Och så ska min man köpa en extragrej till roddmaskinen så den kan omvandlas till "stakmaskin" för han ska träna inför Vasaloppet (och där vi bor kan man nästan aldrig åka skidor utomhus på snö...) = väldigt bra överkropps/coreträning. Sen har jag nyligen köpt en ny väldigt fin cykel så den är förstås också ett träningsredskap som jag har "hemma"... Men jag skulle älska att ha en STÖRRE BOSTAD där ett helt rum är till för träning. Skulle vilja ha CT + löpband och en riktig träningsbänk med skivstång o vikter, tyngre hantlar, pilatesboll osv...

Dock är jag lyckligtvis väldigt nöjd med mitt gym - är medlem på World Class som ligger ett par minuters cykelväg från där vi bor så det funkar jättebra.

Nu ska jag hämta lillan på dagis! Hon är också lite intresserad av min träning och har nyss köpt en träningströja, sin första...

K

• Kaya

Oj då nickefiki ska vi bli ensamma här du och jag...?!

• Kaya

Puffar lite för tråden och undrar om någon mer vill hänga på...?

Känns lite ensamt här...

• nickefiki

Hej igen!
    Har inte riktigt haft tid med familjeliv i några dagar. Höll på att få lite panik när jag i onsdags vaknade med någon slags inflammation lite längre ner på nacken, nästan i ryggen. Gick inte att vrida på huvudet utan att det gjorde ONT. Men just i denna stund har det gått över, så nu planerar jag in lite tyngdlyftning igen. Igår vart det bara en jogging på ca 30min.
    Hur har du haft det?

• Kaya

Hallå, kul att tråden lever även om vi bara är två här...?! Usch vad läbbigt med inflammation i nacken/ryggen. Det kan vara tecken på en infektion i kroppen, typ en förkylning som inte riktigt bryter ut, så ta det lugnt tills du känner dig helt OK igen.

Jag har faktiskt jobbat i helgen hemma i Värmland där mina föräldrar o resten av släkten bor. Så under helgen har det blivit betydligt mindre träning (bara lite promenader) och betydligt mer och onyttigare mat än jag egentligen vill... hmmmm (Bl a MYCKET chokladtårta - min brorsdotter fyllde år och min mmma hade bakat världens godaste chokladtårta till hennes kalas... *himmel*) Men men det var det värt, att få umgås med släkten och ta en time-out från mitt vanliga hälsosamma liv. Nu är det måndag och jag är på gång igen! Började dagen med yoga och nyttig frukost som vanligt, och ska såklart träna ikväll (dansa funk + köra 30 min booty express), så snart ska den där chokladtårtan vara ett minne blott!

Mycket av känslan sitter såklart bara i huvudet, men ändå, det är helt otroligt vad TVÅ DYGN med "svenssonmat" och söta/feta bakverk känns i kroppen?! Känner mig både lite tröttare/segare och lite mjukare i hullet jämfört med innan. Men men, det ger bara ännu mer motivation att snabbt återgå till min vanliga livsstil som jag mår mycket bättre av.

Ha en bra vecka!
    K

• Kaya

Puffar lite igen för min tråd... ingen som vill haka på så det blir en "diskussionstråd"?

• Micke54

Inte för att lägga mig i då jag är kille, men kost och motionsdelen på FL består ju mest av människor som försöker banta med hjälp av pulver, spikmattor eller i värsta fall trimgel. Har dock noterat en riktigt seriös löpartråd//M

• Kaya

Hej Micke, tack för tipset om löptråden! Ja jo jag har misstänkt att det är så som du säger, men tänkte att någon liten procent av oss som hänger på FL kanske ändå är intresserade av fitness - kost och träning, hälsa och balans - snarare än "bantning"... Pulver, fy vilket lurendrejeri. Och Trimgel?!! Vad är det?

Dock. Intet ont om spikmatta och andra sätt att framkalla sköna endorfiner... Pain is good.

K

• Micke54
    Kaya skrev 2009-09-22 22:27:14 följande:
    Hej Micke, tack för tipset om löptråden! Ja jo jag har misstänkt att det är så som du säger, men tänkte att någon liten procent av oss som hänger på FL kanske ändå är intresserade av fitness - kost och träning, hälsa och balans - snarare än "bantning"... Pulver, fy vilket lurendrejeri. Och Trimgel?!! Vad är det? Dock. Intet ont om spikmatta och andra sätt att framkalla sköna endorfiner... Pain is good. K
    Absolut, men knappast i bantningsyfte som det finns en tråd om nu. "Spikmatta för mindre midjemått"? Antar att dom sitter på den istället för att sitta vid matbordet?
    Jo det finns lite träningsmänniskor här men jag hänger oftast på andra forum om jag vill diskutera träning. Nivån här på tipsen om tex styrketräning brukar ligga på
    -Men alltså efter ett tag så omvandlas ju fettet till muskler så du går ju antagligen upp i vikt.
    Eller den klassiska
    -Jag lyfter inte så tungt för jag har så lätt att bygga muskler och vill inte få bulliga armar?! wtf inget kommer gratis här i världen.
  • Kaya

Har du något bra tips på ett vettigt fitness/träningsforum för vuxna människor? Jag har tidigare försökt med Kolozzeum (?) men det var verkligen inte någon högre nivå, bara en massa omogna grabbar istället för pulversörplande tanter...

K

• Micke54

Jag brukar kolla flashback.info deras träning och kosttillskott. Finns många riktigt duktiga på träning där. Främst gym dock. Annars finns det en hel del på Body.se forum också men jag har inte hängt där tillräckligt mycket för att kunna uttala mig om "invånarna" ;)
    Det kan ju krävas en del sållning på flashback också men vet man vilka man skall fråga och lyssna på så är det ju enklare. Men så är det ju på alla forum finns många som tror dom vet.
    Finns många som tävlar kroppsbyggning/fitness på flashback/body:s forum.
    www.expertpanelen.se finns också om du har några frågor, "naprapaten/byggaren/pt:n" Martin Lövgren som finns att ställa frågor till där är en av dom flitigaste skribenterna på Flashback

Svar på tråden Fitnessmammor 30+