• Tola

Glassmaskin, bra/dålig? hur gör man?

Är sugen på en glassmaskin och undrar hur man göra? det står att man ska häll i glassblandningen. Men vad är det då? är det ngt färdigt man köper?
    Vad kan man mer öra med maskinen och vilket märke har ni?
    Ja jag vill veta allt:)

• Svar på tråden Glassmaskin, bra/dålig? hur gör man?
  • Jambosana

Man gör en egen smet, man brukar få med en liten glasskokobok på köpet. Jag tycker att det är sådär, min blir gärna bottenfrusen och rinnig ovanpå, det blandas inte särskilt bra. Dessutom är det fjantigt små kvantiteter en glassmaskin orkar göra, typ 5 dl.

• k girl

Jag har en glassmaskin som jag älskar och använder ofta. Man köper inte färdig glassblandning, det är något man måste blanda till själv, ungefär som när man bakar. Enklare smetar gör man på ägg, socker, mjölk, vispad grädde och smaksättning. Mer komplicerade smetar ska man sjuda och vila ganska länge.

Min glassmaskin (Philips) kan göra glass på uppemot 8 dl - 1 l, men den blir ungefär som mjukglass i konsistensen och jag brukar alltid frysa den en stund i frysen innan servering. Vill man göra större mängder eller flera olika smaker får man ha fler frysblock.

• Kinya

Jag har en nästan 20 år gammal Philips glassmaskin som är jättebra! Inget fryser fast i botten alls! Man kan inte göra stora portioner i den men det räcker till 4 vuxna eftersom glassen är så mäktig.

• Trollet Ludenben
    Kinya skrev 2009-09-08 08:23:15 följande:
    Jag har en nästan 20 år gammal Philips glassmaskin som är jättebra! Inget fryser fast i botten alls! Man kan inte göra stora portioner i den men det räcker till 4 vuxna eftersom glassen är så mäktig.
    säkert en sån jag har =) också en gammal philips från tidigt 90tal eller nåt
Svar på tråden Glassmaskin, bra/dålig? hur gör man?