• Noran

Lekrum - inspiration

Min 4 åring kommer när vi flyttar att få ett ganska stort rum. 25 m2. Fast mycket snedväggar. Eftersom det är så stort hade det varit kul att göra nåt lite extra av det där han och hans kompisar kan leka. Men vad ska jag satsa på? Det ska helst inte bara vara kul nu, utan några år framöver.

Stort pysselbord? Kojor, gångar och liknande? Eller nåt att klättra på? Kanske bättre att bara ha stor golvyta? Bollhav? Studsmatta?

Nåt tema? Bokstäver? Djungel? Sagotema? Bilar? Hav? Eller bara lekfullt och färgglatt eller mer snyggt? Vad tröttnar man inte på?

Det finns mycket bilder på nätet, men ofta är det bara en säng, lite förvaring och ett litet bord. Inte så mycket att verkligen leka med. Så snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Lekrum - inspiration
  • Katarina m Leon o Matteo

Vi har byggt en loftsäng som ser ut som en borg. I "grottan" under sängen finns en tv så därinne kan man ha filmmys. På ena väggen har vi fäst upp klättergrepp, de används också ibland. Jag skulle tänka helhet om jag var du och försöka skapa en spännande men samtidigt ganska stilren värld. Lekkök, liten affär, pysselhörna, djungelvrå, klättertorn, "lekstuga", kuddvrå och ribbstol/ringar, utklädnings och teaterdel är andra relativt enkelt genomförbara idéer beroende på intresse. Goda vänner har ett lekrum med bollhav och även gungor. Mkt poppis men bollarna leder till mkt plock och gungor är alltid lite farliga när någon springer i vägen. En rutschkana ner från sängen kanske vore ngt? Men framförallt BRA genomtänkt förvaring där allt får en egen plats från början och mkt belysning, det gör så mkt för helheten.

• Tonic

En kuddvrå är alltid mysigt..Sätt upp en smal bräda på väggen vid ett hörn, på båda sidor sätt i krokar ni kan hänga upp stora kuddar på och ha några på golvet nedanför..

Hade en dröm om detta en gång i tiden, blev aldrig av {#lang_emotions_frown}

• 3bm

Oj vilken bra tråd. Vi skall inom några veckor flytta till hus. Där kommer mina pojkar (20 månader respektive 3 år och 3 månader) att få var sitt normalstort rum på övervåningen, men sedan har jag tänkt inreda ett lekrum åt dem i källaren. Där finns ett lekrum på uppskattningsvis 22-25 kvadratmeter.

Jag har tänkt mig att en stor del av golvet nog behöver vara fritt, så att de kan springa och stoja mycket, bygga upp tågbanor och världar av lego etc. Denna yta har jag tänkt köpa en heltäckningsmatta (från Bauhaus) som jag skall låta langettera. Dvs det blir som en stor matta och den fästes ej på golvet.

Rummet är långsmalt, så på en kortsidan (där fönstren sitter) har jag tänkt bygga upp en ordentlig pysselhörna, med bra pysselbord, staffli, skåp med allehanda pysselmaterial etc. Här har jag tänkt lägga en skiva på golvet (ev. spånskiva eller liknande, som jag målar och lackar) för att skydda golvet och ge möjlighet till kladd.

Andra kortsidan av rummet har jag tänkt göra en myshörna, för bokläsning och mys. En resårsängsbotten på golvet och många kuddar. (Kanske Tonics idé skulle kunna passa bra här) Bra belysning och en Hylla med böcker - en sådan hylla där man ser böckernas framsida. (Har en sådan sedan tidigare.)

Sedan har jag funderingar på någon form av dockvrå, med spis och diskbänk, hylla för husgeråd, bord, stolar, strykbräda, docksäng, dockvagn etc. (Min yngste pojke är mycket för att ta hand om alla gosedjur och dockor).

Har också funderat på någon form av klättermöjlighet samt koja med gångar och bollhav, men vet inte riktigt hur detta skall se ut och ej heller vad som får plats, då jag tror att den fria golvytan är viktig.

Plats för utklädningskläder och speglar skulle jag också vilja ha.

Ja, många drömmar och planer, sedan får man se vad som verkligen går att genomföra när man har rummet framför sig i reality, så att säga.

• Ann Nelly

Välj färgglatt utan något speciellt tema, då tröttnar man inte.
    Vi byggde en koja till sonen när han var liten (han är nu snart 7) men han har använt den väldigt lite, det är mest kompisarna som tyckt det var kul. Det går att klättra upp på taket på kojan och det är mest där de varit, inte inne i kojan. Kanske mest tjejer som tycker det är mysigt för kompisars lillasystrar gömmer sig alltid i kojan.
    Fäst ett gäng kraftiga krokar i taket så att ni kan hänga upp repstegar och ringar, sånt har alltid min son gillat. Se till att ha en uppblåsbar madrass att lägga under bara.
    Försök att dela av lite (med liten vägg eller fast hylla) och gör plats för en tv-hörna med massa kuddar som ungarna kan sitta på (går även att leka med). Perfekt att ha en liten tv i lekrummet så att ungarna kan käka glass och titta på film utan att man behöver oroa sig för soffan. Och sen så blir det ju tv-spel och det är också skönt att ha i lekrummet.
    Annars är faktiskt öppna ytor väldigt bra, speciellt för legobyggande och bilbanor.

• Noran

jag har funderat på djungeltema i halva rummet. Med krokar i taket för ringar och liknande. Avdela lite med Ikeas trofast förvaringsmöbler som man ska kunna klättra på och typ svinga sig till slängen. kanske jag kan montera klättergrepp på väggen med. och möjlighet att bygga koja. Väggarna är redan gröna, så jag ska försöka få upp lite träd och djur. Och andra detaljer med mycket färg. Och en utklädningslåda så barnen också kan vara djur. Speglar är bra. Det hade jag inte tänkt på

Funderar på att avsluta denna del med en scen med draperi och därefter en mer vintage-stil pysselhörna får både honom och mig. I denna del får även leksaksspisen vara, men dockvrån får en mindre framträdande roll. Vill gärna uppmuntra honom att leka med dockor, men det verkar inte vara hans stora intresse.

Hm. känns lite som om som öppna ytorna får stå tillbaks för mina idéer.

Svar på tråden Lekrum - inspiration