Oj vilken bra tråd. Vi skall inom några veckor flytta till hus. Där kommer mina pojkar (20 månader respektive 3 år och 3 månader) att få var sitt normalstort rum på övervåningen, men sedan har jag tänkt inreda ett lekrum åt dem i källaren. Där finns ett lekrum på uppskattningsvis 22-25 kvadratmeter.
Jag har tänkt mig att en stor del av golvet nog behöver vara fritt, så att de kan springa och stoja mycket, bygga upp tågbanor och världar av lego etc. Denna yta har jag tänkt köpa en heltäckningsmatta (från Bauhaus) som jag skall låta langettera. Dvs det blir som en stor matta och den fästes ej på golvet.
Rummet är långsmalt, så på en kortsidan (där fönstren sitter) har jag tänkt bygga upp en ordentlig pysselhörna, med bra pysselbord, staffli, skåp med allehanda pysselmaterial etc. Här har jag tänkt lägga en skiva på golvet (ev. spånskiva eller liknande, som jag målar och lackar) för att skydda golvet och ge möjlighet till kladd.
Andra kortsidan av rummet har jag tänkt göra en myshörna, för bokläsning och mys. En resårsängsbotten på golvet och många kuddar. (Kanske Tonics idé skulle kunna passa bra här) Bra belysning och en Hylla med böcker - en sådan hylla där man ser böckernas framsida. (Har en sådan sedan tidigare.)
Sedan har jag funderingar på någon form av dockvrå, med spis och diskbänk, hylla för husgeråd, bord, stolar, strykbräda, docksäng, dockvagn etc. (Min yngste pojke är mycket för att ta hand om alla gosedjur och dockor).
Har också funderat på någon form av klättermöjlighet samt koja med gångar och bollhav, men vet inte riktigt hur detta skall se ut och ej heller vad som får plats, då jag tror att den fria golvytan är viktig.
Plats för utklädningskläder och speglar skulle jag också vilja ha.
Ja, många drömmar och planer, sedan får man se vad som verkligen går att genomföra när man har rummet framför sig i reality, så att säga.